[]
[] [firmabil.no] []

Corolla er tilbake som Toyotas kompaktbilløft


Øivind Skar



Returen til Norge med Corolla er et gedigent kompaktklasseløft for Toyota.

Headupdisplay, adaptiv cruisekontroll ned til null og elektrisk bakluke med fotsensor. Dette er nyttige funksjoner på mange kompakte biler i dag, men som Toyota Auris-eiere bare kunne drømme om.

Ikke lenger nå. For Auris, gullet som aldri ble så blankt som Toyota hadde håpet, er på vei inn i historien og Corolla returnerer etter et drøyt tiårs fravær (sedanmodellen beholdt navnet Corolla og ble solgt til 2012 i Norge selv om hovedmodellene skiftet navn til Auris i 2006).

Tar opp konkurransen
Samtidig tar Toyota de europeiske funksjonskravene på alvor og har i ny Corolla bygd inn en rekke nyttefunksjoner og førerstøttesystemer. Og like viktig: Toyotas kompaktbil er ikke lenger nesten like stor som konkurrentene, den er like stor, like rommelig, like motorsterk og ikke minst - like praktisk.

Den eneste forskjellen består i at der flere av konkurrentene, som Skoda og de franske, fortsatt sverger til dieselmotorer for å få ned CO2-utslippet, skygger Toyota unna alt som lukter av diesel i personbilene sine. Nå gjelder kun bensin/elektrisk hybridteknologi.

Skal selge 2600 biler
Oppgradering fra Auris til Corolla gjør at Toyota tror det vil være mulig å selge 2600 Corolla i inneværende år.

Det er riktignok drøyt 600 biler færre enn Toyota solgte av Auris i 2017 og ganske langt unna de mer enn 8000 Corollaene Toyota leverte ut i Corolla-rekordåret 1997, men her er det viktig å legge til at seks av ti nye kompakte biler i fjor var batterielektriske, og legges ladbare hybrider til skvetter andelen opp i sju av ti.

Sånn sett går Corolla inn i et sterkt krympet bilmarked for kompakte/familiestore kombi- og stasjonsvogner uten annen form for elektrifisering enn det hybridteknologien klarer å produsere ved å magasinere så mye som mulig av den overskytende bevegelsesenergien bilen produserer.

Bare hybrid
Så selv om Corolla blir tilgjengelig med 1,2 liters turbo bensinmotor (114 hk/185 Nm) og 1,6 liter (132 hk/159 Nm), er dette uaktuelle motorer i Norge. Toyota har gjennom mange år solgt seg inn som et lavutslippsmerke gjennom hybridteknologien, så Corolla-kundene vil derfor bare kunne velge mellom 1,8 liter/122 hk/142 Nm og 2,0 liter/180 hk/190 Nm, begge koblet til kontinuerlig, variabel transmisjon (CVT).

Selv om Toyota både har dempet støyen og endret karakteristikken på CVT-kassen, skal jeg ikke forsøke å bortforklare at 1,8-literen både blir puslete og masete når den presses, mens 2,0-literen passer langt bedre til bilens størrelse og yteevne, særlig når det kommer til stasjonsvogna.

Kombi og stasjonsvogn
Og da er vi inne på neste tema: karosserivariantene. For også der definerer vest og øst behovene forskjellig. Corolla er tross alt en verdensbil hvor mange, både i USA, Asia, Russland og de østre regioner i Europa sverger til sedan, mens vi velger kombi og stasjonsvogn når SUV først er valgt bort.

Derfor er det slett ikke sikkert sedanmodellen, som settes i produksjon seinere i år, blir en valgmulighet for norske Toyota-kunder.

Naturligvis har de viktigste konkurrentene stått modell for ny Corolla, og da tenker jeg særlig på Ford Focus, kompaktklassens så langt nyeste blant volumselgerne i Europa. Derfor har Corolla utvendige mål omtrent identisk med Focus, 4,37 meter lang som fem dørs kombi og 4,65 meter lang som stasjonsvogn.

Legges stasjonsvognen til grunn finner du så godt som like mål med Skoda Octavia, Opel Astra Sports Tourer, Renault Megane Sport Tourer, Peugeot 308 SW, Hyundai i30 og Kia Ceed SW.

Dette er alle biler som konkurrerer om den krympende kundegruppen som skygger unna stikkontaktbilene.

Ny innvendig
Jeg har tidligere kritisert Toyota Auris for å være interessant og annerledes utvendig, men ganske så trist innvendig med håpløs infotainmentteknologi, for dårlige seter, svampete styring og ikke mer enn middels komfort.

Alt dette er nå rettet på. Setene er gode å sitte i i alle de variantene som var tilgjengelige under den internasjonale prøvekjøringen (selv om jeg stusser over at ingen av variantene har elektrisk seteregulering), styringen er ikke bare blitt langt mer presis, men også mulig å justere sammen med gassrespons og demperoppsett på toppmodellene. Videre er støyen langt lavere og fjæringskomforten blant klassens beste uten at det reduserer kjøregleden når svingene kommer tett på.

Sånn sett er Corolla et så langt skritt opp og fram at det er vanskelig å trekke andre linjer bakover til modellen som erstattes enn at den nye sannsynligvis bærer på samme pålitelighet og slitestyrke som de hybride forgjengerne.

Infotainmentskjermen er nå stor og høyt plassert med lettlest grafikk, og standard i alle utstyrsvariantene. Selve instrumentbordet består både av skjerm og klassisk turteller til venstre, samt bensinmåler til høyre for skjermbildet.

Nevnte jeg varme i rattet? Naturligvis kan det leveres, og krysser du deg oppover på utstyrslisten inkluderes headupdisplay, ikke et sånt enkelt på en plastskjerm, men skikkelig visning på glasset.

Spørsmål fra dere lesere
Så til prisen som starter på 297.300 kroner. Det er ikke oppsiktsvekkende billig, men prisen er heller ikke særlig interessant fordi volumene blir å finne i biler med utstyrsnivået Active Tech og Executive med en overvekt av stasjonsvogner.

Produktsjef Allan Wågsæther i Toyota Norge tror at stasjonsvognandelen kan komme opp mot 70 prosent og at like mange velger det minste motoralternativet. I Active Tech-variant koster nevnte Corolla 353.100 kroner.

To spørsmål leserne er opptatt av knyttes til firehjulsdrift og tilhengervekt.

Nei, Corolla er og forblir i overskuelig framtid forhjulsdrevet. Der foreligger ingen planer Toyota vil kommunisere om drift på alle hjul selv om plattformen åpner for det.

Og naturligvis kan Corolla trekke tilhenger, men ikke av det tunge slaget: 750 kilo om tilhengeren har bremser og 450 kilo om den er uten.

Erik spør om seteryggen på passasjersetet foran kan legges ned slik at ekstra lange ting kan fraktes inne i bilen, men også der svarer Toyota nei. Løsningen fins heller ikke på tilvalgslisten.

En av leserne spør om plass til barneseter siden bilen, i hvert fall stasjonsvognvarianten med inntil 1606 liters bagasjerom og flatt gulv når seteryggene legges ned, er stor nok som fullverdig familiebil.

Ja, det er festepunkter for to seter, men med målt baksetebredde på 138 cm er det ikke plass til tre seter i bredden.

Cato er opptatt av lengdereguleringen på rattet og om det kan trekkes langt nok bakover?

Akkurat dette spørsmålet har vært et tilbakevendende tema hos Toyota som først nå har tatt problemstillingen på alvor. Så ja, jeg mener at de aller fleste i Corolla vil finne en god og riktig sittestilling i forhold til ratt og pedaler.

Du kan i kommende nummer av bladet Bil lese en enda grundigere omtale av Corolla.

Fakta Toyota Corolla

Modell

Kombi

Stasjonsvogn

Pris fra

297.300

309.300

Pris volummodell (122 hk)

338.400

353.100

H/L/B

437/179/144 cm

465/179/144 cm

Akselavstand

264 cm

270 cm

Bakkeklaring

135 mm

135 mm

Motor

1,8 l/122 hk/142 Nm

1,8 l/122 hk/142 Nm

 

2,0 l/180 hk/190 Nm

2,0 l/180 hk/190 Nm

0-100 km/t

10,9/7,9 sek

11,1/8,1 sek

Toppfart

180 km/t

180 km/t

Forbruk NEDC

3,3/3,7 l/mil

3,7/3,7 l/mil

CO2 WLTP

101 g/km

106 g/km

Vekt

1285/1340 kg

1290/1370 kg

Tilhengervekt

750 (450*) kg

750 (450*) kg

 

* Uten bremser

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: