Mercedes-Benz GLC 300 4-matic
Frankfurt - ADACs offroad-senter: Digital oppdatering, ny offroadpakke, nye understell, ny LED-teknologi, nye motorer, samt mer selvstyring og sikkerhet som standard er viktige nyheter i GLC og GLC Coupé. Samtidig gjør de nye og renere motorene at basis-prisene går noe ned. GL betyr terreng. C forteller om størrelsen. I dette tilfellet C-klasse og en lengde på 4,7 meter. En av de viktigste nyhetene når hele GLC-familien nå blir oppdatert til 2020-modeller, er at de med ny luftfjæring og offroadprogram pluss tar terrengegenskapene på alvor. Vi har kjørt GLC i ADACs offroadløype og er ordentlig imponert over bilens, systemets og programmeringens tekniske prestasjoner. Men, vi er like imponert over bilens behagelige og kompetente kjøreegenskaper på krokete småveier, i bykjøring og på motorvei. Alt er nytt LED-frontlyktene kan også leveres med Mercedes-Benz multibeamopplegg som ekstrautstyr. Den nye LED-baklys-signaturen i kombinasjon med ny bakdør gjør at bilen blir mer Mercedes-Benz-familiær og samtidig mer moderne. MBUX Med MBUX-ekstrautstyret følger S-Klasse-rattet, som blant annet inneholder den eminente styringen av både dashbord-utseendet og innholdet via små berøringspadder på hver side av rattet, samt overgang til musepad i stedet for hjulet de brukte før. Ikke alle liker «musepad». Jeg synes det er en stor forbedring. Nye drivlinjer Mercedes-Benz gir ikke opp dieselmotorer, de forbedrer dem, og den nye firesylindrede 2-literen oppfyller naturlig nok de kommende Euro 6d-kravene. Det kan være av interesse å vite at NOx-utslippet i GLC 300 d 4-matic er 30 mg/km. Dagens grense er 168 mg/km i en overgangsordning, til den i 2021 er 80 mg/km. ADAC har målt den samme motoren med mindre effekt i E 220 D til null NOx. Under kjøring er kraften meget sterk og lineær. 0-100 km/t tar kun 6,2 sekunder, men det er kraften fra 40 til 120 km/t som er interessant. Veldig mange er begeistret for denne motoren, og med rette. Selv liker jeg bensinmotoren bedre.
Mild hybrid Samtidig føles den livlig, ikke så lineær i kraftuttaket. Umiddelbar respons opp til 2500 o/min. gir en følelse av å kjøre sekssylindret motor. Først og fremst fungerer start/stopp-funksjonaliteten mye bedre, fordi det ikke eksisterer ventetid på oppstart og igangsettelse – akkurat som i en elbil. Dessuten bruker motoren EQ-systemet til Mercedes-Benz, som gjør at bilen slår av motoren og «seiler» i nedoverbakker. Den bevarer farten ved bruk av elektromotoren der du ikke trenger å bruke gasspedalen i særlig grad, og batteripakken regenereres under bremsing. Dette gir resultater på forbruket, 0,74 l/mil i gjennomsnitt på en tung bil er ganske bra. Men først og fremst er det følelsen, stillheten og komforten, i kombinasjon med agiliteten, fleksibiliteten, og en slags gamle dagers effektdrag, uten turbo, som denne motoren gir. Presis styring Slik reagerer også motorene og automatgirkassen med ni trinn, som er tilpasset alle disse kjøremodusene. Bremsene er fint doserbare, og alle sikkerhetssystemene om bord reagerer på trafikken og forholdene rundt deg. Støttesystemer Bakkeklaringen kan, avhengig av understellsvalg, være fra 18 til 24 cm. Bilen trekker 2,5 tonns henger, samt at GLC er utstyrt med hengerhjelp-program. Legg til et sidevindsprogram som standard sikkerhet, og du kan kjøre trygt med campingvogn i full storm. Det er for øvrig også til god hjelp at kameraene rundt bilen ikke bare hjelper deg med lukeparkering, du ser på tv hva som skjer over haugen under offroadkjøring og kan rygge på millimeteren inntil hengeren med kula. Komfort Jeg synes ikke at girkassen er sømløs eller rask i verdensklasse. I EQ-ECO-modus blir jeg nært til irritert over hvor sent den skifter ned og akselererer opp, blant annet for å holde følge med trafikken når jeg kjører med den automatiske fartsholderen med bremsefunksjon, til og med nødbremsefunksjon. Men, den er kjapp nok og til dels adapterende i sport-modus. Jeg sitter godt og har god oversikt, selv om setene kunne hatt litt bedre sidestøtte til lårene under heftig kjøring. Kjørestillingen er meget god. GLC har ikke et imponerende stort bagasjerom, særlig ikke i Coupé-utgaven, men den høyreiste formgivningen gir greie forhold for baksetepassasjerene. I alle fall for to voksne, eventuelt tre barn. Ladbar kommer Det er vel ikke feil å si at jeg ikke ladet den opp selv om det var mulig å hente 30-40 kilometer batteridrift – på en varm sommerdag, som igjen er så lite at ingen gidder å lade den. Den nye skal kjøre noe lenger på forbedret litium batteriteknologi, som ellers ble vist frem i F-Cell utgaven. Mercedes-Benz mener at 55 km på ren batteridrift skal være realistisk, men det ble også snakket om bedre rekkevidde enn dette. Vi får se hva det blir i praksis når modellen presenteres kommende høst. Utstyrspakker GLC har til nå vært et svært hyggelig bekjentskap, men jeg har ikke akkurat ligget våken om natten og ventet på at solen skal stå opp til neste tur. Audi og BMW har gitt meg mer kjøreglede. Nå er GLC er oppdatert, som er helt vanlig etter fire år og jeg sover fortsatt godt om natten, men nå gleder jeg meg til neste tur. Høydepunkter GLC SUV/GLC SUV
Liker:
Liker ikke:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |