[]
[] [firmabil.no] []

Den tredje fra Aachen


Jon Winding-Sørensen
Tekst og foto



Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.

StreetScooter har vi hørt ganske ofte om på disse sidene

I det siste har også e.Go begynt å gjøre seg bemerket. Kanskje ikke helt uventet, der finner vi de samme folkene som sto bak StreetScooter til det ble kjøpt opp av Deutsche Post.

Men lille Sven kommer fra helt annet hold, selv om han også er en ekte Aachen-unge. Og egentlig har et felles møtepunkt med de to andre: den tekniske høyskolen i byen.

Denne bilen kommer nemlig fra en bildelings-idé, så selskapet heter Share2Drive fordi folkene bak ikke syntes Aachen hadde utnyttet sitt elbil-potensiale nok. 

Byen feiret jo sitt nye, typisk tyske, slagord «Aachen goes electro» i juli i fjor. Men hva skulle man bruke til de korte turene ingen egentlig trengte noen egen bil til?

Dermed dukket Shared Vehicle Electro Native opp – et annet godt tysk navn. SVEN har vist seg som renderinger og videoer til nå, men i Genève dukket han opp som en ganske attraktiv pakke som virket både velbygget og moden.

To skyvedører gir god adgang til tre. Med 175 cm er den bred nok til det. Og med 250 cm er den akkurat så lang som en bybil skal være. 600 liters bagasjeplass når du har lagt ned passasjersetet gjør den også ganske brukbar.

Uten speil, men med kameraer, betyr også at faren for hærverk i byen minsker. Men 120 km/t er mer enn jeg trenger i en bybil – heldigvis MÅ man ikke utnytte det.

Og med litt forsiktig gass er det kanskje mulig å nå noe i nærheten av de oppgitte 140 kilometerne med rekkevidde fra et 20 kWh batteri.

5 sekunder til 50 er sånn at du ikke blir etterlatt av nesten noe som helst når lyset går i grønt, mens 15 sekunder til 100 blir av litt mer akademisk interesse.

(saken fortsetter)

Alt av smarttelefon-løsninger er selvfølgelig bygget inn i det hele, sammen med et dashbord med en pluss en skjerm, pluss de to som er der i stedet for sidespeil.

Det hele ser veldig bra ut, med lekker grafikk som er fremhevet av LED-striper både foran og bak. Rene overflater og mye glass – som en tidlig iPhone før den ble banal.

Designen har, det skjønte jeg nesten da jeg sto der og så på den, vokst frem parallelt med hele konstruksjonen.

Den stammer fra «Kommunikasjonsdesign» som er et eget fakultet på Høyskolen der, og er en hånd-i-hånd formgivning sammen med de som definerte utgangspunktet.

Det er selvfølgelig mange grunner til at denne vil kunne gå rett i glemmeboka. På den annen side er det jo løsninger som denne det ropes etter fra mange hold.

Dersom ropene samtidig inneholder noen generøse bidrag burde det ikke være noen grunn til at ikke SVEN kan vokse seg stor og sterk og bli en nyttig partner for mange.  


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: