Volkswagen oppgraderer Passat
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Passat. Ikke minst gjelder dette varianten som har toppet den norske salgsstatistikken. Det er ikke bare i Norge Passat er populær. I løpet av våren ruller Passat nummer 30 millioner av samlebåndet, hvilket gjør den til Volkswagens nest mest solgte modell gjennom tidene etter Golf (35 mill.), men foran Bobla som stoppet på 21,5 millioner. I Norge var Passat ifølge OFV topp fem i 2017, men den ramlet til 15. plass i 2018 grunnet Volkswagens treghet med hensyn til WLTP-oppdateringer. Passat GTE – den ladbare hybriden – har stått for rundt 70 prosent av salget de siste årene, men den var «utrydningstruet» grunnet kort elektrisk rekkevidde. Det problemet elimineres ved overgangen til oppgradert modell – den får nemlig elektrisk rekkevidde på hele 55 kilometer etter den nye og langt strengere WLTP målemetoden (tilsvarende rundt 70 kilometer etter utgåtte NEDC). Kjennere vil sikkert oppdage kosmetiske endringer på nykommeren, men det er primært på den tekniske fronten oppgraderingene er markante. IQ.Drive er paraplybetegnelsen på Volkswagens elektroniske assistentsystemer – de som fremover skal gi nye biler stadig mer autonome egenskaper. Et eksempel er Travel Assist som gjør bilen selvkjørende på Nivå 2 ved hastigheter mellom 0 og 210 kilometer i timen. Det er fortsatt slik at man selv skal ta styringen med visse mellomrom, men nye Passat er utstyrt med et ratt med kapasitive sensorer, slik at det er nok å berøre dette for at de autonome egenskapene skal fortsette å fungere. (artikkelen fortsetter) Emergency Steering Assist er en annen innovasjon i nye Passat. Systemet forbedrer sammen med automatisk nødbrems sikkerheten når det er nødvendig å foreta en plutselig unna-manøver. I tillegg er Lane Assist forbedret med et nytt multifunksjonskamera. Som ekstrautstyr kan nye Passat leveres med IQ.Light-LED matrix frontlykter, tilsvarende de som debuterte i nye Touareg i fjor. Tredje generasjon infotainment-system, MIB3, introduseres sammen med nye Passat. Blant nyhetene her er at App-Connect, som via Apple CarPlay speiler utvalgte apper fra smartfonen din på bilens berøringsskjerm, fungerer trådløst slik at du slipper å bruke kabel. Nye Passat er permanent oppkoblet (online) siden det nye infotainment-systemet leveres med SIM-kort som standard. Bilen kan åpnes og startes via appen Volkswagen We som også inneholder en rekke andre tjenester. (artikkel fortsetter) Som nevnt innledningsvis vil den ladbare Passat GTE med en samlet effekt på 218 hk og elektrisk rekkevidde på 55 kilometer stå for brorparten av salget i Norge. Men det fins en del som foretrekker diesel i vårt langstrakte land, og de får tilgang til en nyutviklet 2.0 TDI Evo med 150 hk der CO2-utslippet er redusert med 10 g/km sammenlignet med forgjengeren. 2.0 TDI Evo er først ut i en ny generasjon dieselmotorer. Det fins ytterligere tre dieselmotorer med henholdsvis 120, 190 og 240 hestekrefter. De som foretrekker bensin, og av en eller annen grunn ikke velger Passat GTE, kan velge mellom TSI-varianter på 150, 190 eller 272 hestekrefter. Nye Passat lanseres i Norge på høsten, og prisene er foreløpige ikke klare. PS! "Med tittelen om at Passat blir enda mer Norges-aktuell, er det litt morsomt at de internasjonale pressebildene med naturbakgrunn er fra Møre og Romsdal. Molde-panoramet eller Atlanterhavsveien er med på nesten halvparten av bildene Bil har valgt ut. Så kan man lure på om bilene faktisk har vært der, eller om vi er utsatt for avansert bildemanipulasjon. Det står neppe en slik ladestasjon ved Atlanterhavsveien... Uansett er det flott natur!" Artikkel fra www.firmabil.no URL: |