Porsche lanserer Cayenne Coupé
Nå kommer et nytt alternativ for dem som ønsker en SUV med mest mulig sportslige egenskaper. Det er en dårlig skjult hemmelighet at Porsche har planlagt en ny variant basert på Cayenne. BMW var jo alene med såkalte SUV-coupéer i en årrekke, men de siste årene har både Mercedes og Audi lansert sine alternativer. Og nå kommer altså også Porsche på banen – og det er ingen grunn til ikke å forvente at de tar sikte på å tilby den barskeste bilen i gata. – Coupéen har alle de tekniske høydepunktene fra nye Cayenne, men har en enda mer dynamisk design og nye tekniske detaljer som posisjonerer den som mer progressiv, atletisk og emosjonell, sier Oliver Blume, styreformann i Porsche. Forskjellen ligger i hekken Frontruten og A-stolpene er slankere enn på SUV-en takket være at taket er senket med rundt 20 mm i front. Redesignede bakdører bakdører og skjermer gjør bilen 18 mm bredere over skulderpartiet – noe som bidrar til et mer muskuløst uttrykk. En annen detalj i hekken er at skiltplatene er flyttet fra bakluken til støtfangeren, det bidrar også til at bilen visuelt ligger nærmere bakken. (saken fortsetter) Aktiv aerodynamikk På alle Cayenne Coupé inngår takspoiler i kombinasjon med en ny adaptiv hekkspoiler under bakruta som del av Porsche Active Aerodynamics (PAA). Spoileren hever seg med 135 mm i hastigheter over 90 km/t for å øke trykket på bakakselen, mens PAA samtidig sørger for økt effektivitet. To tak Som alternativ kan bilen leveres med et karbontak der senter av taket er senket som på en sportsbil, tilsvarende løsningen på Porsche 911 GT3 RS. Karbontaket kan leveres i kombinasjon med en av tre alternative lettvekts sportspakker. Disse inkluderer også Sport Design egenskaper og nye, vektreduserte 22-tommers GT Design-hjul, setetrekk i klassisk «checkered flag» design samt karbon- og Alcantara-detaljer i interiøret. På Cayenne Turbo Coupé inkluderer pakken også sportseksos. Praktisk og komfortabel Baksetebenken er utformet som to separate seter, også her ifølge Porsche med eksemplarisk komfort og sidestøtte. Alternativt kan bilen leveres med komfort-bakseter uten pristillegg. Baksetepassasjeren sitter 30 mm lavere enn i en Cayenne, så ifølge Porsche er det høyde nok der også på tross av den sportslige silhuetten. Bagasjerommet har en kapasitet på 625 liter, som øker til 1540 liter når baksetene legges ned. For Cayenne Turbo gjelder 600-1510 liter. En vanlig Cayenne har til sammenligning et bagasjerom på 770 liter. To motorer Toppmodellen, Cayenne Turbo Coupé har en fireliters V8 med twin turbo-teknologi under panseret som varter opp med 550 hester og maks dreiemoment på 770 Newtonmeter. 3,9 sekunder til hundre og toppfart på 286 km/t for en bil i dette formatet er ikke å kimse av. Ferdig priset Den norske importøren er som vanlig kjapt ute med priser og kan fortelle at den rimeligste utgaven starter på 1.395.900 kroner mens du må bla opp kr 2.257.900 for en Cayenne Turbo Coupé. Så får vi se hvor lenge det drøyer før hybrid-modellene dukker opp – det er jo utvilsomt disse som er mest aktuelle for Norge takket være gunstige avgifter. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |