Mer i3 for pengene
BMW åpnet det nye året med å pristilpasse batteri- og utstyrsoppgradert i3 for å snappe kunder fra leverandører som ikke kan levere. Først publisert i bladet BIL nummer 2-2019 Det er tre grunner til BMWs formidable suksess med elektriske i3: Annerledes og tøff å se på, kort leveringstid og sterk merkevare. På minussiden: Kort rekkevidde og fiklete å komme inn og ut av baksetet. I fjor sto i3 for 46,1 prosent av BMWs samlede bilsalg i Norge, opp fra 38,4 prosent året før. Det gjorde i3 til norske bilkjøperes tredje mest foretrukne valg uansett personbilklasse mot nest mest foretrukne i 2017. Om vi summerer nye og bruktimporterte i3 beløper totalen seg til over 20.000 Mer rekkevidde Samtidig lesses det på med mer standard utstyr. I tillegg lanseres kampanjemodeller som går rett i strupen på konkurrenter som opererer med opptil et par års leveringstid for dem som ikke satte seg på reservasjonslisten langt tilbake i tid. Jeg har aldri lagt skjul på at i3 er min elbilfavoritt fordi den på så godt som alle områder er annerledes enn andre elektriske små og kompakte biler. Høybygd i aluminium og karbonfiberforsterket plast, to lakkfarger, med minimalistisk skjerminstrumentering, med bakdører som åpnes bakover, med høye og smale hjul (155/70 R19), med motoren bak og drift på bakhjulene og først ute med én pedals funksjon, befinner BMW i3 seg, sammen med Tesla, i tankesett fortsatt langt foran konkurrentene. Sånn sett er opplevelsen av å kjøre i3 annerledes enn den man får i mer tradisjonelle elbiler som Hyundai Kona og Ioniq, Kia Soul og Niro, Opel Ampera-e, Nissan Leaf, VW Golf og Renault Zoe. De blir alle for «vanlige» elbiler å regne sammenliknet med i3. Kult, men upraktisk Adgang til baksetet forutsetter at de som sitter foran må ta av seg bilbeltet før fordøren åpnes, så kan døren bak åpnes bakover. Med begge dørene oppe ser det på bilder ut til å være lekende enkelt å komme inn i bilen, og er det i teorien, men ikke like enkelt i praksis. Og når jeg først er inne i bilen: hvorfor ikke oppvarmet ratt når så godt som alle andre elbiler har det? Bedre plassutnyttelse Innenfor de samme ytre målene har BMW likevel klart å øke batterikapasiteten fra 22,6 kWh ved lanseringen i 2013 til 33 kWh i 2016 og nå til brutto 42,2 kWh. Det betyr at bilen på grunn av den lave egenvekten (1270 kilo) skal klare drøyt 300 km i sommerhalvåret før batteripakken roper på mer strøm. Sånn er riktignok ikke verden i norsk vinterkulde, men et gjennomsnittlig forbruk på 18,8 kWh, og praktisk vinterrekkevidde i minus 2-6 grader på drøyt 200 km, er innenfor akseptable rammer og på samme nivå som nylig testede Kia e-Niro/Hyundai Kona. På en ti mil lang motorveireise med snittfart på 106,3 km/t endte forbruket på 17,0 kWh. Naturligvis hadde det vært fint om BMW kunne klart å presse inn cirka 60 kWh (samme som i Opel Ampera-e, Hyundai Kona EV, Kia e-Soul og Niro) og derigjennom økt rekkevidden med ytterligere 40 prosent eller mer, men til det er trolig de ytre i3-målene for små. Kampanjeprising En pakkeløsning (Charged: 329.900 kroner, Charged Plus: 349.900 kroner eller Charged Professional: 379.900 kroner), er nærmest for selvfølge å regne. Derimot er det fortsatt mulig å oppgradere fra 170 til i3s med 184 hk (pluss 35.000 kroner). Om dette er fornuftig bruk av penger mener jeg svaret er ja for spesielt dedikerte, for alle andre nei. Oppgraderingen av i3 inkluderer for alle modellenes del kraftigere ombordlader, nå oppgitt til 11 kW. Det betyr at med tilsvarende hjemmelader fullades i3 på 3,5 timer. Selv om BMW er med i ladekonsortiet Ionity som bygger ut lynladere (opp til 350 kW), har de valgt ikke å øke hurtigladefarten på i3 ut over 50 kW.
Liker: Annerledes. Økt rekkevidde. Morsom å kjøre Liker ikke: Fiklete bakdørsløsning Artikkel fra www.firmabil.no URL: |