Mazda 3 med 180 hk Skyactiv-X
PRØVEKJØRT: Mazda har lansert en ny type bensinmotor som selvtenner ved høy kompresjon. Resultatet er funksjon, styrke og forbruk som i en dieselmotor. Ifølge Mazda er motorkonstruksjonen den første av sitt slag i verden. Dette er Mazda 3 med Skyactiv-X Les vår første prøvekjøring av Mazda3 Fra 122 hk til 180 hk Mazdas X-motor med 180 hk yter denne bilen litt mer rettferdighet, men noen utfordrer ved lyskryssene blir den likevel ikke. Derimot er det moro å kjøre på svingete veier og høyt turtall. Gasspedalen er like fint avveid som bremsepedalen. Jeg sitter fremragende, og styringen er så presis at jeg minnes tiden uten servostyring. Det er dessuten noe klassisk besnærende i å få kjøre en motor uten turbo. Du har mer kontroll på bilen og motoren. For unge sjåfører kan dette være noe helt nytt. Uansett forbruk, motorfilosofi, og bærekraftig utvikling, får jeg nå en følelse av å kjøre Mazda 3 som en «levende» bil. Det kan bli ganske morsom på vinterføre hvis firehjulsdriften er riktig «disiplinert». Slik det er nå får vi styring av dreiemomentet, vektlegging av for- eller bakhjulsdrift, bremsing av det indre hjulparet på vei inn i svingen og bremsing av det ytre på vei ut. Sporsikkerheten fra standardutgaven av Mazda 3 er utpreget bra. Blir den enda bedre med firehjulsdrift? Undermotorisert Ingen av motorene har turbo, men de har høye kompresjonsforhold, henholdsvis 13:1 og i den nye motoren 16,3:1. Dette tilsvarer kompresjonen og styrken i en dieselmotor uten turbo. Begge motorene er såkalte Mazda-Mild-hybrider, der motorene og de elektriske komponentene får støtte av et 24 Volts batterisystem og elmotor. Effekten er som beskrevet ganske mild. Den elektriske hjelpemotoren gir effekt under start, brå akselerasjoner, og når bilen står i et lyskryss med motoren slått av. På denne måten sparer Mazda-Mild-hybridsystemet drivstoff. Mot strømmen Dessverre vil vi aldri få oppleve Mazda 3 i elektrisk utgave, og dermed blir den nok bare en «bestselger» i det lille som er igjen av kompaktklassens bensinbil-segment i Norge. Bærekraftig utvikling Derfor fortsetter Mazda å utvikle så effektive bensinmotorer at de i 2050 har et utslipp på 10 prosent i forhold til det vi opplever som rene Skyactiv-motorer (G-motorer) i 2010. Prisen starter på 290.800 kroner for en Mazda3 med Skyactiv-X motor og manuell girkasse. Tillegget for automatgir er kr 25.000, og vil du ha en bil med firehjulsdrift er startprisen 355.800 kroner – da er automatgir standard. Høydepunkter med Skyactiv-X
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |