Fords lekne Fiesta ST
PRØVEKJØRT: Du vil ikke tro hvor morsomt det går an å ha det bak rattet på Ford Fiesta ST før du har forsøkt. Først publisert i bladet BIL nr. 12-2018 Du må ikke nødvendigvis kjøre Ford Fiesta ST til det daglige for å leve et fullverdig liv, men bevares som det hjelper på humøret å tilbringe noen timer bak rattet i seneste versjon. I ny innpakking med litt større karosseri og 100 kilo mer vekt å dra på, er Fiesta ST både blitt mer voksen med mer innvendig plass og tilgang på fem dører for å tekkes det hverdagslige familielivet, samtidig som den har beholdt lekenheten som ST gjennom noen bilgenerasjoner nettopp er så kjent for. Kombo-øvelsen Utvendig ser ST fortsatt langt mer sinna ut enn en vanlig Fiesta, den lave spoileren foran og den høyt monterte bak understreker det, men uten at det hele bikker over i å bli vulgært. Mest sinna ser ST ut med tre dører. Selv om ST fortsatt yter 200 hk og 290 Nm i moment er den gamle 1,6-liters sliteren erstattet med Fords nye 1,5-liter, først tatt i bruk i Focus. Men der motoren maksimalt yter 182 hk i Focus, tar Ford ut litt mer i Fiesta ST for å gi bilen det ekstra som må til for å kunne ta 71.000 kroner mer enn Fiesta med 140 hk koster. Gromlåt De ST-merkede Recaro-setene er eksempelvis ikke like ekstreme som setene i morobilen Toyota Yaris GRMN, men komfortable som setene i standard-Fiestaen, dog med fastere pute og mye bedre sidestøtte. Dertil kommer programmerbart chassisoppsett og styring. Programmeringen inneholder ikke bare normal- og sportsmodus, men også et eget baneoppsett med launch control og differensialbrems. Så er det den herlige lyden ut av de to rørene på høyre side bak ved engasjert kjøring. Lyden styres av noen aktive ventiler i eksosanlegget. Innvendig formidles et forsterket lydbilde via B&O Play-anlegget. Jeg mener gromlyden er verd minst halve ekstraprisen, kanskje mer. Sylinderkutt Lavere utslipp betyr lavere engangsavgift og er i dette tilfellet årsaken til at ny ST koster på krona det samme som den gjorde for to år siden: 343.000 kroner (347.000 med fem dører) Siden jeg vet om noen litt bortgjemte veier hvor det virkelig går an å utfordre både egne ferdigheter og bilens egenskaper uten å utfordre førerkortet, tok jeg naturligvis med Fiestaen dit. Timene der kommer jeg til å huske lenge. Kjøregleden Her holder det å veksle mellom tre av girene for å holde maksimal flyt. Av småbilene klarer kun Yaris GRMN dette like bra, men den er til gjengjeld langt mer ekstrem og ganske uegnet som familiebil, hvis det siste også er viktig for å få aksept for kjøpet. Med unntak av setene, et litt fetere ratt og litt mer påkostede dørpaneler, har innredningen det meste til felles med ordinær Fiesta inkludert høyt montert infotainment-skjerm (samme som i Focus) og ordinær knappestyring av klimaanlegget. Takk og pris for det siste. Selvfølgelig inneholder Fiesta ST det som kreves av førerstøtte så som automatisk fjernlys, ryggekamera, skiltvarsling, aktiv filskiftvarsling, blindsonevarsling, varsling for kryssende trafikk bak under rygging, tretthetsvarsling og bakkestarthjelp. Pluss for varmetråder i frontruta og oppvarmet ratt. Få konkurrenter Ekstreme, men også svært kostbare Toyota Yaris GRMN (212 hk og priset kr. 482.000 kroner) kom det bare tre av til landet. De forsvant naturligvis med en gang). Nå er det også slutt med Nissan Juke DIG-T (190 hk) og Nismo (218 hk) samt DS 3 THP (208 hk). Tilbake står Mini Cooper S (192 hk) – og Fiesta ST. Mitt valg blir Fiesta ST.
Liker: Morsomste småbil Liker ikke: Ikke automat Vurdering: 4,5 Artikkel fra www.firmabil.no URL: |