[]
[] [firmabil.no] []

Porsche lanserer Cayenne Coupé


Terje Ringen



Nå kommer et nytt alternativ for dem som ønsker en SUV med mest mulig sportslige egenskaper.

Det er en dårlig skjult hemmelighet at Porsche har planlagt en ny variant basert på Cayenne. BMW var jo alene med såkalte SUV-coupéer i en årrekke, men de siste årene har både Mercedes og Audi lansert sine alternativer.

Og nå kommer altså også Porsche på banen – og det er ingen grunn til ikke å forvente at de tar sikte på å tilby den barskeste bilen i gata.

– Coupéen har alle de tekniske høydepunktene fra nye Cayenne, men har en enda mer dynamisk design og nye tekniske detaljer som posisjonerer den som mer progressiv, atletisk og emosjonell, sier Oliver Blume, styreformann i Porsche.

Forskjellen ligger i hekken
Som navnet indikerer er det primært hekken som skiller Cayenne Coupé fra den ordinære SUV-modellen. Den har en adaptiv hekkspoiler, en baksetebenk utformet som to separate seter, og to alternative takløsninger.

Frontruten og A-stolpene er slankere enn på SUV-en takket være at taket er senket med rundt 20 mm i front. Redesignede bakdører bakdører og skjermer gjør bilen 18 mm bredere over skulderpartiet – noe som bidrar til et mer muskuløst uttrykk.

En annen detalj i hekken er at skiltplatene er flyttet fra bakluken til støtfangeren, det bidrar også til at bilen visuelt ligger nærmere bakken.

(saken fortsetter)

Aktiv aerodynamikk
Ifølge Porsche er dagens Cayenne Turbo den første SUV med adaptiv aerodynamikk i form av en adaptiv takspoiler. Cayenne Coupé plukker opp temaet og bringer det videre til nye høyder.

På alle Cayenne Coupé inngår takspoiler i kombinasjon med en ny adaptiv hekkspoiler under bakruta som del av Porsche Active Aerodynamics (PAA).

Spoileren hever seg med 135 mm i hastigheter over 90 km/t for å øke trykket på bakakselen, mens PAA samtidig sørger for økt effektivitet.

To tak
Porsche Cayenne Coupé leveres som standard med et panorama glasstak som gir alle ombordværende en ekstra god romfølelse. Det integrerte rullegardinet beskytter mot sol og kulde.

Som alternativ kan bilen leveres med et karbontak der senter av taket er senket som på en sportsbil, tilsvarende løsningen på Porsche 911 GT3 RS. Karbontaket kan leveres i kombinasjon med en av tre alternative lettvekts sportspakker.

Disse inkluderer også Sport Design egenskaper og nye, vektreduserte 22-tommers GT Design-hjul, setetrekk i klassisk «checkered flag» design samt karbon- og Alcantara-detaljer i interiøret. På Cayenne Turbo Coupé inkluderer pakken også sportseksos.

Praktisk og komfortabel
Porsche lover plenty av plass til fire voksne og bagasje. Foran er det sportsseter med 8-veis elektrisk regulering, integrerte hodestøtter og god sidestøtte for sete og rygg.

Baksetebenken er utformet som to separate seter, også her ifølge Porsche med eksemplarisk komfort og sidestøtte. Alternativt kan bilen leveres med komfort-bakseter uten pristillegg.

Baksetepassasjeren sitter 30 mm lavere enn i en Cayenne, så ifølge Porsche er det høyde nok der også på tross av den sportslige silhuetten.

Bagasjerommet har en kapasitet på 625 liter, som øker til 1540 liter når baksetene legges ned. For Cayenne Turbo gjelder 600-1510 liter. En vanlig Cayenne har til sammenligning et bagasjerom på 770 liter.

To motorer
Ved lanseringen leveres Cayenne Coupé med to alternative motorer. Basisutgaven har en treliters sekser med 340 hestekrefter og et dreiemoment på 450 Newtonmeter. Med Sport Chrono-pakken gjør den null til hundre på seks blank og har en toppfart på 243 km/t.

Toppmodellen, Cayenne Turbo Coupé har en fireliters V8 med twin turbo-teknologi under panseret som varter opp med 550 hester og maks dreiemoment på 770 Newtonmeter. 3,9 sekunder til hundre og toppfart på 286 km/t for en bil i dette formatet er ikke å kimse av.

Ferdig priset
Bilen er bestillingsklar nå, og de første bilene er på plass hos forhandlere i slutten av mai.

Den norske importøren er som vanlig kjapt ute med priser og kan fortelle at den rimeligste utgaven starter på 1.395.900 kroner mens du må bla opp kr 2.257.900 for en Cayenne Turbo Coupé.

Så får vi se hvor lenge det drøyer før hybrid-modellene dukker opp – det er jo utvilsomt disse som er mest aktuelle for Norge takket være gunstige avgifter.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: