[]
[] [firmabil.no] []

Mercedes-Benz GLC 300 4-matic


Tore Bendiksen



Frankfurt - ADACs offroad-senter: Digital oppdatering, ny offroadpakke, nye understell, ny LED-teknologi, nye motorer, samt mer selvstyring og sikkerhet som standard er viktige nyheter i GLC og GLC Coupé. Samtidig gjør de nye og renere motorene at basis-prisene går noe ned.

GL betyr terreng. C forteller om størrelsen. I dette tilfellet C-klasse og en lengde på 4,7 meter.

En av de viktigste nyhetene når hele GLC-familien nå blir oppdatert til 2020-modeller, er at de med ny luftfjæring og offroadprogram pluss tar terrengegenskapene på alvor.

Vi har kjørt GLC i ADACs offroadløype og er ordentlig imponert over bilens, systemets og programmeringens tekniske prestasjoner. Men, vi er like imponert over bilens behagelige og kompetente kjøreegenskaper på krokete småveier, i bykjøring og på motorvei.   

Alt er nytt
Det er virkelig forskjeller mellom 2015- og 2020-utgaven. Det synes kanskje ikke så godt. Riktig nok er fronten mer stilfull med de nye LED-lyktene og nye støtfangere. Dessuten valg mellom fem forskjellige griller.

LED-frontlyktene kan også leveres med Mercedes-Benz multibeamopplegg som ekstrautstyr. Den nye LED-baklys-signaturen i kombinasjon med ny bakdør gjør at bilen blir mer Mercedes-Benz-familiær og samtidig mer moderne.

MBUX
På innsiden har GLC fått en fullstendig oppdatering til Mercedes-Benz’ nye grafiske profil, skjermer og innhold, men selv om instrumentene nå er heldigitale har de beholdt den «gamle» runde innpakningen og en noe større ekstra frittstående skjerm enn tidligere (også ekstrautstyr). Med tanke på MBUX-innholdet og bruken er dette nødvendig.

Med MBUX-ekstrautstyret følger S-Klasse-rattet, som blant annet inneholder den eminente styringen av både dashbord-utseendet og innholdet via små berøringspadder på hver side av rattet, samt overgang til musepad i stedet for hjulet de brukte før. Ikke alle liker «musepad». Jeg synes det er en stor forbedring.  

Nye drivlinjer
Det som er mer spesielt enn at Mercedes-Benz oppdaterer bilen halvveis i livsløpet, er at de skifter ut samtlige av motorene i GLC-familien, med unntak av AMG V8-biturbo som kom i 2018. De nye motorene er allerede godt plassert i E-klasse.

Mercedes-Benz gir ikke opp dieselmotorer, de forbedrer dem, og den nye firesylindrede 2-literen oppfyller naturlig nok de kommende Euro 6d-kravene.

Det kan være av interesse å vite at NOx-utslippet i GLC 300 d 4-matic er 30 mg/km. Dagens grense er 168 mg/km i en overgangsordning, til den i 2021 er 80 mg/km. ADAC har målt den samme motoren med mindre effekt i E 220 D til null NOx.

Under kjøring er kraften meget sterk og lineær. 0-100 km/t tar kun 6,2 sekunder, men det er kraften fra 40 til 120 km/t som er interessant. Veldig mange er begeistret for denne motoren, og med rette. Selv liker jeg bensinmotoren bedre.

Motorene

GLC 200

GLC 300

GLC 200 d

GLC 220 d

GLC 300 d

F-Cell

Effekt

197 hk

258 hk

163 hk

194 hk

245 hk

211 hk

Dreiemoment

280 Nm

370 Nm

360 Nm

400 Nm

500 Nm

365 Nm

Elektrisk motor

10 kW/14 hk

10 kW/14 hk

 

 

 

 

Dreiemoment

150 Nm/0-2500 o/min.

150 Nm/0-2500 o/min.

 

 

 

 

0-100 km/t

7,9 sek.

6,2 sek.

8,9 sek.

7,9 sek.

6,2 sek.

Ca. 8 sek.

Toppfart

215 km/t

240 km/t

205 km/t

215 km/t

240 km/t

160 km/t begrenset

Mild hybrid
Jeg synes at kjøreopplevelsen med 2-liters bensinturbo og 48-Volts beltedreven elektrisk hjelpemotor, EQ boost, er meget god. Med 258 hk ytelse i toppen, og ekstra 150 Nm kraft fra første omdreining er det ingen ventetid på kraften i motoren.

Samtidig føles den livlig, ikke så lineær i kraftuttaket. Umiddelbar respons opp til 2500 o/min. gir en følelse av å kjøre sekssylindret motor. Først og fremst fungerer start/stopp-funksjonaliteten mye bedre, fordi det ikke eksisterer ventetid på oppstart og igangsettelse – akkurat som i en elbil. 

Dessuten bruker motoren EQ-systemet til Mercedes-Benz, som gjør at bilen slår av motoren og «seiler» i nedoverbakker. Den bevarer farten ved bruk av elektromotoren der du ikke trenger å bruke gasspedalen i særlig grad, og batteripakken regenereres under bremsing.

Dette gir resultater på forbruket, 0,74 l/mil i gjennomsnitt på en tung bil er ganske bra. Men først og fremst er det følelsen, stillheten og komforten, i kombinasjon med agiliteten, fleksibiliteten, og en slags gamle dagers effektdrag, uten turbo, som denne motoren gir.  

Presis styring
Styringen er helt passe presis. Jeg forventer ikke mer i en SUV, og heller ikke av et system som skal tilpasse seg forskjellige kjøremoduser, fra Eco, til komfort, sport, sport +, personlig og offroad, samt offroad +.

Slik reagerer også motorene og automatgirkassen med ni trinn, som er tilpasset alle disse kjøremodusene.

Bremsene er fint doserbare, og alle sikkerhetssystemene om bord reagerer på trafikken og forholdene rundt deg.

Støttesystemer
Jeg liker at bilen får lov til å krenge litt. Jeg liker den nye «Dynamic Body Control», både det nye tradisjonelle elektronisk justerbare fjær-støtdemper understellet, men også luftfjæringen, som sammen med et helt nytt oppsett av ESP (program for antispinn, antiskli og ABS-bremser) er nødvendig for å oppnå de gode offroad-egenskapene.

Bakkeklaringen kan, avhengig av understellsvalg, være fra 18 til 24 cm. Bilen trekker 2,5 tonns henger, samt at GLC er utstyrt med hengerhjelp-program.

Legg til et sidevindsprogram som standard sikkerhet, og du kan kjøre trygt med campingvogn i full storm.

Det er for øvrig også til god hjelp at kameraene rundt bilen ikke bare hjelper deg med lukeparkering, du ser på tv hva som skjer over haugen under offroadkjøring og kan rygge på millimeteren inntil hengeren med kula.

Komfort
Alt er nå 2020-modell. GLC kjører mer behagelig, men også mer sportslig enn tidligere. Ni trinn på automatgirkassen er ingen nyhet, men nye kjøreprogram, og ikke minst EQ-boost og økonomiprogram, gjør at automatgirkassen likevel er ny for GLC.

Jeg synes ikke at girkassen er sømløs eller rask i verdensklasse. I EQ-ECO-modus blir jeg nært til irritert over hvor sent den skifter ned og akselererer opp, blant annet for å holde følge med trafikken når jeg kjører med den automatiske fartsholderen med bremsefunksjon, til og med nødbremsefunksjon. Men, den er kjapp nok og til dels adapterende i sport-modus.

Jeg sitter godt og har god oversikt, selv om setene kunne hatt litt bedre sidestøtte til lårene under heftig kjøring. Kjørestillingen er meget god.

GLC har ikke et imponerende stort bagasjerom, særlig ikke i Coupé-utgaven, men den høyreiste formgivningen gir greie forhold for baksetepassasjerene. I alle fall for to voksne, eventuelt tre barn.

Ladbar kommer
GLC er den mest populære SUV-en fra Mercedes-Benz på verdensbasis, og spesielt populær i Norge som ladbar hybridversjon. Lade-hybriden kommer senere. Jeg har kjørt den forrige modellen.

Det er vel ikke feil å si at jeg ikke ladet den opp selv om det var mulig å hente 30-40 kilometer batteridrift – på en varm sommerdag, som igjen er så lite at ingen gidder å lade den.

Den nye skal kjøre noe lenger på forbedret litium batteriteknologi, som ellers ble vist frem i F-Cell utgaven. Mercedes-Benz mener at 55 km på ren batteridrift skal være realistisk, men det ble også snakket om bedre rekkevidde enn dette. Vi får se hva det blir i praksis når modellen presenteres kommende høst.

Utstyrspakker
Det lages forskjellige pakker som skal gjøre det enklere for kjøperne å velge utstyr på GLC-modellene. Konkurransen mot de elektriske bilene gjør at GLC i utgangspunktet er godt utstyrt med alle de forventede sikkerhetsfunksjonene og mer enn det, men regn likevel med å legge til 40-50.000 kroner pluss vinterhjul før du er helt fornøyd.

GLC har til nå vært et svært hyggelig bekjentskap, men jeg har ikke akkurat ligget våken om natten og ventet på at solen skal stå opp til neste tur. Audi og BMW har gitt meg mer kjøreglede. Nå er GLC er oppdatert, som er helt vanlig etter fire år og jeg sover fortsatt godt om natten, men nå gleder jeg meg til neste tur.

Høydepunkter GLC SUV/GLC SUV

  • 6 motorvarianter fra 153 hk diesel til 510 hk V8 biturbo.
  • 24 utgaver i SUV og Coupé
  • 9 interiører
  • 6 understell
  • 7 forskjellige forseter
  • 25 interiørutføringer
  • 5 forskjellige ratt
  • 1 ladbar hybrid (lanseres høsten 2019)
  • 1 brenselcelle-modell med hydrogendrift og ladbar enhet.
  • 1 MBUX
Fakta Mercedes-Benz GLC 300 4Matic SUV

Motor:

4-syl. Turbo bensinmotor, 1991 ccm

Effekt:

198 kW (258 hk) v/5800 - 6100 o/min.

Dreiemoment:

370 Nm v/1800 - 4000 o/min.

EQ Boost

10 kW (14 hk)

Dreiemoment 48-Volt

150 Nm

Mål LxBxH:

467 x 189 x 1644 cm

Akselavstand:

287 cm

Bakkeklaring:

186 mm (justerbart stålfjær/demper)
245 mm (offroadpakke med luftfjæring)

Egenvekt m/fører:

1805 kg

Tillatt totalvekt:

2405 kg

Maks hengervekt:

2500 kg

Bagasjerom:

550/1150 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

6,2 sek.

Toppfart:

240 km/t (begrenset)

Snittforbruk (oppgitt):

0,74 l/mil (NDEC)

CO2:

169 g/km

NOx max utslipp
(kommende krav 80 mg/km):

15,1 mg/km

Pris fra SUV:

Kr. 788 900

Pris fra Coupé:

Kr. 827 900

 

Fakta Mercedes-Benz GLC 300 D 4Matic

Motor:

4-syl. Turbo dieselmotor, 1991 ccm

Effekt:

180 kW (245 hk) v/4200 o/min.

Dreiemoment:

500 Nm v/1600 - 2400 o/min.

Mål LxBxH:

467 x 189 x 1644 cm

Akselavstand:

287 cm

Bakkeklaring:

186 mm (justerbart stålfjær/demper)
245 mm (offroadpakke med luftfjæring)

Egenvekt m/fører:

1805 kg (inkl. fører)

Tillatt totalvekt:

2405 kg

Maks hengervekt:

2500 kg

Bagasjerom:

550/1150 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

6,2 sek.

Toppfart:

240 km/t (begrenset)

Snittforbruk (oppgitt):

0,59 l/mil (NDEC)

CO2:

157 g/km

NOx max utslipp
(kommende krav 80 mg/km):

30,6 mg/km

Pris fra SUV:

kr. 757 900 (AMG Edit)

Pris fra Coupé :

Kr. 821 900

Liker:

  • GLC er helt ny
  • Blir helt på veien som ladbar hybrid
  • MBUX og det digitale grensesnittet

Liker ikke:

  • Man må ikke nødvendigvis kjøre med 20-tommers hjul

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: