Når størrelsen teller
Ruggen av en 200 tonnmeter sitter på et monster av en femakslet Scania R 730 10x4*6NB. Hevdes å være Norges største kran montert på lastebil. Hvem sa at størrelsen ikke teller? Lastebilfolk er ikke noe annerledes enn andre – her er det så visst størrelsen som teller. Også for Rolf Eriksen i Eriksen Kranservice AS. Måtte søke dispensasjon En femakslet Scania R 730 10x4*6NB med CR20H hytte, i fargen «arctic silver» og med V8-design interiørpakke. Ifølge Norsk Scania er dette per dags dato Norges største og eneste kran på 200 tonnmeter montert på lastebil. Bilen er levert av Norsk Scania Oslo, i tett samarbeid med Scania Finans Norge. Palfinger har levert kranen. Men det er ikke «bare bare» å bygge doninger som dette. For å oppnå vektberegning på 41-tonn med generell dispensasjon, landet Rolf og Scanias selger på et 10x4*6 chassis. For å oppfylle kravene til dispensasjonen ble det søkt S-ordre om flytting av siste aksel cirka 500mm bakover, for å tilfredsstille en akselavstand over 7.81m. Avstanden ble da 7,90m. På denne måten ble akselgruppene ble delt opp slik at vektene for hver aksel ble som følger: 1+1+boggi+1, istedenfor 1+1+tridem – som blant annet ville ført til en mindre smidig bil. Konkurranse fra Klepp De har som kjent det som inntil nå har blitt omtalt som Norges største, en Effer 1750 på en Volvo FH 700. Den nye er også en Volvo, men med en Effer 2055. Den er inne i siste fase av montering nå. Sjur Lode, daglig leder for selskapet, ville ikke røpe alle detaljer om bilen og kranen den gangen, men opplysninger på selskapets facebookside antyder at tomvekten vil bli såpass lav som 19 tonn og at den nye skal klare 200 tonnmeter. – Vent til vi har den ferdig, da har vi virkelig noe å fortelle om, sa Lode til YrkesBil. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |