Porsche Taycan – bevares for en elbil
Porsche Taycan leverer som forventet. En barbert utgave av denne supersportsbilen kan bli en av salgsvinnerne i Norge neste ĺr. Det høres bortimot absurd ut at en supersportsbil som tar deg til 100 km/t på under tre sekunder og til 200 km/t på under ti sekunder kan bli en storselger i Norge neste år. Som familiebil. Utenfra har den norske bilverdenen sett ganske spesiell ut siden Tesla Model S i 2014 inntok plassen som femte mest kjøpte bilmodell. Slikt kunne naturligvis ikke skje uten fete statlige incentiver for å drive elbilsalget framover. Alle fordelene Men bare vent til Porsche visker vekk Turbo og Turbo S-emblemene fra bagasjeromslokket (modellbetegnelsen har jo ikke annen mening enn å understreke at her snakkes det ikke om standardytelser), og vips så antydes priser rundt millionen og kanskje litt under før kundene går løs på den innholdsrike og for mange viktige tilvalglisten. Hva jeg begrunner påstanden med? Ikke annet enn nøkterne tall fra de siste årenes nybilstatistikk hvor tusenvis av kunder har valgt å stå i kø for å sikre seg elektriske biler til rundt en million kroner: oppgraderte utgaver av Audi e-tron, Jaguar I-Pace og Tesla Model S og X. For en bil! Så vidt jeg er i stand til å bedømme må Taycan være den mest komplette og kompetente elbil til nå. Kruttsterk merkevare gjør det også vanskelig å kjøre forbi Porsche ved valg av ny, stor elbil. At den ikke kan trekke tilhenger eller kun har plass til 366 liter bagasje i et dypt, men ganske lavt bagasjerom, er neppe til hinder for dem som hele livet har drømt om å kjøre Porsche, men av praktiske eller prismessige hensyn ikke har kunnet forsvare et slikt kjøp. 2,3 tonn sportsbil 1050 Nm i moment på den kraftigste varianten i kombinasjon med 625 hk som lett boostes til 761 hk gir et ubeskrivelig skyv. Jeg kan heller ikke huske å ha kjørt så fort i svinger noen gang. 21-tommerne bare biter seg fast. Med aktiv chassiskontroll (PDCC Sport), aktiv kontroll med luftfjæringen og demperne (PASM) i kombinasjon med Torque Vectoring Plus er det bare å peke ut retningen, og bilen tar deg dit uten noen form for krengning. Å gire ned bakakselen for mer skyv fra start og mer økonomi oppover i fartsregisteret er Porsche foreløpig alene om. Du merker tydelig når det skifter, men det skjer aldri på en slik måte at akselerasjonen rammes. Bilens høyde over asfalten justeres manuelt, eller programmeres inn i kjøreoppsettet. Men uansett senkes bilen når Sport Plus velges. Nær fem meter lang Batteripakken skal i fulladet tilstand holde til rundt 400 kilometer etter WLTP-standarden. Kritikken mot Porsche sammenliknet med Tesla som operere med betydelig lengre rekkevidde, har nettopp gått på batteristørrelsen. Men mer rekkevidde ville gjort bilen enda tyngre, og tyngre enn Tesla Model S. 270 kW ladefart Nå påvirkes ladefarten av mange forhold, og det vil alltid være bilen som styrer ladefarten. Under testkjøring i Tyskland ladet bilen jeg kjørte fra 11 til 80 prosent batterikapasitet på 23 minutter og 33 sekunder. Jeg kunne igjen legge ut på nye 300 kilometer før neste ladestopp. Tesla var først ute med å tilby gratis strøm, men har i hovedsak sluttet med det. Porsche har ingen planer om å tilby noe slikt i Europa, sier Richard Kretsel hos Porsche.
* Luftfjæring/normalposisjon ** Gjelder Teslas egne ladere. Opptil 120 kW på andre CCS-ladere Artikkel fra www.firmabil.no URL: |