Trygg og trang
BRUKT: Volvo V60 pekte ut en ny æra for Volvo: Stilige, men noe kompromitterte stasjonsvogner. Først publisert i Bil 8/9-2018. Historikk V60 var naturligvis bygget rundt S60, lansert noen måneder tidligere, og selv om S60 nå var i sin andre generasjon, var dette den første V60-modellen. I 2013 fikk den en solid ansiktsløfting, mens den litt røffere V60 Cross Country dukket opp i 2014. Det er kanskje et ønske om å vise mer av familiebiltradisjonene igjen når Volvo nå har lansert siste generasjon V60 noen måneder før S60? Kvalitet Samtlige sjekkpunkter (chassis/styring; motor/utslipp; karosseri/interiør; bremser; elektronikk/elektrisk/lys) blir merket vesentlig bedre enn klassesnittet, og for biler med kjørelengde mellom 100.000 og 150.000 km får bilen ++-betegnelse – den beste Dekra gir. Noen veldig tidlige modeller kunne slite med dysene og elektronikken relatert til dem. Det spekuleres i at stopp/start-systemet lagde litt rusk her, men det er tydeligvis ikke et problem som har vedvart. V60 er bygget på Volvos P3-plattform, som i utgangspunktet er en Ford-plattform brukt i en rekke modeller. Drivlinjer/karosseri På motorsiden er det derimot langt mer å velge i. Både bensin, diesel og ladbar hybrid. Bensinmotorene starter på T3 (1,6 liter, 150 hestekrefter) og strekker seg opp til T6 (enten 3-liters rekkesekser med 304 hk eller 2-liters firer med 306 hk) for de normale V60. Kirsebæret her er dog Polestar-utgavene. De første hadde rekkesekser med 350 hk, mens en omveltning i 2016 brakte med seg en 2-liter med turbo og kompressor for hele 367 hk. For de diesel-glade (og det var de fleste V60-kundene) startet gildet med DRIVe-motoren – senere omdøpt til D2. Der fikk man 1,6 liter og 115 hk. D3, D4 og D5 fortsatte dieseltilbudet, med mulighet for firehjulsdrift på D4 og D5. Spesielt for V60 var muligheten for ladbar dieselhybrid. Bilen kom på markedet som 2013-modell, og kombinerte en 2,4-liters dieselmotor foran med elmotor på bakakselen. 50 kilometers elektrisk rekkevidde ble oppgitt – så denne står ikke tilbake for det vi ser på markedet i dag. Sikkerhet At V60 ble premiert med fem stjerner hos Euro NCAP var vel ingen overraskelse. Forsetesikkerheten ble rangert til 94 prosent, barnesikkerheten 82 prosent og fotgjengersikkerheten 64 prosent – men sjekk bare assistentsikkerheten: 100 prosent! Volvo var nok en pådriver for å få inn førerassistenter som en faktor i Euro NCAP-testen, mye fordi V60 var utstyrt med nødbrems og en rekke annet. Odd Erik Skavold Lystad +/- + Særdeles god kvalitet - Begrenset AWD-utvalg Tilbakeblikk Bil 8/9 2013 Innvendig er det fortsatt det nordiske designuttrykket som gjelder. Det er lite å utsette på stil og materialkvaliteter. Bil 11 2012 Bruktbilutvalg Det er i skrivende stund rundt 800 Volvo V60 til salgs på BilNorges bruktbilsøk og på Finn.no. Rundt 8 prosent er Cross Country-utgaver, mens rundt en fjerdedel av bilene er den ladbare hybriden. Noen eksemplarer av DRIVe-modellene kan fås nede i 115.000 kroner – mens noen Polestar-utgaver ligger til salgs for mellom 700.000 og 800.000. Konkurrentene Audi A4 BMW 3-serie Mercedes C-klasse Artikkel fra www.firmabil.no URL: |