Monte-Carlo med flere nordmenn
Til helgen innledes årets VM-sesong i rally. Tradisjonen tro er det Rallye Monte-Carlo som er først ut på kalenderen. Det blir spennende å se hvilke team som har brukt vinteren mest effektivt. Fjorårets sesong var jo meget spennende og VM-tittelen var ikke klar før i det aller siste løpet. Slik vil vi gjerne ha det i år også – det er meget positivt for sporten etter en periode på 15 år der to blad Sebatien hadde enerett på VM-tittelen. Petter Solbergs VM-gull i 2003 var det siste før den franske kongerekken tok over. Og begge de nevnte herrer er på plass i årets sesong også. Sebatien Ogier har kommet «hjem» til Citroën igjen etter en lang periode hos Volkswagen og de siste to årene hos Ford. I det franske teamet får han følge av Esapekka Lappi, finnen som har norske Even Management som arbeidsgiver og som har vist meget gode takter hos Toyota. Citroën er kun satt opp med to WRC-biler i Monte-Carlo, men fra VM-runden i Sverige er også Mads Østberg tilbake i teamet. Ikke i en WRC-bil, men nesten. Han skal nemlig representere de franske farger i den nye WRC Pro-klassen bak rattet i en Citroën C3 R5 hele resten av sesongen. Hyundai stiller med tre biler, i Monte-Carlo som i resten av sesongen. Thierry Neuville og Andreas Mikkelsen skal kjøre full sesong, mens Sebastien Loeb skal kjøre utvalgte VM-runder for å hjelpe teamet å vinne VM-gull for konstruktører. Også Toyota stiller med fullt team. Kris Meeke er ny på laget, han har vært arbeidsledig siden han fikk sparken fra Citroën i fjor vår, men nå tar han over setet til Lappi. I tillegg har Toyota med seg videre rutinerte Ott Tänak og Jari-Matti Latvala. Ford kommer også med tre biler. Den unge finnen, Teemu Suninen skal kjøre full sesong. I Monte-Carlo kjører også Pontus Tidemand for teamet, for anledningen med norske Ola Fløene i kartleserstolen. Den tredje bilen kjøres av Elfyn Evans. Pontus, som er sønn av Henning Solbergs kone, Maud, brøt nylig med Even Management, noe som trolig skyldte at han ikke fikk et ønsket sete i WRC etter flere år i WRC2-klassen. Even Management har nemlig som prinsipp å ikke betale for å få kjøre i toppdivisjonen. Det gjør trolig Pontus nå med hjelp fra egne sponsorer. Han skal foreløpig kjøre de to første VM-rundene og er absolutt en mann å se opp for i den svensk/norske VM-runden. Hans kartleser, Jonas Andersson, ble imidlertid værende hos det norske selskapet og skal nå lese noter for Ole Christian Veiby. Nok en nordmann stiller til start, Ole Christian Veiby som i år skal kjøre en Polo GTI R5 i WRC2-klassen. Ut fra hva vi har sett hittil bør det være en vinnerbil. Vi får håpe Andreas Mikkelsen får en bedre sesong enn han hadde i fjor. I så fall er både bil og sjåfør kandidater til å slåss om VM-tittelen. TV2 har sagt fra seg rettighetene til å sende WRC, så fra i år må du velge Eurosport for å se sendingene. Dersom du ikke har nok med å følge WRC i helgen, så kan du jo følge med på 24-timersløpet på Daytona der Dennis Olsen er på plass som Porsche-fører. Live streaming fra det løpet finner du her. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |