Subaru XV og Forester e-Boxer satt på prøve
WIEN: Endelig kan også Subaru by på hybrider, vel og merke uten ledning. Her er våre førsteinntrykk etter å ha kjørt XV og Forester e-Boxer under krevende forhold, på bane og i offroadløypa. Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves, heter det. Subaru-importøren og -kundene stiller i en særklasse. Mens elbiler og ladbare hybrider har tatt store deler av markedet, har Subaru slitt med lite avgiftsvennlige motorer. I november kommer bilene som igjen kan føre Subaru oppover på registeringsstatistikken til Norge. Det dreier seg om hybridversjoner av SUV-en XV og den høyreiste stasjonsvogna Forester. Disse modellene har i praksis vært ute av markedet siden tidlig høsten 2018. For øyeblikket har Subaru bare én modell tilgjengelig; Outback. Vi har ikke foretatt noen fullstendig prøvekjøring av de to nye bilene, men vi har likevel opplevd noen av de ekstreme kvalitetene bilene står for, på ÖAMTC Teesdorf rett utenfor Wien i Østerrike. Der har vi kjørt bilene gjennom krevende offroadløyper og gjennom dynamiske øvelser på bane. I tillegg har vi testet ut sikkerhetssystemene. Selv om begge bilene er bygget på en helt ny plattform, er de til forveksling lik utgående modeller. Interiør Til tross for at Subaru-modellene nå har fått på plass batterier, er plassen i bagasjerommet som før. Samtidig har innlastningsbredden blitt bedre. Nå kan for eksempel en golfbag lastes inn på tvers. Motor / drivverk E-boxer-hybridene har en 2-liters boxer bensinmotor som grunnlag. Denne yter 150 hk. I tillegg kan en liten elektrisk motor gi kraft til drivlinjen alene, eller i kombinasjon med bensinmotoren. Bilene er kjappere enn før. Det er spesielt ut fra startblokken hybriden gjør det skarpere enn utgående modell. Hva skiller dem fra andre modeller i klassen? Offroadløypen vi kjørte XV og Forester gjennom er drøyere enn det 99 % av Subaru-eierne vi utsette bilene sine for. Vi kjørte gjennom det som kunne minne om elveleier, opp og ned bratte bakker og over store steiner, uten problemer. Under ekstra krevende forhold benyttet vi Subarus X-Mode-funksjon, som gir bilen ekstra moment fra stillestående. Du tar deg effektiv over hindre. Hvordan er den å kjøre? Forskjellene er tydelige. Nykommeren takler frekk kjøring, som råkjøring gjennom svinger, på en mer overbevisende måte. Den er stivere, men samtidig komfortabel. I det hele tatt er Forester og XV biler hvor komfort er prioritert på bekostning av sportslighet. Den trinnløse CVT girkassen bygger opp under dette inntrykket. Sikkerhetsnivået er høyt. Subaru opererer med det de kaller EyeSight, som inkluderer de fleste sikkerhetssystemene som er tilgjengelig på markedet, inkludert autobrems både forover og bakover, filskiftevarsling, blindsonevarsling osv. En av nyhetene er noe Subaru kaller Driver Monitoring System, hvor et kamera overvåker førerens seteområde. Hvis for eksempel føreren er i ferd med å sovne, vil bilen stoppe av seg selv. Hvem passer den for? Subaru retter seg gjerne mot dem som kjører under røffere forhold enn de fleste. Mange av kundene er gjengangere og vil aldri kjøpe noe annet. Har du en krevende hyttevei er alt med Subaru-logo fornuftige valg. Konkurrenter? Dette liker vi:
Dette liker vi ikke:
Bilene vi kjørte er såkalte pre-produksjonsmodeller, og derfor er ikke alle data tilgjengelige. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |