[]
[] [firmabil.no] []

Volvo V60 Cross Country på veien


Øystein Byberg
Tekst & Foto



NETTKJØRT: Volvo V60 Cross Country er et utmerket alternativ for deg som ikke på liv og død skal ha SUV.

Høyreiste stasjonsvogner med 4x4 og automat har vært svært populære i dette landet, men SUV-ene har tatt mer og mer over. Nå er Volvo V60 Cross Country på plass i Norge.

Mye er bra med bilen, både når det gjelder indre og ytre kvaliteter.

Smaken er som kjent som baken, delt, men vi synes V60, både i vanlig utførelse og ikke minst som Cross Country, har svært vellykket design. Linjene brytes mer opp enn på storebror V90 og gir et mer atletisk og tøft inntrykk.

Motor / drivverk?
Det at Cross Country-modellen kun kan leveres med én dieselmotor og én stor og dyr bensinmotor, skaper selvsagt utfordringer for de mest urbane bilkjøperne, som helst foretrekker biler med ledning.

D4-motoren på 190 hk står bra til bilen. Bilen er kjapp nok i det daglige, samtidig som forbruket holdes nede. I teorien er snittforbruket (NEDC) på 0,63 liter på mila. På langtur blir diesel god økonomi.

Vi kunne imidlertid ønsket et noe lavere støynivå, spesielt når bilen er kald.

Heldigvis er støydempingen i V60 så god at man fort glemmer at det befinner seg en dieselmotor under panseret og heller gleder seg over et relativt solid bunndrag. Maksimalt dreiemoment på 400 Nm.

En bensinvariant (T5) med 250 hk er mer aktuell internasjonalt enn i Norge. Denne vil være på plass her hjemme fra mai, ved modellårsskiftet.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Oppskriften som er benyttet på Cross Country-modellen har man sett et utall ganger tidligere, ikke minst på gamle Volvo XC70.

Ta en kurant stasjonsvogn, hev bakkeklaringen med noen cm, i dette tilfellet ganske mange, putt på litt plast hist og her, montér litt ekstra beskyttelse foran og bak på bilen, vips har man en mer macho bil med enda bedre fremkommelighet som man kan ta seg ekstra betalt for.

Målene, unntatt høyden naturligvis, har V60 Cross Country i hovedsak til felles med V60-donoren. Lengden er på 4,78 meter. Det er 15 cm kortere enn det V90 måler, 15 cm lengre enn forrige V60-modell, men bare fire cm kortere gode gamle V70.

Interiør
Dashbordet er omtrent identisk med det vi finner i andre Volvo-modeller. Det er rent og pent, med en stor kommandosentral du styrer det meste fra.

Heldigvis har Volvo beholdt volumknappen, men hvis du for eksempel vil styre temperaturen må du trykke i flere operasjoner på skjermen. Skjermen er heldigvis intuitiv å bruke, men enkelte ting blir av estetiske grunner gjort litt mer komplisert enn nødvendig.

På skjermen kan du også skrive med fingrene hvis du for eksempel skal legge inn en adresse i navigasjonen.

Kupeen virker relativt rommelig, men du velger storebror V90 hvis plass er avgjørende når du kjøper bil.

Med forsetene i noenlunde normal posisjon er plassen i baksetet bra.

Hvordan er den å kjøre?
Det fine med V60 Cross Country i forhold til den vanlige V60-en er at du får kjøreegenskaper som en stasjonsvogn, men fremkommelighet som en SUV. En bakkeklaring på 21 cm er omtrent som SUV-en XC60.

Cross Country har fått opp til 82 millimeter høyere bakkeklaring enn standardutgaven av V60, takket være det spesialutviklede Cross Country-chassiset, og demping som forbedrer bilens offroadegenskaper.

I løpet av vår korte testperiode ble ikke V60 Cross Country satt på de største utfordringene utenfor allmenn vei, men snø var ikke noe problem og relativt høye brøytekanter ble forsert med bravur.

En egen offroad-innstilling er til hjelp ved tøffere utfordringer. Med denne innkoblet blir styringen lett, utforkjøringshjelpen (Hill Decent Control) og 4x4 aktivert. Et kompass dukker dessuten opp i førerdisplayet.

Volvo ligger naturligvis i front når det gjelder sikkerhetssystemer. I det hele tatt har V60 flest sikkerhetssystemer av samtlige Volvoer, vel å merke dersom du krysser av «riktig» når du bestiller bilen. Mange av systemene inngår nemlig i tilvalgspakker.

Hvem passer den for?
Denne type biler passer best for dem som har en aktiv livsstil eller ønsker å fremstå som aktive.

Vårt første bekjentskap med V60 i vanlig utførelse skjedde på den internasjonale lanseringen i Barcelona på forsommeren i fjor. 

Da understreket Volvos personell at V60 nå er V70-erstatteren V90 aldri ble. V90 ble for dyr, stor og luksuriøs til at mange, veldig mange, V70-eiere kunne bytte til den store stasjonsvogna.

V60 derimot har mål omtrent som den gamle storselgeren, det være seg både ytre og indre mål. Nye V60 er dessuten betydelig større enn den trange bilen den erstatter.

Det er ikke så mye folkelig med Volvo-prisene lenger, men så har da også bilene tatt et stort sprang opp på premium-stigen. V60 Cross Country har en startpris på 574.000 kroner, men for en velutstyrt bil må du regne med å betale minst 700.000 kroner.

Cross Country-prisen er faktisk 15.000 lavere enn på en vanlig V60 med høyeste utstyrsnivå (R-Design og Inscription).

Konkurrenter?
Volvo V60 Cross Country har mange interne konkurrenter, først og fremst den vanlige V60-modellen i hybrid-utgave med over dobbelt så mange hestekrefter til nesten samme pris. XC60 og V90 er også sterke konkurrenter, også disse som ladbare hybrider.

Ellers konkurrerer V60 CC med en drøss med SUV-er og crossovere, først og fremst fra premium-merkene. Glem heller ikke andre stasjonsvogner på «stylter», som Audi A4 Allroad og Subaru Outback.

Konklusjon
V60 Cross Country er et utmerket bilvalg for mange i dette landet. Den har fremkommelighet som en SUV, men kjøreegenskaper som en stasjonsvogn.

Dette liker vi:

  • Flott design
  • Høy bakkeklaring
  • Moderne interiør
  • Masse tilgjengelig sikkerhetsutstyr

Dette liker vi ikke:

  • Støynivået fra dieselmotoren når du fyrer opp
  • Få motoralternativer

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: