Kias tredje – på strøm
Kia nøyer seg ikke med Soul og Niro i el-utgaver. Til Genève kommer de med en ny batterielektrisk konseptbil. Se ikke bort fra at det blir deres tredje produksjonsmodell i el-familien. Kia følger den samme gørrkjedelige, kjipe lanserings-oppskriften, med 13 smådrypp før en ny bil presenteres. Hadde det ikke vært for at denne gangen ser vi fronten ganske klart, hadde saken vært komplett uinteressant. For meldingen forteller ikke annet enn at Kia skal ha en pressekonferanse på Genève-utstillingen (bombe!) og at de skal vise en ny (bombe!) konseptbil (kjempebombe!!) der. Les vår prøvekjøring av Kia e-Niro Det er riktignok en stund siden Kia har vist et konsept i Genève, den siste var vel nydelige Sportspace Concept så langt tilbake som i 2015. De seneste årene har Genève måttet nøye seg med produksjons-nyheter fra denne produsenten. Jeg har forresten helt glemt å følge opp Sportspace – for der var det opplagt mye Stinger. Men Stinger har aldri vært presentert som en europeisk design, selv om Sportspace var det. Og her er vi nemlig ved poenget, for den nye konseptbilen er også designet på designsentret midt i Frankfurt under ledelse av Gregory Guillaume. Les også: Dobler rekkevidden med ny e-Soul Det bildet vi nå får se forteller tydelig at Guillaume er kommet stadig lenger i arbeidet med å dempe Kias karakteristiske, men etterhånden ganske banale «Tiger Nose» Jeg har alltid syntes at Kias fasade liknet på et tragisk forsøk på smil, med et enormt munnsår i begge munnvikene, men jeg har forstått den forrige (nylig avgåtte) designsjefen, Peter Schreyers, argument om at han måtte gjøre noe radikalt og fort for å sette Kia på kartet da han overtok ansvaret i 2006. Nå er Kia virkelig satt på kartet og design-dirigentstokken overlatt til Luc Donckerwolke (ex Audi, Lamborghini og Bentley, bl.a.) Både han og Guillaume er tilhengere av et litt mer moderat frontal tilnærming. Det ser man tydelig på dette bildet. Nå kan jeg imidlertid ikke se hva de har gjort under lysstripen midt på – rett under navnet på panseret – men med litt fiffig innsats der begynner nok dette å bli virkelig akseptabelt. Vi får se hvor mange tomler opp og hvor mange likes det blir når vi får se den i virkeligheten. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |