Mazdas elektriske eventyr
Når Mazda neste år lanserer sin første batterielektriske modell må det være andre kvaliteter enn mye motorkraft, stor batteripakke og lang rekkevidde som gjør den interessant. Mazda-entusiaster og forhandlere sulteforet på elektrifiserte bilmodeller kan glede seg til 2020. Når på året Mazdas første batterielektriske modell ankommer Norge, vil ikke Mazdas Petter Chr. Grüner Brinch svare på, men EUs innfasing av skjerpede CO2-krav som tar til å gjelde fra 2020 tvinger Mazda til å handle raskt. Tall fra analyseselskapet JATO viser at Mazdas bilflåte i 2018 i gjennomsnitt slapp ut 135,2 gram CO2/km, mens EU-kravet som gjelder fullt ut fra 2021 er 95 gram/km. Verdenspremieren på den elektriske Mazdaen finner sted på Tokyo Motor Show i siste halvdel av oktober. Valgte Oslo Det åpne chassiset som batteripakken, elmotoren og rekkeviddeforlengeren var montert inn i bar tydelig preg av at Mazdas kommende elbil blir rundt 4,40 meter lang. Særlig mye om bilen er ikke kjent annet enn at den elektrifiserte lesten bærer med seg mye fra kompakte Mazda 3 og CX-30. Sannsynligvis vil kun detaljer skille el-Mazdaen fra CX-30. CX-30 er en 4,40 meter lang crossover, altså en mellomting mellom kombi og SUV. Ikke CX-30? Men hvorfor pakke inn teknikken i et CX-30-skall for deretter å fortelle at styringen, oppsettet og kjøreopplevelsen i denne prototypen lå nær opp til produksjonsmodellen? Pressebildene og videoene de har laget får både innpakkingen og Oslo til å framstå fra en glanset side. Det høres usannsynlig ut at Mazda – som en forholdsvis liten produsent – kan ta seg råd til å utvikle en egen elbilserie så lenge Norge inntil videre er et av de viktigste landene for nettopp denne modellen. Her er noen kjente data: * Kun forhjulsdrift Lite batteri Mazdas svar til dette er en henvisning til undersøkelser Elbilforeningen foretok i 2017 som viser at 70 prosent av de daglige kjøreturene ikke overstiger 60 kilometer. Rekkeviddeforlenger Det var eksempelvis en hydrogendrevet rotasjonsmotor Mazda (i RX8) viste fram på oljemessen i Stavanger i 2006 og senere kjørte forsøk med i Norge som en del av den norske uttestingen av hydrogen som energibærer for personbiler. Kun om den er hydrogendrevet vil en kombinasjon av elmotor og rekkeviddeforlenger få alle elbilfordelene i Norge. Ikke én pedals funksjon Jeg er veldig i tvil om dette argumentet lar seg selge inn i en elbilverden hvor nettopp ytelser oppgis som tungt salgsfremmende. Mazdaen kommer heller ikke med én pedals funksjon som nettopp Nissan og Opel har gjort til viktig kjøpsargument framfor biler som ikke har det. Hva så med prisen? Den er naturlig nok ukjent, med nevnte e-Golf og 40 kWh Leaf koster fra 280.000 kroner. Det betyr at Mazda må ned på dette nivået om de ikke har andre kort på hånden. Flere detaljer om elektrisk Mazda leser du i kommende nummer av bladet Bil. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |