Folke-elbilene
BILTEST: Kia e-Soul, Nissan Leaf og Tesla Model 3 har alle batteri på mer enn 60 kWh og derfor lang rekkevidde. Den prismessige forskjellen mellom de tre synes også overkommelig, men der stopper likheten. Først publisert i Bil 9-2019. Da Nissan helt mot slutten av 2011 lanserte Leaf, hadde Mitsubishi med i-MiEV allerede skrudd på strømmen i folks bevissthet. Herfra kunne elbilene bare bli større, mer komfortable, ha lengre rekkevidde og bli billigere. Nissan innfridde noen av disse ønskene, og elbilsalget økte så raskt at resten av verden, som knapt visste hva en elektrisk bil var, sperret opp øynene. Sånn sett kom Kia til dekket bord i 2014. I forkant av at Tesla etablerte seg, hadde rikspolitikerne fredet elbilene fram til det var minst 50.000 av dem på veiene. Det kunne komme til å ta lang tid, trodde de fleste. Snart 250 000 De rundt 100 kilometerne de første elbilene hadde i rekkevidde for åtte år siden, er nå for mange modellers vedkommende byttet ut med 400 til 500 kilometer mellom hver gang bilen ber om stikkontakttilgang. Tidlig i 2018 kom oppgradert Leaf, salget eksploderte og med 12.303 biler ble ikke Leaf bare fjorårets bestselger, men seilte inn i som fjerde mest kjøpte på ett år i norsk bilhistorie. Ny ledestjerne Da var allerede to historiske månedsrekorder fra dette århundret slettet og Leaf dyttet ned fra første til tredje plass. Muligheten for at Tesla med Model 3 slår rekorden på 16 699 biler akkurat 50 år etter at VW satte den med Bobla (bakgrunnen for det høye bilsalget i 1969 var innføringen av momsen året etter), er faktisk realistisk. Så hva er det Tesla gjør som de andre ikke har fått med seg? Akkurat det ønsket vi å finne mer ut av ved å stille Model 3 opp mot siste versjon av Nissan Leaf med 62 kWh og Kia e-Soul med 64 kWh batteripakke. LES VIDERE: - Del 1 - Del 2 - Del 3 OBS! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |