Satser på eget delemerke
Solaris Norge vil ta større grep om markedet for reservedeler med bussprodusentens egen merkevare, Optiline. Den polske bussprodusenten Solaris lanserte for noen få år tilbake en egen, universell deleserie som skal være 25-30 prosent rimeligere enn originaldeler. Sortimentet består i hovedsak av slitedeler som i snitt skiftes ut annethvert år, ifølge produsenten. Dette inkluderer blant annet bremseklosser, ulike typer filtre og i tillegg luftputer. Delene er spesielt designet for produsentens egne Urbino-modeller, men kan også benyttes på flere ulike modeller fra andre produsenter. Nye deler i Optiline-serien rulles kontinuerlig ut. Holder kundene i huset – Tanken er først og fremst at vi ønsker å holde kundene våre «i huset» også når bussene er endel eldre. Derfor har vi utviklet Optiline, sier Sverre Skaar, administrerende direktør i Solaris Norge AS, til YrkesBil. Han sier mange kunder ønsker et rimeligere alternativ til deler på eldre busser. – Da forsvinner mange av kundene i dag over til alternative deleleverandører. Det er denne «lekkasjen» vi ønsker å demme opp for ved å satse på Optiline-serien. Samtidig er noe av det viktigste med tanke på kundetilfredsheten å ha kontakt gjennom hele bussens livsløp, forklarer Skaar. – Delegaranti gjelder også på Optiline-serien, med andre ord full trygghet, legger han til. Garanti-godkjent – Vi kommer til å benytte Optiline-deler på nyere busser som går på serviceavtale dersom kundene ønsker det. Vi kan da tilby en lavere pris, for eksempel i anbud, fordi de totale eierskapskostnadene reduseres når deleprisen er lavere, forklarer Skaar. – Hvor mye forventer du at Optiline vil utgjøre av omsetningen deres? – Når vi kommer ordentlig i gang så bør det nok utgjøre i alle fall 30-35 prosent av delesalget vårt, sier Skaar. ------------------------- Solaris Norge AS Etablert i 2006 som et rent datterselskap av fabrikken i Polen. Hovedkontor på Alnabru i Oslo. Ledes av administrerende direktør Sverre Skaar. 26 ansatte. Omsatte i 2018 for cirka 120 millioner kroner. Har i dag fem egne verksteder i Norge med egne mekanikere; i Trondheim, Lillestrøm og Oslo. I tillegg har de seks servicepartnere på forskjellige steder i landet. Familieselskapet Solaris Buss & Coach ble startet i 1996 i Bolechowo ved Poznań. Her produserer selskapet by-, forstads- og trolleybusser, samt busser for ulike spesialformål og lavgulvs trikker. Solaris har busser i trafikk i 29 forskjellige land. Ble i 2018 kjøpt opp av spanske CAF, som produserer trikker og tog. Senere har den polske stat kjøpt tilbake 35 prosent av selskapet. **Denne artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 2 - 2019. Ikke abonnent? Bli det her, og få de viktigste bransjereportasjene først.** Artikkel fra www.firmabil.no URL: |