[]
[] [firmabil.no] []

Business class


Øivind Skar
Tekst og Foto



Audi Q8 er så komfortabel at jeg kunne kjørt jorden rundt med den.

Først publisert i bladet Bil nr. 1-2019

Det må være noe helt spesielt med en bil når uniformert politiet kommer bort til deg i fergekøen bare for å kommentere den flotte bilen, og blir stående lenge å spørre om den – og ikke om noe som helst annet.

Du skal være rimelig kresen for ikke å trives i Q8, det siste medlemmet i Audis Q-familie, en slags påkostet firedørs kupeutgave av Q7, bygd over samme tekniske lest, bare litt kortere og lavere og med rammeløse vinduer – adskillig mer elegant.

Store anledninger
Svartlakkert grill framfor forkrommet plast demper det aggressive foran mens den tverrgående lyslisten rett over de fire ringene som binder baklysene sammen understreker at Q8 er bilen for de store anledninger og primært i urbant miljø, som eksempelvis å kjøre til Operaen. Q8 leveres fra Audi med 19 tommer store hjul, jeg mener den står enda bedre på 21 tommer.

Naturligvis trekker Q8 på alle hjulene, men selv med et par offroad kjøreprogrammer og luftfjæring som gjør det mulig å løfte bilen, ser jeg ikke for meg Q8 utenfor ei røff fjellhytte i enden av en traktorvei. Nei, den kler bedre å parkeres med sjøutsikt på Tjøme.

I drømmeland
Jeg innrømmer villig vekk at privilegiet ved å jobbe for landets største frittstående bilblad tidvis inkluderer å rapportere fra førersetet i biler de fleste – på grunn av prisen – bare kan drømme om.

Q8 med startpris på drøyt 1,1 million kroner, hvorav snaut 400.000 kroner går rett i statskassen som engangsavgift, hører definitivt til i den gruppen, så regn ikke med at Q8 ender som noe dagligdags syn på norske veier.

Men stopp litt. Koster ikke en av landets mest kjøpte biler faktisk rundt millionen når det krysses av for ganske så nødvendige utstyrspakker? Jeg snakker om Tesla Model X som rundt 4000 nordmenn kommer til å parkere utenfor egen bolig innen året ebber ut.

Det betyr at om noen i Audi kunne ta bryet å bytte ut dieselmotoren og drivstofftanken i Q8 og erstatte det hele med stor batteripakke og kraftig elmotor, så hadde køen for å skaffe seg denne bilen i Norge strukket seg inn i år 2020.

Se bare på hvor mange som venter på Audi e-tron, en bil som definitivt koster mer å produsere enn Q8.

Hvorfor diesel?
Dette var kun en drøm som Audi helt klart ikke kommer til å oppfylle. Men der jeg drømmer meg bort på veier sørover i Akershus og inn i Østfold, veier som får fram det beste i Q8-chassiset, undrer det meg at Audi-importøren valgte å ta ut Q8 med dieselmotor. Eller er forklaringen så enkelt som at WLTP-kluss foreløpig forhindrer andre valg?

Dieselmotoren er riktignok V6, treliters volum, 286 hk og skyvkraft på hele 600 Nm som gjør Q8 rimelig rask (den tar deg til 100 km/t på meget bedskjedne 6,3 sekunder og marsjer i vei i inntil 245 km/t).

Nei, det er ikke der problemet befinner seg. Dette handler om følelser, og det handler om ubehagelig dieselklakking på tomgang.

Jeg var i ferd med å parkere utenfor eget hus sent på kvelden, og gikk ut av Audien for å ordne noe mens motoren gikk. Der ble jeg stående å høre på ubehagelig bulder på et nivå høyt nok til å vekke naboens sovende unger.

Jeg hadde irritert meg over det tidligere på dagen, ved stopp i lyskryss og under hardt pådrag.

Hva hjelper det med god støydemping inne i bilen og doble glass i sidevinduene, endatil med akustikkglass i fordørene og frontruten, når denne kjente diesel-3-literen gir fra seg så mye lyd på utsiden av bilen?

Q8 fortjener definitivt en stor bensinmotor, og Audi produserer bilen med en slik (335 hk). Hvis ikke engangsavgiften helt tar livet av den, så er det bare å krysse fingrene og håpe på mer lydløse tider i Q8.

Mest komfort
Drøyt 2,1 tonn vognvekt gjør ikke Q8 til noen sportsmaskin, for det er den definitivt ikke. Her hjelper det lite på skyvet med ekstra hybriddrahjelp som på grunn av batteripakken bidrar til den høye egenvekten.

Nei, elmotoren er der først og fremst for å holde forbruket nede på WLTP-målte 0,66 liter/mil som gir 172 gram CO2 i utslipp. Denne bilen er altså fortsatt så tørst at den umulig kan overleve 2021-forbrukskravet fra EU uten langt mer elektrifisering.

Men bevares for en snill, lettkjørt og komfortabel bil. Her kan jeg holde ut lenge. Kanskje helt til Italia uten å stoppe. For med et par knappetrykk og tydelig veioppmerking klarer Q8 seg med lett berøring av rattet.

Resten fikser bilen selv, sannsynligvis det meste av veien til Middelhavet. Matrix-LED-lyset gjør at jeg ser godt langs stummende mørklagte veikanter mens regnet siler ned og møtende trafikk med feiljusterte lys blender meg så godt de kan.

Konsertsalen
Bang & Olufsen-anlegget, ja, det ekte, avleverer mine favoritter nær som i en konsertsal. Kan jeg ha det bedre enn i denne nær fem meter lange og drøyt 1,1 millioner kroner kostbare firehjulingen med et hav av plass i baksetet til to (lengderegulerbart fra mye til enda mer plass) mens den tredje bak får det så ukomfortabelt midt i setet at vedkommende sannsynligvis ville valgt drosjekø midtvinters framfor å sitte på gratis i Q8.

Vel, prisen er grei til jeg kastet et blikk på lista for avkrysset ekstrautstyr og raskt regner meg fram til at alt ekstra som gjør Q8 til den drømmen akkurat denne bilen faktisk er, kostet akkurat det samme som en el-Golf – altså 328.000 kroner.

Så da må du regne med å legge 1,5 millioner på bordet før forhandleren lever ut nøklene. På dette prisnivået undrer det meg at Audi velger en Svinesund-billig og helmanuell gardin til å skjule bagasjen og at setene ikke er i helskinn med kjøling. Ei heller ser jeg spor av varmetråder i frontruta som er kjekke å ha på en iskald dag.

Selv uten massasje sitter jeg, og de fleste andre vil jeg tro, bortimot perfekt i Audis seter. Og den virtuelle cockpiten med tre store skjermen – og nesten uten knapper – er helt rå. I mørket minner den mest som et passasjerfly, og med chassis innstilt på komfort er det jo like behagelig å oppholde seg her som foran gardinet i en 737.

God tur på business class!

Fakta Audi Q8

Pris:

fra kr 1.130.000

Testbil:

1.458.000 kroner

Motor:

2967 ccm V6, turbo diesel

Effekt:

286 hk/600 Nm

Drivlinje:

8A, firehjulsdrift

Aks. 0-100 km/t:

6,3 sek

Toppfart:

212 km/t

Forbruk:

0,66 l/mil (WLTP)

CO2:

172 g/km

Energiforbruk:

66,0 kWh/100 km

Dimensjoner:

499/200/171 cm (L/B/H)

Bagasjerom:

605 - 1755 liter

 

Liker: Usedvanlig komfortabel

Liker ikke: Raklende dieselmotor

Vurdering: 4,0


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: