Toyota med varebilsentre og elbiler
Toyota øker sin satsing på varebiler. Nå skal 14 varebilsentre etableres i Norge, og Toyota introduserer snart elektriske varebilmodeller. Toyota etablerer nå programmet Toyota Professional som skal markedsføres over hele Europa. Det er første gang Toyota skiller varebiler fra personbiler. Varebilene skal fortsatt selges av alle forhandlere, men mange steder skal det etableres egne varebilsentre. I første omgang etableres 14 varebilsentre i Norge: To av varebilsentrene skal ligge i Oslo, i tillegg kommer sentre i Østfold, Lillestrøm, Bærum, Drammen, Hønefoss, Tønsberg, Arendal, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Ålesund og Trondheim. Brages i Ålesund (bildet) får tre avdelinger: én for Toyota personbiler, én for Lexus og en tredje for Toyotas varebiler. I varebilsentrene får bilene egen avdeling med dedikerte, spesialopplærte selgere. På verkstedet blir det egne plasser for varebiler og det blir etablert ekspress-service der jobben skal være ferdig på under en time. Det blir to mekanikere på hver kjøretøyløfter. – Ved å øke antall personer og fasiliteter i nettverket dedikert til nyttekjøretøy ønsker vi å sikre den riktige kundeopplevelsen, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge. Velprøvd samarbeid Både Proace og Proace City kommer i kort og lang versjon. Proace finnes også med firehjulsdrift levert fra Dangel. Når Proace City også blir utstyrt med 4x4, er foreløpig ikke klart. Bilene vil også komme i en elektrisk versjon. Først ut er elektrisk Proace som vil være på markedet tidlig i 2020. Året etter kommer også elektrisk Proace City. Introduksjonen skjer parallelt med modellene fra Citroën, Peugeot og Opel. Foreløpig er verken rekkevidde eller ytelse kjent. Markedene i Norge og Nederland vil bli prioritert når Toyota starter salget av de elektriske varebilene. Det nye varebilprogrammet fra Toyota vil fremdeles inkludere Landcruiser og HiLux. Det er modeller Toyota selv produserer. Om utvalget også skal suppleres med de største modellene fra PSAs varebilprogram, er foreløpig ikke kjent. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |