Mini Cooper (R56)
BRUKTBIL: Jo større motor – jo morsommere bil. Men det kan også bety flere problemer. Først publisert i Bil 10-2018. Historikk Sent på året i 2000 dro BMW duken av nye Mini. Den hadde trekk fra den originale 50-talls-Minien, men hadde samtidig vokst i alle retninger. Ikke unaturlig for så vidt. Derimot beholdt BMW den opprinnelige Mini-ens forhjulsdrift – noe som slett ikke var åpenbart, basert på en del tidligere moderne Mini-konsepter. Generasjon to av moderne Mini kom i 2006, og utseendemessig er den veldig lik forgjengeren. Den beholdt blant annet det særdeles upraktiske sentermonterte speedometeret, men heldigvis også de lekne kjøreegenskapene. Kvalitet Cooper S-modellene kan slite med registerkjedet. Hyppig oljeskift, og jevne påfyllinger (til maks-nivå) kan forhindre trøbbel. I 2010 kom en ny motor til Cooper S-modellen, kjent som N18. Denne går for å være langt mer pålitelig enn den tidligere N14-motoren. En annen kjent utfordring er bensinpumpa. Lite å gjøre annet enn å bytte når den ryker. Andre problemer Mini-eiere melder om, er rasling i interiøret. Sjekk også lyktene for fukt – et kjent problem, ifølge Dekra. Drivlinje/karosseri Diesel-motorer er også tilgengelig som enten One D eller Cooper D – men bak rattet i Mini trives man best med bensinmotor under panseret. En klassisk Mini er tredørs, men denne generasjonen Mini ga liv til en rekke andre karosseriformer. Den mest åpenbare er Mini Clubman – den stasjonsvognaktige doningen med selvmordsdør på passasjersiden for baksetene og to-delt bagasjedør bakerst. Mini Countryman og senere Paceman dukket opp som crossover-alternativ, og for å komplettere det hele gikk Mini bananas med en Roadster-versjon og en Coupé-versjon – begge ekstra trange utgaver av en allerede liten bil. Vårt tips: Gjør det enkelt, og gå for en ordinær tredørs, eventuelt den vanlige kabriolet-versjonen. Sikkerhet Mini ble testet av Euro NCAP i 2007, og gav den lille bilen fem stjerner. Voksne i forsetene satt trygt i en Mini, men knær og lår var utsatt i en frontkollisjon, kunne organisasjonen konkludere med. Faktisk var det i sidekollisjon Mini fremsto som best. Fotgjengersikkerheten var det ikke så viktig med – den scorer jevnt over blodrødt i NCAP-rapporten. Odd Erik Skavold Lystad +/- + Mye kjøreglede - Trang i baksetene Tilbakeblikk Bil 12/2006 Kvalitetsfølelsen er hevet mange hakk i interiøret. Borte er den billige plasten, nå er det kvalitet på nivå med det du forventer å finne i en tysk kvalitetsbil. Mini har ingen grunn til å skjemmes når den møter større familiemedlemmer fra Bayern. Bruktbilutvalg Det er i skrivende stund rundt 150 Mini-er av denne årgangen til salgs på BilNorges bruktbilsøk og Finn.no (tredørs og kabriolet). Det er fullt mulig å finne en bil til rundt 50.000 – men da er det kanskje bedre å gå for en fin første-generasjon. Ved rundt 75.000 begynner de interessante eksemplarene å dukke opp. Konkurrentene Audi A1 Fiat 500 Smart fortwo
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |