[]
[] [firmabil.no] []

Peugeot 508 (2011 – 2018)


Tekst: Lidvar Berge
Foto: Øivind Skar



BRUKT: Elegant, komfortabel, og meget godt likt av sine eiere. Som brukt kan du nå få Peugeots storbil til en pen pris – bare pass på at den har fått god oppfølging.

Først publisert i Bil 3-2019.

Historikk
Da 508 ble lansert i 2011, avløste den både den noe spesielle 407, og den store luksusbilen 607. Den nye tilnærmingen ble godt mottatt, både av våre biltestere og det Peugeot-kjøpende publikum.

Citroën C5 er en søstermodell av 508 (de ble produsert side om side i samme fabrikk), men i Norge finnes det langt flere av Peugeots bil på markedet.

508 fikk en facelift i 2014, med kosmetiske endringer og oppjusterte motorer.

Første generasjon 508 ble avløst av en helt ny modell i årsskiftet 2018/19.

Drivlinjer/ karosseri
508 har alltid vært en SW-bil, altså med stor overvekt av stasjonsvogner. Enkelte år har salget av sedaner vært av en ensifret størrelsesorden, men i skrivende stund ligger det faktisk 12 prosent sedaner tilgjengelig på finn.no.

Mest solgte variant er 1.6 HDi (diesel), men den finnes også bensinmotorer (få eksemplarer i Norge), og som 2,0- og 2,2-liters HDi. Dieselmotorene er forøvrig et resultat av PSA-samarbeidet med Ford, og 1,6-literen finnes for eksempel i Citroën, Ford, Volvo og Mini også.

De første årgangene hadde 508 en automatisert, manuell girkasse (EMG) som automatalternativ. Den krever noen tilvenning, og mange vil nok foretrekke å gire selv.

Allerede mot slutten av 2012 ble en hybridversjon lansert: 508 RHX. Den kombinerer en 163 hk dieselmotor med en elmotor på 38 hk som driver bakhjulene. Nettopp firehjulsdriften gjør den interessant, for ren elektrisk rekkevidde (ikke ladbar) er nær symbolsk: Som nybil var den oppgitt til: «inntil 4 km, opp til 70 km/h».

Spesialtips for kjøreglade: GT-utgaven av de første årgangene. Den er nemlig noen helt annet enn «GT-line» etter faceliften: 508 GT hadde 204 hk og 450 Nm dreiemoment, mer avansert hjuloppheng foran, og hydraulisk servostyring. Det finnes dessverre få eksemplarer av denne.

Kvalitet
Fransk bil er ikke synonymt med kvalitet hos alle, men når det gjelder Peugeot 508, synes dette å være en myte. 508 har generelt lite feil og mangler, og meget fornøyde eiere.

Det rapporteres om litt elektronisk krøll (for eksempel med den nøkkelfrie adgangen), og som for nær sagt alle dieselbiler, er problemer med EGR-systemet ikke ukjent.

Peugeot 508 fikk ekstra understellsbehandling i Drammen ved ankomst Norge, men nå, når de eldste bilene nærmer seg 8 år, er det verdt å kontrollere om denne trenger en oppfrisking.

Det er spesielt viktig å sjekke at bilen har gjennomgått de obligatoriske karosserikontrollene hos merkeverksted (spesielt om service er gjort andre steder). Det er nemlig en forutsetning for at rustgarantien på 12 år mot gjennomrusting gjelder.

Tilbakeblikk

BilNorge.no 11-02-2012

Om førstegenerasjon (preface): Presis styring og et fint balansert chassis sørger for at 508 antagelig er den mellomklassebilen som ligger nærmest opp til den klasseledende Ford Mondeo når det gjelder kjøreegenskaper.

BilNorge20-04-2012

Om RHX: Bilen er meget godt støydempet, og verken vindsus eller hjulstøy er plagsomt - selv i høye hastigheter på motorvei. Kjøreegenskapene er mer i retning komfort enn sport … Med hybrid drivlinje og lave CO2-utslipp bør den komme gunstig ut i forhold til norske avgifter.

Bruktbilutvalg

I skrivende stund ligger det 145 Peugeot 508 til salgs på BilNorges bruktbilsøk og Finn.no. Ca. 88 prosent av disse er stasjonsvogner, mens 11 prosent av de tilgjengelige bilene er med hybrid drivlinje (RHX).

De tidligste eksemplarene får du til under 60 000 kr (lang kjørelengde), og du har et pent utvalg av biler med rundt 100 000 km på telleren, til under 100 000 kr.

For et pent eksemplar av RHX må du regne 150-200 000, men til den prisen får du også en nyere bil med facelift og lavere kilometerstand om du velger 1,6-liters dieselmotor.

Sikkerhet [fem stjerner]

Peugeot 508 ble testet av Euro NCAP i 2011, med full stjernescore. Voksenbeskyttelsen oppnådde 90%, barnebeskyttelsen 87%, mens sikkerhetssystemene ble vurdert til 97% score. Fotgjengerbeskyttelsen må betegnes som god, med 41% som NCAP-vurdering.

Pluss:

Elegant
Komfortabel, men likevel velkjørende
God plass

Minus:

EMG-gir (ble erstattet av vanlig automat etter hvert)
Manglende førerstøttesystemer (siste årganger, i forhold til konkurrentene).

Konkurrenter

Citroën C5

+ Mer frankofil originalitet.

- Langt færre eksemplarer på markedet.


Ford Mondeo:

+Kjøreegenskaper og komfort

- Kvalitetsfølelse i interiøret


VW Passat:

+ Komfort, kvalitetsfølelse

- Pris, i forhold til konkurrentene


Toyota Avensis:

+ Komfort, kundetilfredshet

- Ikke like presis å kjøre som konkurrentene


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: