Tøff i 356-trynet
En slik gammel-Porsche har du aldri sett før. Her er et 4x4 911-chassis påført et 356-karosseri. Og det er langt fra hele historien. Emory Motorsports i Oregon har bygget sine Outlaws Porscher siden midten av 90-tallet. Det vil si moderne og ganske moderne Porscher med en 356 oppå. Og i tillegg med egen motor. En flat firer, sterkt inspirert av Type 964 tørrsump-maskinen – da får det ikke hjelpe at det var en sekser. Men denne bilen, 356 C4S kaller Rod Emory denne skapningen, er noe helt annet enn det han vanligvis gjør. Her har vi en 911, firehjulsdrevet, fra 1990, og en 1964 356 som har et helt eget uttrykk. Det var en av Emorys kunder som hadde ideen. Han ville ha noe han var sikker på å komme frem til skistedene med, når det første store snøfallet hadde truffet New England. Det var ikke akkurat rett frem å gifte bort et 356C karosseri med et 964 C4 chassis. Her måtte det skikkelige laser scanning av begge bilene til, før man brukte et CAD-program for å finne ut hvordan man best kunne løse oppgaven. Det endte med, og dette høres kanskje enkelt ut, men det tok fire år å fullføre, at 911 chassiset ble kortet ned til 356 akselavstand, samtidig ble 356-karosseriet ganske diskret breddet bak for å få plass til alt 911-stashet. Under det hele, Emorys egen 200-hesters 2,4 liters Outlaw-4 motor, og den originale femtrinns manuelle AWD-kassa fra C4 sammen med en senter-diff som mener alvor. Foran/bak og høyre/venstre momentkontrollen kan gjøres manuelt, hvis du virkelig føler for det! KW coil-over opphengning sørger for kjøreegenskapene, og Pirellis 205/60R16 IceZero sørger for fremdrift og stopp. Innvendig sitter føreren i et RS-aktig sete, han har et Momo ratt og Tilton pedalsett og selvfølgelig en skikkelig Outlaw signatur på toppen av girstangen. (artikkelen fortsetter) Passasjeren sitter i noe som ser ut som et Speedster-sete. Begge er sikret med firepunkts-seler og hele bilen er sikret med et skikkelig bur, som lett kan tas ut hvis det ikke er behov for det. På bildene ser du noen andre kosmetiske endringer også. Nytt panser foran med en litt annen fasong, ekstra lufteåpninger bak, rallylykter og gule hovedlys og selvfølgelig den spesielle tak-grinden. Som altså er toppen (bokstavelig talt) av kransekaken. Her er det montert på helt spesielle regnkanaler langs taket, den spesialkonstruerte grinden er bygget av titan-rør og spesielle 3D-printede skrufester – også i titan – sveiset til selve grinden av bileieren selv. Det er ikke hvem som helst som sveiser titan, men vår mann driver åpenbart i sykkelbransjen. Det er i hvert fall der han har skaffet seg erfaring med slik innsats. Nå ble sikkert ikke titan-konstruksjonen valgt bare for å holde vekten nede. Men den bidro garantert – slik bilen står, kjøreklar med alt utstyr om bord (men uten ski og sykler på taket) veier den 975 kg. God tur til Shawnee Peak eller Ragged Mountain eller Sugarbush eller hvor du nå skal. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |