Så enkelt er det å stjele en ny bil
En moderne bil kan stjeles i løpet av sekunder. Og det er lite du kan gjøre for å sikre deg mot profesjonelle tyver. Det britiske magasinet og nettstedet What Car? har benyttet eksperter fra sikkerhetsbransjen til å undersøke hvor raskt man kan bryte seg inn i og kjøre av gårde med en moderne bil. Biler med såkalt nøkkelfri adkomst åpnes i flere tilfeller i løpet av noen få sekunder, og mange av dem er like kjappe å få startet og kjørt av gårde med. En eksklusiv test foretatt av What Car? viser at for eksempel en ny DS3 Crossback Ultra Prestige kan åpnes og startes i løpet av ti sekunder med teknologi som benyttes av profesjonelle biltyver. Audi TT RS kan også stjeles i løpet av ti sekunder, forutsatt at nøkkelfri adkomst er aktivert og nøkkelens bevegelsessensor ikke har deaktivert funksjonen. I England og Wales med totalt cirka 60 millioner innbyggere er biltyverier et økende problem. Over 106.000 biler ble rapportert stjålet i 2018. I Norge er heldigvis tallene vesentlig mer beskjedne, og trenden mer positiv. Ifølge Finans Norge ble det anmeldt 2946 biltyverier i 2018, en nedgang fra 3854 i 2016. Det er primært biler med nøkkelfri adkomst som er utsatt. Profesjonelle tyver med riktig utstyr kan fange opp signal fra nøkkelen og overføre det til sitt eget utstyr, for deretter å låse seg inn i bilen og stjele verdigjenstander eller ta med seg hele bilen.
What Car? benyttet sikkerhetseksperter til å sjekke ut syv bilmodeller som alle er utstyrt med nøkkelfri adkomst og startfunksjon. Enkelte modeller på markedet er utstyrt med teknologi som gjør dem vanskeligere å stjele. Produsenter som Audi, BMW, Ford og Mercedes har utstyrt nøklene sine med bevegelsessensorer – dersom nøkkelen blir liggende urørt slutter den å sende signal. Men dersom nøkkelen befinner seg i en lomme eller håndveske som er i bevegelse, er bilen fortsatt sårbar. Jaguar Land Rover har begynt å benytte ultrabredbånd radioteknologi på noen av sine nye modeller. Disse sender et bredt spekter av signaler fra nøkkelen som ikke kan tyver kan kopiere på samme måte. – Det er hårreisende at enkelte bilprodusenter har innført nøkkelfri adkomst- og start-systemer uten å sørge for at de er i nærheten av like sikre som de tradisjonelle alternativene de skal erstatte, sier Steve Huntingford, redaktør i What Car? Under finner du What Car?’s testresultater.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |