Skal fjerne flaskehalser for tømmertransporten
Regjeringen bevilger 25 millioner kroner til å utbedre fylkesveier med mye tømmertransport. Ved å øke lasten på tømmerbilene kan tallet på biler bli redusert med en firedel. – Flaskehalser, for eksempel i form av bruer som ikke tåler de tyngste tømmervogntogene, gjør transport av tømmer langs smale veier i Norge tungvint. Utbedring av flaskehalsene vil styrke konkurransekraften i skog- og trenæringen gjennom lavere transportkostnader, gi færre lastebiler på veiene og bedre miljø, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Transport av tømmer utgjør en stor del av råvarekostnadene til industrien. Reduserte transportkostnader kan gi gevinster både for skogeiere og industri. Forsterker bruer – Dette vil gi reduserte klimagassutslipp og redusert energiforbruk. Likevel fører noen få flaskehalser som ikke tåler 60 tonn til at tømmernæringen enkelte steder må kjøre med lettere last. Derfor fordeler vi nå 25 millioner kroner i tilskudd til fylkeskommunene for å utbedre flaskehalser på fylkesveinettet, sier Dale. Det er lagt opp til å finansiere forsterkning av mindre bruer slik at disse tåler 60 tonn totalvekt. Pengene blir fordelt etter forslag fra Statens vegvesen som har fått innspill fra skognæringa. Tre av bruene som skal bli forsterket, Steinsbrua i Østfold, Skaue bru i Vest-Agder og Resa bru i Trøndelag, er blant de største flaskehalsene for tømmertransporten. Rekord I perioden 2014 til 2018 er det bevilget rundt 760 millioner kroner til infrastrukturtiltak i skogbruket. Av dette er rundt 525 millioner kroner til skogsveier og 235 millioner kroner til tømmerkaier. Strategisk plasserte tømmerkaier er viktig for å få transportert tømmer fra skogen og fram til foredlingsindustrien. Tabellen nedenfor viser fordelingen for 2019:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |