Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen. Samme dag som Peugeot e-208 debuterte på vårens bilutstilling i Genève, åpnet importør Bertel O. Steen for at interessenter kunne sette seg på venteliste. Allerede i løpet av noen små formiddagstimer hadde nærmere tusen registrert seg. De som står på listen for å sikre seg et tidlig eksemplar av bilen har ikke kjent prisen, men i dag får de vite at bilen skal koste fra 249.580 kroner. Dermed får de et bedre grunnlag for å beslutte om de skal hoppe av listen og få refundert beløpet de har innbetalt, eller benytte plassen til å være blant de første som får utlevert bilen når den kommer på markedet tidlig neste år. – Vi er svært glade for å slippe denne attraktive prisen på helt nye e-208. Fabrikken har funnet en perfekt middelvei mellom motor, rekkevidde på 34 mil og pris, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen. – Bilen er dessuten pakket med morgendagens teknologi, ser helt fantastisk ut og kommer til å passe norske kunder svært godt. Dette er en modell vi kommer til å se mye av på veien i tiden som kommer, legger han til. Peugeot e-208 er andre bil ut i en serie nye elbiler fra PSA-konsernet. Foran i køen står bare DS3 Crossback E-Tense mens Corsa e følger hakk i hæl. Ifølge Peugeot er grunnmodellen utstyrt med alt relevant utstyr. De nevner i fleng 6,6 kW om bord lader, ladekabel, inntil 100 kW hurtiglading, varmepumpe (5 kW), programmerbar lading og varme/kjøling via appen MyPeugeot. Videre har den justerbar regenerering (inntil 20 prosent ekstra rekkevidde ved bykjøring), i-Cockpit 3D, skinnratt og sikkerhetspakke med førerassistentsystemer. Varmepumpe er en effektiv løsning for å oppnå god kupétemperatur, samtidig som rekkevidden forringes minst mulig. Innstillinger for oppvarming kan programmeres via skjermen i bilen eller via appen MyPeugeot, uansett om den er plugget i lader eller ei. e-208 er konstruert slik at plassen innvendig og i bagasjerommet er identisk med bensinutgaven. Batteriet har en fysisk størrelse på 220 liter og befinner seg i gulvet mellom for- og bakaksel. Det sikrer i tillegg til god plass, også en fordelaktig vektfordeling. Batteriet har kapasitet på 50 kWt, og bilens oppgitte rekkevidde er 340 kilometer i henhold til WLTP. Lading hjemme med veggboks tar henholdsvis 5 timer og 15 minutter (11 kW) og 8 timer (7,4 kW). I tillegg er bilen klargjort for hurtiglader på inntil 100 kW. Da lades batteriet til 80 prosent i løpet av 30 minutter. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |