[]
[] [firmabil.no] []

Subaru med nye hybrider


Terje Ringen
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink



Endelig får Subaru noe annet enn bensin- og dieselmotorer i sine biler. Til høsten lanseres to hybrider – den ene er en flunkende ny Forester. Ikke rart gleden står i taket hos Subaru Norge på Skytta.

Nå er det ikke ladbare hybrider, men slike som Toyota har solgt i en årrekke. Men selv om Toyota er en stor aksjonær i Subaru, har de utviklet sin egen hybridteknologi fra scratch. 

Vi har tidligere fortalt at XV kommer i en hybrid utgave, den har sin offisielle Europa-premiere i Genève.

Men minst like interessant for den norske importøren er en flunkende ny Forester – en modell som har en traust og stabil kundeskare i Norge.

Femte generasjon Forester er bygget på Subaru Global Platform som ifølge Subaru sørger for bedre kjøreegenskaper, økt stabilitet, økt kollisjonssikkerhet, mer direkte styring, samt mindre vibrasjoner og støy som i sin tur gir økt komfort for de som befinner seg om bord i bilen.

Nye Forester beholder to av Subarus kjerneverdier – markedets beste firehjulsdrift og boxermotor. Men den nye drivlinjen har fått en e foran Boxer-betegnelsen.

e-Boxer kombinerer en 2,0-liters boxer bensinmotor som ifølge Subaru har 80 prosent nye komponenter med en elmotor som er integrert i Lineatronic girkassen.

Bensinmotoren har en effekt på 150 hk og et dreiemoment på 194 Nm. I tillegg sper elmotoren på med ytterligere 16,7 hk som, selv om det høres beskjedent ut, bidrar til kjappere akselerasjon og lavere forbruk.

Systemet fordeler kreftene fra forbrenningsmotor og elmotor i forhold til kjøreforhold. Den kan benytte bare bensinmotor, bare elmotor eller en kombinasjon av begge.

Fra stillestående eller i lave hastigheter er det elmotoren alene som driver bilen. Avhengig av kjørestil og batterikapasitet kan den kjøre elektrisk i omkring 1,6 kilometer i hastigheter inntil 40 km/t.

I moderate hastigheter over dette kombineres bensin- og elmotor for å gi responsiv akselerasjon med moderat forbruk. I høye hastigheter er den kun boxermotoren som driver bilen, samtidig som den sørger for å lade opp batteriene slik at de er klare for bykjøring.

I bytrafikk kan den hybride drivlinjen spare inntil 11 prosent drivstoff sammenlignet med bensinmotoren i forgjengeren.

Ifølge Subaru gir den hybride drivlinje Forester bedre vektbalanse siden bensinmotoren er plassert nær bilens tyngdepunkt framme, mens batteriet og andre komponenter sitter foran bakakselen.

Nye Forester er tryggere enn noen av sine forgjengere. Blant standardutstyret inngår EyeSight som sørger for å stoppe bilen før et eventuelt sammenstøt.

Helt nytt i neste generasjon Forester er Driver Monitoring System – ansiktsgjenkjennings-teknologi som varsler dersom føreren viser tegn til tretthet eller distraksjon, og som i tillegg automatisk justerer sete, speil og klimaanlegg til førerens preferanser.

Nytt er også Reverse Automatic Braking som hjelper til med å unngå kollisjoner når man rygger ut fra en uoversiktlig parkeringsplass.

Med en lengde på 463 cm, en bredde på 182 cm og en høyde på 173 cm er nye Forester noe lengre og bredere enn dagens modell, men en centimeter lavere.

Akselavstanden er strukket med 30 mm og den har en bakkeklaring på hele 22 cm. Maks tilhengervekt er 1870 kg.

For bedre egenskaper i terreng er den utstyrt med X-Mode som vi lot oss imponere over da vi kjørte nye XV for et par år siden. 

Drivlinjen i nye XV e-Boxer er identisk med den som sitter i Forester e-Boxer. Begge de nye hybridene er på plass i Norge mot slutten av året.

Subaru viser også Viziv Andrenaline Concept som skal gi oss et hint om deres fremtidige designretning. Den har en unik takkonstruksjon som skal bidra til sterkere karosseristruktur. Men adrenalin?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: