[]
[] [firmabil.no] []

Her er nye 3-serie Touring


Terje Ringen



Her kommer nye 3-serie Touring, og den får en egenskap som mange nordmenn vil elske.

Tradisjonen tro følger stasjonsvognen noen måneder etter sedanen når BMW lanserer en ny 3-serie. Men om den kommer sent, så kommer den godt. Og enda bedre skal det bli. For første gang i historien kommer den nemlig også som ladbar hybrid – noe som betyr lave avgifter og gunstig pris i Norge.

– I 2019 kommer BMW-nyhetene som perler på en snor, vi er nå midt i en av våre største modelloffensiver noensinne. I mars lanserte vi BMW 3-serie Sedan, og i september får den selskap av helt nye BMW 3-serie Touring. sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.

Tradisjonelt har 3-serien vært en global bestselger for BMW i årevis, men de siste årene har den fått tøff konkurranse fra SUV-er og i elbillandet Norge har den måtte spille statistens rolle i forhold til i3.

Ifølge OFV ble det registrert 642 nye BMW 3-serie i 2018, ned fra 906 året før.

Mens det tradisjonelt har vært stasjonsvognen som har hatt høyest markedsandel, er det sedanen som har dominert de siste årene. Det skyldes ene og alene at den har vært tilbudt som prisgunstig ladbar hybrid. Det blir det endringer på nå.

Typisk BMW
Designen er umiskjennelig BMW, med de nye linjene man kjenner igjen fra sedan-modellen.

Sideprofilen til stasjonsvognen preges av de korte overhengene, den stigende linjen som går fra fronten til bakenden og sidevinduene som smalner bak sammen med den fallende taklinjen.

Eksteriørdesign-alternativene M Sport, Luxury Line og Sport Line, har alle hver sine individuelle karakterer.

Mer plass, mindre vekt
Sjette generasjonen 3-serie Touring større enn forgjengeren i alle retninger – noe som kommer både fører og passasjerer til gode.

Modellen er 76 mm lenger og måler nå 4709 mm. Bredden har økt med 16 mm, til 1827 mm og høyden med 8 mm, til 1470 mm. Akselavstanden er også strukket med 41 mm, til 2851 mm samtidig som sporvidden er økt med 43 mm foran og 21 mm bak.

Bagasjerommet har et volum på 500 liter som øker til 1510 liter når bakseteryggene legges ned – en økning på henholdsvis 5 og 10 liter fra utgående modell.

Mer komfort
Automatisk åpning av bagasjeromsluken er standard, og den klassiske BMW-finessen med separat åpning av bakruten for innlasting av handleposer etc. er selvsagt på plass.

Standard er også akustikkglasset i frontruten for økt innvendig komfort. Om ønskelig kan også siderutene bestilles med akustikkglass.

De som ønsker seg ekstra lys i nattemørket, kan bestille bilen med laserlys som strekker seg opptil 530 meter med fjernlysene på.

50:50
I typisk BMW-manér er vektfordelingen mellom for- og bakaksel 50:50 på alle modeller. Utstrakt bruk av aluminium bidrar til at vekten er redusert sammenlignet med forrige generasjon til tross for de økte dimensjonene. Tyngdepunktet ligger også lavere enn tidligere.

Et helt nytt chassis sørger for at støtdemperne gir en enda mer komfortabel og sportslig opplevelse på veien.

Motorer og priser
Ved lanseringen i september tilbys først tre motorvarianter – alle i kombinasjon med 8-trinn Steptronic automatgir og xDrive firehjulsdrift.

Modell:

Pris:

Effekt:

Dreiemoment:

0-100 km/t:

Toppfart:

320d xDrive Touring (4 syl)

Fra kr. 515.300

190 hk

400 Nm

7,4 sek

225 km/t

330d xDrive Touring (6 syl)

Fra kr. 670.000

265 hk

580 Nm

5,4 sek

250 km/t

330i xDrive Touring (4 syl)

Fra kr. 596.500

258 hk

400 Nm

5,8 sek

250 km/t

Kort tid senere følger også BMW M340i xDrive Touring. Den har sekssylindret bensinmotor som yter 374 hk med et dreiemoment på 500 Nm. Sprinten 0-100 km/t går da unna på 4,5 sekunder og toppfarten nås ved 250 km/t.

Ladbar Touring
Så til dere som venter på stasjonsvogn med plug-in teknologi – i 2020 lanseres BMW 330e Touring, som blir BMWs aller første ladbare stasjonsvogn.

Tilsvarende sedanen 330e kommer den med en elektrisk motor som integreres i den 8-trinns automatgirkassen, og kobles til en firesylindret bensinmotor.

Samlet effekt fra de to motorene er til vanlig 252 hk, men gjennom den nye funksjonen XtraBoost økes totaleffekten med ytterligere 40 hk i inntil 10 sekunder, slik at samlet effekt blir 292 hk.

Du kommer deg kjapt ut fra lyskrysset med 0-100 på 6,1 sekunder. Den elektriske rekkevidden er beregnet til 63 km målt etter den gjeldende NEDCcoor-metoden, basert på WLTP-typegodkjenning.

BMW nevner ikke firehjulsdrift med et ord, så bakhjulsdrift blir inntil videre eneste alternativ dersom du vil ha en ladbar hybrid. De tekniske utfordringene er trolig overkommelige, så dette er kun et spørsmål om hva markedet ønsker.

Teknikk og førerglede
Nye 3-serie Touring inneholder selvsagt de siste nyvinninger når det gjelder komfort og sikkerhet. De autonome egenskapene til den adaptive cruise-kontrollen er betraktelig videreutviklet, for eksempel kan bilen memorere de siste 50 meterne føreren kjører, for så å benytte dette minnet til å betjene rattet automatisk når man rygger samme strekning senere.

Det heldigitale instrumentpanelet «Live Cockpit Professional» og det nye infotainment-systemet har også fått nye tilgjengelige funksjoner.

Premiere i juni
BMW 3-serie Touring får sin verdenspremiere allerede denne måneden.

Sammen med helt nye BMW 1-serie, BMW M8 Coupé og Cabriolet, samt den oppgraderte versjonen av BMW X1, er 3-serie Touring et av høydepunktene når BMW Group arrangerer sin egen bilmesse på BMW Welt i München 25.-27. juni. Der skal man heller ikke utelukke at flere nyheter dukker opp.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: