Opel Zafira Life
FRANKFURT: Opel blåser støv av en kjent betegnelse når Zafira nå gjenoppstår i helt ny form. Nye Opel Zafira produseres i tre forskjellige lengder, fra 4,6 til 5,3 meter. Alle har fleksible seteløsninger fra fem til ni seter, og meget god lastekapasitet. Valget er foreløpig bensin eller diesel med inntil 177 hk, manuell eller automatgirkasse, stoff eller skinninteriør, samt to- eller firehjulsdrift. Det antydes at prisen i «mit alles-utgaven» vil bli meget konkurransedyktig, og at den elektriske versjonen lanseres i løpet av 2020. Personbilplattform Toppmodellen leveres med ny 177 hk Euro6dTemp turbodiesel-motor og automatgirkasse. Den kjører riktig nok som en høyreist personbil, ikke ulikt en SUV. For den er høy, men ikke høyere enn 1,94 m på det meste, som betyr at den skal kunne passe i de fleste garasjer og parkeringshus. Høyden gir dessuten formidabel innvendig plass. Kassedesign Opel har imidlertid gjort fronten mer spennende enn resten av søskenflokken, med detaljer som LED-hovedlys hvor dagslys-signaturen fortsetter gjennom grillen. I stedet for tåkelys er det LED-rekker i nedre kant. Legg til aluminiumsfelger og litt lavere profil på dekkene enn i varebilen, samt pyntelister og stigtrinn og annet snacks. Det blir ikke så ille til slutt likevel, men det er utvilsomt at trivselsfaktoren er størst på innsiden. Komfort-utstyrt Kjørestillingen er personbilaktig god. Du kan faktisk bestille bilen med skinnkledte racingstoler og sportsratt om du vil. Det kan bemerkes at dashbord-instrumentene til dels er analoge og at infotainment-skjermen i midten er litt liten i 2019. Vi gjenkjenner mye fra søskenflokken Citroën Jumpy, Peugeot Expert / Traveller og Toyota Proace. Skjermen gjør uansett jobben sin. Opel Connect er standard. I tillegg til å automatisk varsle ved ulykker eller ved andre eller andres uhell, gir systemet helt oppdatert trafikkinformasjon til navigasjonsenheten. Dessuten er det trådløs lading, Android Auto og Apple Carplay tilkobling og 180-graders ryggekamera. Nær et tyvetalls moderne sikkerhetsanordninger er standard. Det gir i sum både behagelig og sikker bilkjøring. Fra 5 til 9 seter Den lille bilen kunne transportere syv personer med rimelig komfort, samtidig som alle setene kunne legges helt flatt og dermed gi et stort lasterom. Dette patentet førte til at 2,7 millioner Zafira er solgt til nå. Nye Zafira har derimot et helt annet setesystem. Flexi-limo Her kan du ha et syverlag med to innbyttere ombord, hente et utdrikningslag som drosje, eller fungere som en liten skolebuss. Utgaven vi kjørte kalles «VIP Business Shuttle». Bestill den med ett, to, eller tre separate seter i bredden samt utslags-kjølebord på skinner. Det er 220 Volts uttak, og USB-kontakter bak. Skyvedørene på hver side er elektriske og kan styres fra nøkkel, håndtak, dashbord eller bein. Du får luftkjøling og dobbelt glass i taket. Fantasien setter begrensningen. Og når last nevnes, hva med at plassen måles til opp til 4500 liter etter at setene er tatt ut! Den bærer enkelt mer enn et tonn last, trekker over to tonn, og du får plass, ikke bare til Ikea-pakker, men til planker fra Byggmakker på 3,5 meters lengde. Firehjulsdrift Dermed blir fremkommeligheten meget god sett i forhold til et relativt enkelt firehjulsdriftssystem. Jeg prøvde offroad-løypa med kun tohjulsdrift. Det fungerte ikke. Firehjulsdrift og høyere bakkeklaring måtte til. Mission completed. Pris-spekulasjon Det vi vet er at søskenflokken Jumpy, Traveller og Proace koster fra 520.000 til 800.000 kroner. Zafira Life i største og sterkeste versjon vil koste som resten av søskenflokken. Til sammenligning koster Volkswagen Multivan med åtte seter, 190 hk og 4x4 rett i underkant av en million kroner. Ny og gammel Bilen er lettkjørt og fin. Jeg kjørte både medium og large størrelse, henholdsvis 4,9 og 5,3 meter med 177 hk og automat. Dessuten alt tenkelig ekstrautstyr, såkalt «mit alles». Det var ingenting i veien med trivselen om bord, enten den ble kjørt i by, på landevei, eller «flat out» på tysk motorvei. Zafira-elektrisk Mange familier vil nok vente på den elektriske versjonen, men til institusjoner og alt annet behov for transport av mennesker, der komfort og plass betyr noe, er nykommeren helt super. Ikke akkurat inspirerende, men med norske fartsgrenser og veiforhold tror jeg at nye Zafira vil oppleves som en god bil. Liker:
Liker ikke:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |