[]
[] [firmabil.no] []

Kundeblad i 100 år


Jon Winding-Sørensen
Foto: Daimler



I disse dager kan Daimler feire 100 år for sitt første kundemagasin. Nyttebiler på den første forsiden. Det har blitt mye print etter det – og ikke tro at det tar slutt.

Det er farlig å påstå at dette er bilindustriens første kundeblad, men det er i hvert fall 100 år siden Daimler ga ut sin første utgave.

Daimler-Zeitung het det, og dette nye mediet var bestemt for «Kunder og Venner».

Arkiv-folkene hos Daimler forteller at egentlig skulle bladet kommet mye tidligere, det hadde vært planer om «et regelmessig utkommende tidsskrift» mange år tidligere, men så kom første verdenskrig og forstyrret planene.

Første nummer forsinket
Innholdet i det som da ble den første utgaven har fremdeles preg av krigen. Et underlig tema for den tapende part: lang artikkel om Daimlers Lastebiler i verdenskrigen 1914-1918 i Tyrkia og Persia». Artikkelen var så omfangsrik at den ble faktisk fortsatt i nummer 2.

Dessuten var det andre oppmuntrende temaer der som «Aktuelle problemer for næringslivet» og en lang artikkel om leveringsproblemer på for eksempel gummihjul og drivstoff.

Akkurat når nummer en egentlig kom vet man ikke sikkert. Inne i arkiveksemplaret ligger nemlig en løs papirlapp der det står at «på grunn av uroen i Berlin og på grunn av mangelen på kull er denne første utgaven av Daimler-Zeitung forsinket»

Det er ikke noe som tyder på at nummer to også var forsinket, og der er innholdet litt lystigere – der dreier hovedsaken seg om Daimlers båtmotorer, fra den første motorbåten i 1886 til dagens aktuelle 1.700 hesters sterke diesel.

Først i nummer tre, mars/april 1919, fikk man Mercedes-navnet på forsiden sammen med stjernen. Dessuten var ikke firmaadressen lenger bare Berlin-Marienfelde men også Stuttgart-Unterturkheim.

Hele verden
7 utgaver til sammen i 1919, så ble det av en eller annen grunn pause frem til 1924. Da ble stoffet litt lettere – i det første nummeret etter pausen feiret man racingseire på Targa Florio, Coppa di Sicilia, bakkeløp i Tsjekkoslovakia, og landeveisløp i Mexico.

Derfra bygde Daimler den trykte kommunikasjonen ut i voldsom grad.

Intern-kommunikasjonen hadde forresten også begynt rett etter krigen. Da hadde arbeidsstokken skrumpet fra 15.000 til snaue 9.000.  Det var stor uro og sterke venstrekrefter dukket opp. Da var det viktig å ha en tett kommunikasjon med arbeidsstokken og Daimler Werkszeitung fikk etterhånden preg av å være en «Folkehøyskole på trykk». Ambisjonene der sank etter en stund, og bladet ble erstattet av Daimler-Werksnachrichten.

Men på kundesiden dukket et virkelig fargeglad produkt opp etter siste verdenskrig. «Mercedes-Benz in alle Welt» het det. Det ble distribuert til alle importører i – nettopp – hele verden, og derfra til kunder. 

I 1992 ble dette avløst av Mercedes Magazin som også ble gitt ut i lokale versjoner. I toppåret 2009 hadde det et opplag på 3,1 millioner, ble distribuert i 113 land på 38 språk. I dag har også Mercedes fulgt print-utviklingen. De har spisset budskapet og segmentert målgruppene. Fire forskjellige blader utgir de nå i et samlet opplag på 2,4 millioner.

Men det er blitt langt mellom hver gang de vanlige kundebladene, Mercedes-Me, eller She’s Mercedes Magazin for eksempel, har lastbiler for forsiden.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: