[]
[] [firmabil.no] []

Toyota RAV4 på veien


Øystein Byberg



BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.

Toyota RAV4 feirer 25-årsjubileum i år. De seks siste årene har modellen ligget trygt forankret på topp 10-listen fra OFV over mest solgte biler i Norge. Og den har vært helt i toppsjiktet blant SUV-ene.

Selv i 2018, som utgående modell, klarte RAV4 en imponerende 9. plass. Vi har kjørt femte generasjon på varierende veier i traktene rundt Barcelona, inkludert snøføre med sommerdekk.

Den store nyheten er at RAV4 er bygget på en helt ny plattform; Toyota New Global Architecture (TNGA), som også Prius bygger på.

Det gjør det mulig å senke tyngdepunktet, samtidig som bakkeklaringen har økt med 1,5 cm i forhold til forgjengeren. Overhengene foran og bak er har blitt mindre, mens akselavstanden har blitt større.

– RAV 4 har fått et røffere uttrykk enn før. Den har blitt mer SUV-aktig, er budskapet fra Toyota. Slektskapet til tøffingen Land Cruiser har blitt tydeligere

Interiør
Interiøret er vesentlig oppgradert i forhold til forgjengeren. Bilene vi kjørte var utstyrt med svart skinn- og delskinn-interiør, men vi ville nok også vurdert en friskere variant; enten grått eller beige interiør.

Dashbordet har fått et oppsving. Man finner navi-skjermen delvis frittstående.

Midtkonsollen har blitt bedre og mer brukervennlig, både når det gjelder armstøtte og oppbevaring. Vi merker oss også at girspaken er helt ny.

Den økte akselavstanden innebærer at plassforholdene i kupeen er blitt bedre. Baksetet er bredere, samtidig som benplassen har økt.

Motor/drivverk?
RAV 4 har fått en ny 2,5-liters bensinmotor under panseret. Den yter 222 hk eller 218 hk, avhengig av om du velger fire- eller tohjulsdrift. Elmotoren har en kapasitet på 6,5 Ah.

Som før finner vi en trinnløs automatkasse (CVT) i RAV4.

Firehjulstrekksystemet er forbedret. Blant annet sendes mer kraft til bakhjulene enn før.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
RAV4 har fått et sterkere offroad-preg enn de fleste konkurrentene. Uten å ha sjekket målene i detalj virker den også mer rommelig. Ellers følger bilen oppskriften på biler i denne klassen; høyreist og ikke altfor lang.

Hvordan er den å kjøre?
En helt ny bilmodell innebærer bedre kjøreegenskaper, noe annet ville vært en fallitterklæring.

Før vi dro fikk vi mange spørsmål fra dere lesere rundt støy. Har bilen blitt mer stillegående, var spørsmålet.

Ja, er svaret på det, men hvor mye bedre den har blitt er vanskelig å vurdere når man ikke har utgående modell tilgjengelig for kjøring under samme forhold. Vi har blitt lurt tidligere av at kontinental asfalt på langt nær er så grov som norsk. Under gode forhold, selv i hastigheter på 120 km/t, er det påfallende lite støy i bilen.

Selv CVT-kassen har roet seg ned, selv om det fortsatt ikke er noen flott lyd å spore ved kraftig gasspådrag. Under vanlig kjøring plaget ikke girkassen oss nevneverdig.

Alt i alt virker RAV4 forutsigbar og trygg. Bilen har assistanses- og sikkerhetssystemene vi forventer å finne i en moderne familiebil i 2019. Blant nyhetene finner vi systemer som oppdager fotgjengere og syklister i mørket.

Vi fikk ikke kjørt bilen i terreng denne gangen, selv om det var Toyotas opprinnelige plan. Paradoksalt var det dårlige føreforhold som var årsaken. Snø og sommerdekk er en dårlig kombinasjon.

Men det vi vet er at Toyota kommer med en god nyhet til de som tidligere har vært plaget med at bilen ikke har kommet av flekken når et hjul har stått løst i luften og man ikke har fått fremdrift.

Nyheten heter Trail Modus, som sender krefter til hjulet som står på bakken og bremser det roterende hjulet. Det vil dermed redder deg ut av knipa. Nykommeren har fått 30 % mer krefter på bakhjulene enn før.

Det nye AWD-i-systemet innebærer at inntil 80 % av dreiemomentet går til bakhjulene, mens utgående modell bare kunne skilte med 60 %.

For Ola Nordmann er det også gledelig at RAV4 for første gang kan leveres både med varmetråder i frontruten og varme i baksetet, i tillegg til rattvarme.

Ryggekamera er standard på alle modeller. Toppmodellen leveres dessuten med digitalt kameraspeil, hvor du har muligheten for å se hva som er bak deg ved hjelp av et kamera innenfor glasset i bakluken. Vi har sett noe lignende på kommende Range Rover Evoque

Vi legger til at sitteposisjonen for føreren har blitt 15 mm lavere enn tidligere. Et ankepunkt tidligere har vært at justeringsmulighetene for rattet har vært begrensede.

At rattet nå kan justeres 60 mm i lengderetningen, 50 % mer enn tidligere, gjorde at i hvert fall jeg fant meg godt til rette i førersetet.

En bredere midtkonsoll enn tidligere gir føreren bedre støtte.

Hvem passer den for?
RAV 4 passer for mange. Røft SUV-design er en innertier i Norge for tiden, for de som styrer unna elbil. I dette segmentet er det uansett primært bensin, diesel og hybrid som gjelder.

Det er en romslig familiebil for de som liker å tro at de har en aktiv livsstil. Bilen er også blitt mer praktisk ved at både kupeen og bagasjerommet er rommeligere. En lastekapasitet på 580 liter er bedre enn de fleste i klassen.

Bil-test: Slik gikk det da RAV4 møtte tre konkurrenter i 2016

Vi tror RAV4 vil kunne trekke nye kunder til Toyota, hvor toppsjefen har uttalt at det «ikke skal lages kjedelige biler lenger». Samtidig vil trofaste kunder strømme til forhandlerne med eldre RAV4 som innbyttebiler.

Konkurrenter?
Toyota RAV4 går inn i et segment med tøff konkurranse. Mitsubishi Outlander PHEV blir nok den hardeste nøtten å knekke. I fjor havnet denne modellen på femteplass på OFV-statistikken og nest øverst blant SUV-ene.  

RAV4 AWD-i ser ut til å være priset for å gå rett i strupen på denne. Style-utgaven med drift på alle fire koster i underkant av 500.000 kroner, mens den aller rimeligste versjonen koster under 400.000, da kun med trekk på forhjulene.

Øvrige hovedutfordrere er Mazda CX5 og Volkswagen Tiguan. La oss heller ikke glemme Honda CR-V, som også kommer som hybrid denne våren.

Dette liker vi:
Det røffe designet, plassforholdene, mye utstyr, bedre vinteregenskaper

Dette liker vi ikke:
Fortsatt litt masete girkasse ved gasspådrag

Navigasjonen er litt treig, dessuten ikke grafikk i toppklassse

Noen leserspørsmål:

Kommer den som plug-in på sikt?

Det finnes ikke informasjon om dette nå.

Hva blir hengervekt på de forskjellige modellene? Hvordan er det å kjøre Hybrid og tilhenger?

Det blir som i dag, det vil si 1.650 kg for AWD-i-versjonen og 800 kg for 2WD-utgaven

Er 4x4 egen elmotor bak, eller går det via transferkasse foran?

Den har en egen elmotor bak.

Får RAV4 det utgående nikkelbatteriet, eller det nye litiumion batteriet?

Den har nikkelmetall-batteri

Kan bilen leveres med varmesystem uten å måtte starte bilen på forhånd?

Nei, du er fortsatt avhengig av en Defa-løsning eller tilsvarende.

Hva med kvalitetsfølelsen, er den oppe på nivå med Audi, BMW, Mercedes og ikke minst Lexus?

RAV4 er fortsatt ingen premiumbil, men Toyota er på rett vei.

Kan RAV4 leveres med reservehjul? Vanlig eller nødhjul?

Nei, det er fortsatt skum som gjelder.

Hvor godt fungerer varmeapparatet? Blir hele bilen varm og hvor lang tid tar det?

Dette fikk vi ikke testet ut skikkelig. Vi må komme tilbake med mer om dette når vi har hatt bilen til test i Norge.

Lurer på muligheten for skyvbare bakseter?

Det er ikke mulig, men plassen i både baksetet og bagasjerommet har blitt bedre.

Hvordan er størrelsen på bagasjerommet sammenlignet med f.eks. VW Passat?

580 liter er litt svakere enn Passat og andre store stasjonsvogner, men veldig bra til å være en familie-SUV.

Får bilen adaptive lykter som følger svingene på executive nivået?

Nei

Opplever dere multimediakonsollen som rask og responsiv?

Helt grei

Er det utgang for lading av telefon foran og bak?

Tre USB foran og to USB bak, i tillegg til trådløs ladning på Style og Executive

Varme i bakseter og ratt? Oppvarming av frontrute? Elektrisk ratt?

Ja, ja og ja hvis du velger topputgaven.

Fakta Toyota RAV4 Hybrid AWD-i

Motor:

4-syl. Bensinmotor + elmotor 2475 cm3

Effekt:

163 kW (222 hk) .

Dreiemoment:

221 Nm v/3600-5020 o/min.

Mål LxBxH:

460 x 186 x 169 cm

Akselavstand:

269 cm

Bakkeklaring:

190 mm

Egenvekt m/fører:

1650 kg

Tillatt totalvekt:

N/A

Maks hengervekt:

1650 kg

Bagasjerom:

580-1189 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,1 sek.

Toppfart:

180 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,45 l/mil

CO2:

103 g/km

Forbruk målt:

 

Pris fra:

kr.428 200

Pris som prøvekjørt:

kr 527 100


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: