Store endringer om EUs mobilitetspakke vedtas
Brede Høgseth Wardrum tekst og foto (illustrasjon) | |
Her er noen av de konkrete endringene som vil merkes i hverdagen. Innførsel av utstasjoneringsregler ved tredjelandskjøring, plikt for både retur til opphavslandet for sjåføren og utførsel av minst ett oppdrag i hjemlandet i løpet av en måned, samt innførsel av tachograf i varebiler er noen av de viktigste punktene i EUs mobilitetspakke slik den foreligger etter avstemningen 4. april. Nå venter forhandlingsprosessene før avtalen endelig forsegles. Norges Lastebileier-Forbund har sett nærmere på de konkrete foreslåtte endringene. Her er listen (basert på tilgjengelig informasjon fra EU-parlamentet på nåværende tidspunkt). Kjøre- og hviletid: - Ordinær ukehvil etter maksimalt to uker opprettholdes. Denne skal fortsatt tilbringes utenfor kjøretøyet.
- Man ønsker regler for at sjåfører må returnere til hjemlandet minimum hver fjerde uke.
Kabotasje: - Kabotasje skal tillates kun tre dager av gangen, påfulgt av en «avkjølingsperiode» på 60 timer.
- Man må utføre minimum én levering eller henting av varer per måned i landet der selskapet er registrert.
Kombinerte transporter: - Medlemslandene skal kunne innføre samme begrensninger på antall dager for utførelse av innenlands kombinerte transporter som for kabotasje.
Utstasjonering: - Tredjelandskjøring skal underlegges utstasjoneringsreglene.
- Med unntak av turer som starter og ender i opprinnelseslandet, skal sjåfører motta samme lønn og vilkår som landet de kjører i, gjeldende fra dag én.
- Alle oppdrag som utføres i andre land enn kun til og fra bedriftens opphavsland, skal registreres i et felleseuropeisk register som kontrolletater i alle land har tilgang til.
Varebiler: - Varebiler mellom 2,4 tonn og 3,5 tonn skal utstyres fartsskriver og må følge kjøre- og hviletidsreglene ved internasjonal transport.
Teknologi: - Innførsel av smart-tachograf fremskyndes og skal etter forslaget være på plass innen 2024.
Målrettet arbeid gjennom NLA – Totalt sett mener jeg vi kan være fornøyd med dette innholdet. Hvis forslaget blir stående også gjennom forhandlingene i trilogprosessene, har vi fått gjennomslag for langt mer enn det vi ble forespeilet i de inngående forhandlingene, sier NLF-direktør Geir A. Mo. NLF-direktøren retter en stor takk til Søren Hyldstrup Larsen, direktør i Nordic Logistics Association i Brussel, som representerer NLF og de øvrige nordiske transportorganisasjonene i EU. – Vi har oppnådd mye takket være målrettet arbeid gjennom vårt lobbyorgan NLA, sier NLF-direktøren. Forbundsleder Lars M. Johnsen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) er også rimelig fornøyd, og sier til LO-Aktuelt at han er positivt overrasket. – Med forbehold om at vi ikke har fått lest hele dokumentet, så ser det ut til å være mye positivt i dette, sier han til LO-Aktuelt. Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|