EU krever 30 prosent CO2-reduksjon
Utslippene fra nye busser og lastebiler i Europa må innen 2030 ned minst 30 prosent fra dagens nivå, ifølge nye EU-bestemmelser. Det nye målet for reduksjon i utslippene fra tunge kjøretøy ble vedtatt denne uken, i EUs lovgivende myndighet, Parlamentet og Rådet. I vedtaket ligger også et delmål om 15 prosent reduksjon innen 2025, i tillegg til at det er besluttet å ta en ny gjennomgang av den endelige målsettingen i 2022. Beslutningen skal imidlertid stemmes over i Europaparlamentet før den blir endelig. Står for 25 prosent Lastebiler og busser står for rundt 25 prosent av Europas transportrelaterte utslipp, og rundt seks prosent av EUs totale CO2-utslipp. At EU nå innfører utslippsbegrensninger når det gjelder CO2, gir kjøretøyprodusentene et tydelig tidsskjema å forholde seg til. Men målet – å redusere energiforbruket og påvirkningen av klimaet – har lenge vært et høyt prioritert spørsmål i bransjen. Ikke minst fordi drivstoffet utgjør omtrent en tredjedel av transportfirmaets utgifter. LES OGSÅ: Nye EU-regler kan gi dramatisk endring i lastebildesign Ønsker insitamenter – Det er naturlig at EU nå innfører grenseverdier for utslipp av CO2. For å påskynde utviklingen ønsker vi å se sterkere økonomiske insitament fra myndighetene til de kundene som går foran og velger nye kjøretøy med lavere klimapåvirkning, sier president for Volvo Trucks, Roger Alm i en presseuttalelse. Han mener elektriske lastebiler er en av løsningene som kan bidra til redusert utslipp av CO2. LES OGSÅ: Disse elektriske lastebilene kommer til Norge i 2019 Volvo introduserte sine første lastebiler med elektrisk drift i 2018 og starter serieproduksjon av disse lastebilene i år. De to første ble levert ut til kunder i Gøteborg denne uken. Videre perspektiv – Om alle ledd i transportkjeden arbeider mot samme mål kan vi redusere klimapåvirkningen betydelig mer. Bedre logistikk, økt tilgang på biodrivstoff, økt satsning på sjåføropplæring i økonomikjøring, aerodynamisk utformede tilhengere, forbedringer av veistandarden og økte muligheter for å utnytte kjøretøykombinasjoner med høyere kapasitet, er noen eksempler på tiltak som ulike aktører kan bidra med, sier Lars Mårtensson, miljø- og innovasjonsjef i Volvo Trucks. ---------------------------------------------------------------------------------- Fakta
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |