Utsetter fristen for «smart fartsskriver»
Lastebilleverandørene kan puste litt lettere, etter at Vegdirektoratet har besluttet å utsette fristen for å innføre såkalt smart fartsskriver fra 15. juni til 15. oktober. Alle kjøretøy som registreres etter 15. juni 2019, og som skal drive transport omfattet av kjøre- og hviletidsbestemmelsene, skal ha såkalt «smart fartsskriver», ifølge EU-bestemmelser. Som YrkesBil skrev i februar har forsinkelser hos leverandører av fartsskrivere og lang ledetid hos påbyggere, gjort at norske lastebilimportører i lang tid har ropt etter en overgangsperiode. Situasjonen er like presserende i andre europeiske land. Derfor har de europeiske bransjeorganisasjonene for forhandlere, CECRA, og bilprodusenter, ACEA og OICA, engasjert seg sterkt i saken. Her i landet følges saken opp av Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Bilimportørenes Landsforening (BIL). Teknisk direktør i BIL, Tore Lillemork, opplyser til YrkesBil at foreningen siden november i fjor har jobbet opp mot Vegdirektoratet for å få benytte seg av den ordinære overgangsordningen i Bilforskriften. Dette har Vegdirektoratet hele tiden avvist. Nasjonal ordning I brevet oppgis følgende begrunnelse for beslutningen: «For at den smarte fartsskriveren skal kunne tas i bruk, må den aktiveres ved hjelp av en ny type verkstedkort: GEN2-verkstedkort. Derfor var datoen 15. juni 2019 basert på at landene i EØS-området skulle være i stand til å utstede GEN2-verkstedkort senest tre måneder før introduksjonsdatoen, altså 15. mars 2019. Norges forpliktelser til å følge forordning 165/2014 og gjennomføringsforordning 2016/799 stammer fra vårt medlemskap i EØS, og for at EU-reglene skal gjelde hos oss må reglene tas inn i EØS-avtalen for så å tas inn i nasjonal rett ved lov eller forskrift. I 2018 ble det vedtatt en ny forordning 2018/502 som gjorde endringer i de tekniske spesifikasjonene til smart fartsskriver i forordning 2016/799. Denne forordningen er enda ikke tatt inn i EØS-avtalen. Med andre ord har ikke Norge som EØS-land fullt ut akseptert de tekniske spesifikasjonene til den smarte fartsskriveren, og det kan argumenteres for at vi av den grunn ikke er forpliktet til å følge fristene for smart fartsskriver. Vegdirektoratet har ikke fått bekreftelse fra EFTAs overvåkingsorgan på om Norge er forpliktet til å følge fristene for smart fartsskriver, og etterstreber derfor å overholde fristene slik de står i forordningen. Norge har imidlertid ikke klart å oppfylle forpliktene til å utstede GEN2-fartsskriverkort, og det er per dags dato fortsatt ikke mulig for fartsskriververksteder og rekvirere GEN2-verkstedkort. Vegdirektoratet har kommet til at det mest hensiktsmessige er at det etablereres en nasjonal overgangsordning der kravet om å ha innmontert smart fartsskriver utsettes. Vegdirektoratet har derfor fattet vedtak om å utsette fristen for når nyregistrerte kjøretøy som skal drive kjøring underlagt kjøre- og hviletidsbestemmelsene må ha innmontert smart fartsskriver til 15. oktober 2019». Tilfreds – BIL setter pris på løsningen og vil takke også Samferdselsdepartementet i denne saken, som i utgangspunktet var vanskelig å få gehør for, sier Lillemork. Det fremgår imidlertid av Vegdirektoratets vedtak om unntak fra EU-fristen, at dette bare har virkning i nasjonal transport. Bakgrunnen er at Vegdirektoratet ikke kan garantere for at et ensidig nasjonalt vedtak om unntak vil bli respektert av kontrollmyndighetene i andre EØS-land. «Vegdirektoratet har derfor utarbeidet et informasjonsskriv om at vi som følge av manglende implementering av forordning 2018/502, ikke er bundet av fristene for smart fartsskriver. Transportører i internasjonal transport kan medbringe og forevise dette skrivet ved en eventuell kontroll», heter det i brevet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |