Corolla er tilbake som Toyotas kompaktbilløft
Returen til Norge med Corolla er et gedigent kompaktklasseløft for Toyota. Headupdisplay, adaptiv cruisekontroll ned til null og elektrisk bakluke med fotsensor. Dette er nyttige funksjoner på mange kompakte biler i dag, men som Toyota Auris-eiere bare kunne drømme om. Ikke lenger nå. For Auris, gullet som aldri ble så blankt som Toyota hadde håpet, er på vei inn i historien og Corolla returnerer etter et drøyt tiårs fravær (sedanmodellen beholdt navnet Corolla og ble solgt til 2012 i Norge selv om hovedmodellene skiftet navn til Auris i 2006). Tar opp konkurransen Den eneste forskjellen består i at der flere av konkurrentene, som Skoda og de franske, fortsatt sverger til dieselmotorer for å få ned CO2-utslippet, skygger Toyota unna alt som lukter av diesel i personbilene sine. Nå gjelder kun bensin/elektrisk hybridteknologi. Skal selge 2600 biler Det er riktignok drøyt 600 biler færre enn Toyota solgte av Auris i 2017 og ganske langt unna de mer enn 8000 Corollaene Toyota leverte ut i Corolla-rekordåret 1997, men her er det viktig å legge til at seks av ti nye kompakte biler i fjor var batterielektriske, og legges ladbare hybrider til skvetter andelen opp i sju av ti. Sånn sett går Corolla inn i et sterkt krympet bilmarked for kompakte/familiestore kombi- og stasjonsvogner uten annen form for elektrifisering enn det hybridteknologien klarer å produsere ved å magasinere så mye som mulig av den overskytende bevegelsesenergien bilen produserer. Bare hybrid Selv om Toyota både har dempet støyen og endret karakteristikken på CVT-kassen, skal jeg ikke forsøke å bortforklare at 1,8-literen både blir puslete og masete når den presses, mens 2,0-literen passer langt bedre til bilens størrelse og yteevne, særlig når det kommer til stasjonsvogna. Kombi og stasjonsvogn Derfor er det slett ikke sikkert sedanmodellen, som settes i produksjon seinere i år, blir en valgmulighet for norske Toyota-kunder. Naturligvis har de viktigste konkurrentene stått modell for ny Corolla, og da tenker jeg særlig på Ford Focus, kompaktklassens så langt nyeste blant volumselgerne i Europa. Derfor har Corolla utvendige mål omtrent identisk med Focus, 4,37 meter lang som fem dørs kombi og 4,65 meter lang som stasjonsvogn. Legges stasjonsvognen til grunn finner du så godt som like mål med Skoda Octavia, Opel Astra Sports Tourer, Renault Megane Sport Tourer, Peugeot 308 SW, Hyundai i30 og Kia Ceed SW. Dette er alle biler som konkurrerer om den krympende kundegruppen som skygger unna stikkontaktbilene. Ny innvendig Alt dette er nå rettet på. Setene er gode å sitte i i alle de variantene som var tilgjengelige under den internasjonale prøvekjøringen (selv om jeg stusser over at ingen av variantene har elektrisk seteregulering), styringen er ikke bare blitt langt mer presis, men også mulig å justere sammen med gassrespons og demperoppsett på toppmodellene. Videre er støyen langt lavere og fjæringskomforten blant klassens beste uten at det reduserer kjøregleden når svingene kommer tett på. Sånn sett er Corolla et så langt skritt opp og fram at det er vanskelig å trekke andre linjer bakover til modellen som erstattes enn at den nye sannsynligvis bærer på samme pålitelighet og slitestyrke som de hybride forgjengerne. Infotainmentskjermen er nå stor og høyt plassert med lettlest grafikk, og standard i alle utstyrsvariantene. Selve instrumentbordet består både av skjerm og klassisk turteller til venstre, samt bensinmåler til høyre for skjermbildet. Nevnte jeg varme i rattet? Naturligvis kan det leveres, og krysser du deg oppover på utstyrslisten inkluderes headupdisplay, ikke et sånt enkelt på en plastskjerm, men skikkelig visning på glasset. Spørsmål fra dere lesere Produktsjef Allan Wågsæther i Toyota Norge tror at stasjonsvognandelen kan komme opp mot 70 prosent og at like mange velger det minste motoralternativet. I Active Tech-variant koster nevnte Corolla 353.100 kroner. To spørsmål leserne er opptatt av knyttes til firehjulsdrift og tilhengervekt. Nei, Corolla er og forblir i overskuelig framtid forhjulsdrevet. Der foreligger ingen planer Toyota vil kommunisere om drift på alle hjul selv om plattformen åpner for det. Og naturligvis kan Corolla trekke tilhenger, men ikke av det tunge slaget: 750 kilo om tilhengeren har bremser og 450 kilo om den er uten. Erik spør om seteryggen på passasjersetet foran kan legges ned slik at ekstra lange ting kan fraktes inne i bilen, men også der svarer Toyota nei. Løsningen fins heller ikke på tilvalgslisten. En av leserne spør om plass til barneseter siden bilen, i hvert fall stasjonsvognvarianten med inntil 1606 liters bagasjerom og flatt gulv når seteryggene legges ned, er stor nok som fullverdig familiebil. Ja, det er festepunkter for to seter, men med målt baksetebredde på 138 cm er det ikke plass til tre seter i bredden. Cato er opptatt av lengdereguleringen på rattet og om det kan trekkes langt nok bakover? Akkurat dette spørsmålet har vært et tilbakevendende tema hos Toyota som først nå har tatt problemstillingen på alvor. Så ja, jeg mener at de aller fleste i Corolla vil finne en god og riktig sittestilling i forhold til ratt og pedaler. Du kan i kommende nummer av bladet Bil lese en enda grundigere omtale av Corolla.
* Uten bremser
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |