[]
[] [firmabil.no] []

Mazda 3 med 180 hk Skyactiv-X


Tore Bendiksen



PRØVEKJØRT: Mazda har lansert en ny type bensinmotor som selvtenner ved høy kompresjon. Resultatet er funksjon, styrke og forbruk som i en dieselmotor. Ifølge Mazda er motorkonstruksjonen den første av sitt slag i verden.

Dette er Mazda 3 med Skyactiv-X
En kompaktbil i Golfklassen, som ved siden av et ypperlig femdørs «coupé-design», et interiør i aspirerende premiumklasse, godt utstyrt med komfort- og sikkerhetsutstyr, infotainment system med BOSE musikkanlegg, klassiske utformet digitale instrumenter, fremragende forseter, god ergonomi for føreren, samt kritikerroste kjøreegenskaper.

Les vår første prøvekjøring av Mazda3

Fra 122 hk til 180 hk
Mazda 3 får nå en motor som gir bilen enda mer kjøreglede. I Skyactiv-X-utgaven leveres den med mild hybrid som standard, valg mellom to- og firehjulsdrift, samt seks trinns automatgir hvis ønskelig.

Mazdas X-motor med 180 hk yter denne bilen litt mer rettferdighet, men noen utfordrer ved lyskryssene blir den likevel ikke. 

Derimot er det moro å kjøre på svingete veier og høyt turtall. Gasspedalen er like fint avveid som bremsepedalen. Jeg sitter fremragende, og styringen er så presis at jeg minnes tiden uten servostyring.

Det er dessuten noe klassisk besnærende i å få kjøre en motor uten turbo. Du har mer kontroll på bilen og motoren. For unge sjåfører kan dette være noe helt nytt.

Uansett forbruk, motorfilosofi, og bærekraftig utvikling, får jeg nå en følelse av å kjøre Mazda 3 som en «levende» bil. Det kan bli ganske morsom på vinterføre hvis firehjulsdriften er riktig «disiplinert».

Slik det er nå får vi styring av dreiemomentet, vektlegging av for- eller bakhjulsdrift, bremsing av det indre hjulparet på vei inn i svingen og bremsing av det ytre på vei ut. Sporsikkerheten fra standardutgaven av Mazda 3 er utpreget bra. Blir den enda bedre med firehjulsdrift?

Undermotorisert
I Norge har kun bensinmotoren med 122 hk mild-hybrid vært tilgjengelig i nye Mazda 3. Den nye Skyactiv-X-motoren med nært tilsvarende dreiemoment, 224 Nm ved 3000 o/min. er en økning på bare 10 Nm – men på et lavere turtall – og toppytelsen er økt fra 122 hk i Skyactiv-G-motoren, til 180 hk i Skyactiv-X.

Ingen av motorene har turbo, men de har høye kompresjonsforhold, henholdsvis 13:1 og i den nye motoren 16,3:1. Dette tilsvarer kompresjonen og styrken i en dieselmotor uten turbo.

Begge motorene er såkalte Mazda-Mild-hybrider, der motorene og de elektriske komponentene får støtte av et 24 Volts batterisystem og elmotor.

Effekten er som beskrevet ganske mild. Den elektriske hjelpemotoren gir effekt under start, brå akselerasjoner, og når bilen står i et lyskryss med motoren slått av. På denne måten sparer Mazda-Mild-hybridsystemet drivstoff.

Mot strømmen
Skyactiv-X-motoren har på grunn av kompresjonsforholdet i motoren, samt luft/bensin-forholdet, et lavt forbruk og utslipp.

Dessverre vil vi aldri få oppleve Mazda 3 i elektrisk utgave, og dermed blir den nok bare en «bestselger» i det lille som er igjen av kompaktklassens bensinbil-segment i Norge.

Bærekraftig utvikling
Mazda hevder at to tredjedeler av verdens strømproduksjon kommer fra kullkraft. Å forbedre bensinmotoren ned til et minimalt forbruk og utslipp gir et bedre resultat for miljøet enn å kjøre elbil basert på kullkraften.

Derfor fortsetter Mazda å utvikle så effektive bensinmotorer at de i 2050 har et utslipp på 10 prosent i forhold til det vi opplever som rene Skyactiv-motorer (G-motorer) i 2010. 

Prisen starter på 290.800 kroner for en Mazda3 med Skyactiv-X motor og manuell girkasse. Tillegget for automatgir er kr 25.000, og vil du ha en bil med firehjulsdrift er startprisen 355.800 kroner – da er automatgir standard.

Høydepunkter med Skyactiv-X

  • SPCCI – Spark Controlled Compression Ignition.
  • Første bensinmotor i verden med kompresjonstenning.
  • Kompresjon som i en dieselmotor.
  • 1998 ccm. 180 hk ved 6000 o/min. 224 Nm ved 3000 o/min.
  • 0,46/mil og 122 g/km WLPTP.
  • Motoren er selvantennende pga. høy kompresjon, men den bruker likevel også vanlig tennplugger for å korrigere antennelsen av bensin/luft.
  • Blandingen av minimalt med bensin og 2-3 ganger mer luft enn vanlig er så mager at en vanlig bensinmotor med tennplugger ikke ville ha klart å antenne blandingen.
  • Skyactiv-X-motoren får derfor hjelp av en beltedrevet kompressor. Oppgaven er å pumpe inn luft til den magre bensin/luft-blandingen, samt å skape høy kompresjon.
  • Uten kompressoren ville det ikke vært mulig å presse så mye luft inn i forbrenningskammeret at det ble selvantennelig under kompresjon.
  • Når motoren yter maksimalt fungerer den som en normal bensinmotor med tennplugger. Under disse toppene får motoren hjelp av 24-Volt-systemet.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: