[]
[] [firmabil.no] []

BMW X5 xDrive 30d: Langtursbilen


Øystein Byberg
Foto: Øivind Skar



PRØVEKJØRT: Forholdene kunne ikke vært mer perfekte da jeg hentet nye BMW X5. Nysnø og glatte veier er X5-føre.

Først publisert i bladet BIL nr. 2-2019

Jeg fikk en del mil bak rattet i X5, under alle slags forhold. På tørre motorveier er X5 en skikkelig cruiser hvor du kan benytte deg av delvis selvkjørende funksjoner. Du må bare passe på å holde i rattet. I løpet av et par måneder blir selvkjøringen tatt til et nytt nivå, for de som gidder å vente.

Uansett hjelpemidler, en BMW skal naturligvis «kjøres», men teknologien kan hjelpe deg på veien.

Made in the usa
X5 bygges i USA. Det kan man nesten merke, for det er noe amerikansk over bilen, og det er tydelig hvor BMW ønsker å satse. Dette er definitivt ikke bilen BMW skal møte 2021-utslippskravene til EU med.

SUV-en er svært komfortabel, men ikke særlig sportslig, selv ikke i sportsmodus. Den er nærmest i den motsatte enden av Porsche Cayenne.

Men mest av alt liker jeg trygghetsfølelsen firehjulsdriften gir på skikkelig glatt underlag. Kreftene fordeles helt annerledes enn i eksempelvis BMW M5, og ikke på noe tidspunkt følte jeg utrygghet, selv med blank holke under alle fire hjulene.

Det som kanskje overrasket mest var bremsene. Disse tar greit nok, men overgangen fra M5 var brutal på bar asfalt med en opplevelse av at dette skrubbet overraskende dårlig. Derimot var det lett å tilpasse bremsekraften på hålke uten å måtte ty til ABS-teknologien.

Nærmer seg 5 meter
X5 er en stor bil.  Det er ikke så lett å se med det blotte øyet, men bilen har blitt større, i alle retninger. Den er nå 4,92 meter lang, mens bredden for første gang er over to meter.

X5 oppleves ikke nødvendigvis stor før den lukeparkeres i trange parkeringshus. De store vindusflatene gir god oversikt, og jeg innrømmer glatt at den kongefølelsen det gir å kjøre stor SUV ikke må undervurderes.

En liten revolusjon
Mens eksteriøret smaker av evolusjon snarere enn revolusjon, er dashbordet, først og fremst instrumentpanelet, en liten revolusjon. Det runde speedometeret og turtelleren som har sittet i BMW-er siden tidenes morgen er kastet ut til fordel for asymmetriske klokker, hvor turtelleren går «feil vei».

Det hele er naturligvis del av BMWs modernisering. Noe måtte gjøres da man ønsket et heldigitalt instrumentpanel.

Selv om interiøret har tydelig BMW-DNA, er oppgraderingen formidabel. Interiørmessig er dette den mest moderne og framoverlente BMW til nå. Ikke bare er displayet nytt med hel skjerm uten halvsirklene som til nå har begrenset informasjonsflyten, men grafikken er enkel å forstå med mange valgmuligheter.

Det er uansett bare noe å venne seg til, for det ser ut til alle nye BMW-modeller får det samme panelet. Vi har sett det både i nye 8-serie og i 3-serie som er rett rundt hjørnet.

Innholdet på skjermen i midten øverst på dashbordet kan skreddersys. Du kan «swipe» på skjermen og lage opp til 10 ulike sider med menyer etter eget ønske med tanke på innhold (navigasjon, media osv). Det blir vel gjerne slik at du setter opp skjermen etter eget ønske en gang og beholder den slik.

BMW skal få pluss i margen for ikke å ha fjernet iDrive-styrehjulet på midtkonsollen (opprinnelig lansert på 7-serien i 2001), at infotainment-skjermen har vokst i størrelse, at radiovolumknappen fortsatt er der og ikke erstattet av berøringspunkter på skjermen og at de åtte knappene nederst på dashbordet kan programmeres som hurtigvalg til mer enn radioinnstillinger.

Takk og pris også for at styringen av varmeapparatet fortsatt skjer via knapper, og obs for den lille og morsomme detaljen med to små skjermene som viser temperaturinnstillingen.

Automatgirveksleren er også ny i den forstand at her må BMW ha forsøkt å kopiere velgeren i Volvo XC90 T8. Den er lekker og løfter inntrykket av at dette er en bil å føle seg vel i.

Luksus
I det hele tatt er X5 blant de mest komplette luksus-SUV-er jeg har kjørt. Her er alt du forventer av en klasse-SUV før du beveger deg opp på Bentley-nivå.

At pressebilen var toppspekket med ekstrautstyr for ikke mindre enn 350.000 kroner, bidrar naturligvis til å løfte inntrykket, men selv en mer edruelig spekking av bilen gir høy luksusfølelsen.

Hjelp ut av knipa
BMW-en har noen nyvinninger jeg ikke har opplevd før, som også blir tilgjengelig i den nye 3-serien.

Har du beveget deg inn på «ville veier», for eksempel en trang innkjørsel, er det hjelp å få i en X5.

Når du setter bilen i revers og velger «Ryggeassistent», rygger bilen selv – i motsatt mønster av de siste 50 meterne du selv kjørte fremover. Du må selv styre gass og brems. Det er nok først og fremst en gimmick man glemmer å bruke, men jeg testet det ut og ble litt fascinert over hvordan den fungerte.

Du kan også bruke ryggekameraet i flere vinkler for å sikte mot tilhengerfestet etc.

I en X5 føles en stor dieselmotor helt perfekt. I testbilen finner vi en sterk seks-sylindret dieselmotor på tre liter.

265 hk og et maksimalt dreiemoment på 620 Nm gir et solid kraftoverskudd. Til tross for en vekt på 2,1 tonn går sprinten 0-100 km/t unna på anstendige 6,5 sekunder. Mil etter mil, X5 er den perfekte langturkamerat.

God plass
Det er ikke bare de ytre målene som har økt på X5, også plassen i kupeen har blitt bedre. Du finner et romslig baksete og et bagasjerom som svelger 650 liter.

Vår testbil var utstyrt med fem seter, men det er også mulig å kjøpe bilen med to ekstra seter i bagasjerommet. Det vil jeg tro blir litt trangt, men det kan være et godt alternativ for barn og for å unngå taxikø på nyttårsaften. 

Bagasjeromsluken er todelt. Begge deler styres naturligvis elektrisk. Løsningen fordyrer, men gjør det mulig å sitte på lastelemmen og eksempelvis skifte fra gummistøvler til sko etter en dag på jakt.

Vente på plug-in?
Mange X5-kunder vil nok sitte på gjerdet i påvente av plug-in-varianten 45e iPerformance, som kommer på markedet i løpet av 2019. Prisen er ikke kjent, men den blir garantert gunstig i forhold til dieselutgavene.

Mens den elektriske rekkevidden tidligere var en vits, får den nye 45e iPerformance en rekkevidde på brukbare 75 km i henhold til den realistiske WLTP-syklusen. 394 hk, 600 Nm og 0-100 km/t på 5,6 sekunder vil nok friste mange.

Jeg vil likevel påstå at for den som kjører langt er diesel fortsatt å foretrekke. 150 liter mer bagasjeplass teller også i favør av en tradisjonell drivlinje.

X5 er som før en bil for de virkelige lange kjøreturene, uansett veiens beskaffenhet, bare enda bedre.

Fakta – BMW X5 xDrive 30d

Pris

Fra kr 990.790

Testbil

kr 1.363.690

Motor

2993 ccm 6 syl, turbo diesel

Effekt

265hk/620 Nm

Drivlinje

8A, firehjulsdrift

Aks. 0-100

6,5 sek

Toppfart

230 km/t

Forbruk

0,68 l/mil

CO2

179 g/km

NOx

32,1 mg/km

Dimensjoner

492/200/130 cm (L/B/H)

Bagasjerom

650-1870 liter

Vekt

2185 kg

Tilhengervekt

3500 kg

Liker: Premiumfølelse. Komfort. Innovativt og intuitivt førermiljø.

Liker ikke: Bremsene.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: