Her er nye 3-serie Touring
Her kommer nye 3-serie Touring, og den får en egenskap som mange nordmenn vil elske. Tradisjonen tro følger stasjonsvognen noen måneder etter sedanen når BMW lanserer en ny 3-serie. Men om den kommer sent, så kommer den godt. Og enda bedre skal det bli. For første gang i historien kommer den nemlig også som ladbar hybrid – noe som betyr lave avgifter og gunstig pris i Norge. – I 2019 kommer BMW-nyhetene som perler på en snor, vi er nå midt i en av våre største modelloffensiver noensinne. I mars lanserte vi BMW 3-serie Sedan, og i september får den selskap av helt nye BMW 3-serie Touring. sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby. Tradisjonelt har 3-serien vært en global bestselger for BMW i årevis, men de siste årene har den fått tøff konkurranse fra SUV-er og i elbillandet Norge har den måtte spille statistens rolle i forhold til i3. Ifølge OFV ble det registrert 642 nye BMW 3-serie i 2018, ned fra 906 året før. Mens det tradisjonelt har vært stasjonsvognen som har hatt høyest markedsandel, er det sedanen som har dominert de siste årene. Det skyldes ene og alene at den har vært tilbudt som prisgunstig ladbar hybrid. Det blir det endringer på nå. Typisk BMW Sideprofilen til stasjonsvognen preges av de korte overhengene, den stigende linjen som går fra fronten til bakenden og sidevinduene som smalner bak sammen med den fallende taklinjen. Eksteriørdesign-alternativene M Sport, Luxury Line og Sport Line, har alle hver sine individuelle karakterer. Mer plass, mindre vekt Modellen er 76 mm lenger og måler nå 4709 mm. Bredden har økt med 16 mm, til 1827 mm og høyden med 8 mm, til 1470 mm. Akselavstanden er også strukket med 41 mm, til 2851 mm samtidig som sporvidden er økt med 43 mm foran og 21 mm bak. Bagasjerommet har et volum på 500 liter som øker til 1510 liter når bakseteryggene legges ned – en økning på henholdsvis 5 og 10 liter fra utgående modell. Mer komfort Standard er også akustikkglasset i frontruten for økt innvendig komfort. Om ønskelig kan også siderutene bestilles med akustikkglass. De som ønsker seg ekstra lys i nattemørket, kan bestille bilen med laserlys som strekker seg opptil 530 meter med fjernlysene på. 50:50 Et helt nytt chassis sørger for at støtdemperne gir en enda mer komfortabel og sportslig opplevelse på veien. Motorer og priser
Kort tid senere følger også BMW M340i xDrive Touring. Den har sekssylindret bensinmotor som yter 374 hk med et dreiemoment på 500 Nm. Sprinten 0-100 km/t går da unna på 4,5 sekunder og toppfarten nås ved 250 km/t. Ladbar Touring Tilsvarende sedanen 330e kommer den med en elektrisk motor som integreres i den 8-trinns automatgirkassen, og kobles til en firesylindret bensinmotor. Samlet effekt fra de to motorene er til vanlig 252 hk, men gjennom den nye funksjonen XtraBoost økes totaleffekten med ytterligere 40 hk i inntil 10 sekunder, slik at samlet effekt blir 292 hk. Du kommer deg kjapt ut fra lyskrysset med 0-100 på 6,1 sekunder. Den elektriske rekkevidden er beregnet til 63 km målt etter den gjeldende NEDCcoor-metoden, basert på WLTP-typegodkjenning. BMW nevner ikke firehjulsdrift med et ord, så bakhjulsdrift blir inntil videre eneste alternativ dersom du vil ha en ladbar hybrid. De tekniske utfordringene er trolig overkommelige, så dette er kun et spørsmål om hva markedet ønsker. Teknikk og førerglede Det heldigitale instrumentpanelet «Live Cockpit Professional» og det nye infotainment-systemet har også fått nye tilgjengelige funksjoner. Premiere i juni Sammen med helt nye BMW 1-serie, BMW M8 Coupé og Cabriolet, samt den oppgraderte versjonen av BMW X1, er 3-serie Touring et av høydepunktene når BMW Group arrangerer sin egen bilmesse på BMW Welt i München 25.-27. juni. Der skal man heller ikke utelukke at flere nyheter dukker opp. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |