Slipefabrikken skal frem
Når Norsk Alpinservice AS skal ha med seg sin rullende fabrikk for sliping og preparering av alpinski til skibakkene, er fremkommelighet avgjørende. En fireakslet MAN TGS 25.500 tar utfordringen. Lastebilen er utstyrt med MANs HydroDrive-system, som innebærer hydrostatisk fremdrift, på foraksel nummer to og dessuten styring på bakre aksel. Bak bilen går en toakslet påhengsvogn. Både bil og henger er utstyrt med containerramme. Det er containerne, 30 fots på bilen og 20 fots på tilhengeren, som er det mest interessante med hele vogntoget. Begge containerne har glassvegger og -dører på venstre side. Containeren på den fireakslede bilen Inneholder en komplett fabrikk for sliping og preparering av alpinski, levert av østerrikske Wintersteiger. Fremst i containeren på tilhengeren er det montert et 60 kW strømaggregat levert av Atlas Copco, samt en kompressor som kan levere 540 liter luft i minuttet. Dermed er hele vogntoget selvforsynt med energi når det står på steder hvor det ikke er mulig å få tilført strøm fra strømnettet, selv om man vil tilstrebe landstrøm i størst mulig grad. Bakerst i tilhengeren er det også plass for en liten butikk for utstyr, tilbehør og forbruksmateriell som alpinistene måtte ha behov for. Engasjert idrettsfar – Felles for alle idretter er at man må trene mye for å bli god, men på utstyrssiden skiller det mye, sier Morten. – Håndball er i så måte enkelt, men det er ikke alpint. At utstyret er dyrt, er en ting. Men det er også dyrt å holde alpinskiene i best mulig stand, og utstyret som trengs for best mulig sliping, er lite tilgjengelig. Med denne rullende slipefabrikken vil jeg øke tilgjengeligheten og få ned kostnadene til skipreparering, sier Mørk. Han forteller at den rullende slipefabrikken gjennom hele vintersesongen skal være til stede der unge alpinister samles, både på trening og i konkurranser. Første stedet som fikk besøk av vogntoget, var Juvasshytta fra 25. september, og den rullende slipefabrikken vil være ved dette alpinanlegget til ut oktober. Har brukt to år – Steinar har brukt mye tid for at vi skulle komme i mål med dette prosjektet som har tatt to år å realisere. Jeg er jo ingen lastebilmann, men han har håndtert alle rare og umulige spørsmål på en utmerket måte. Totalkostnaden er i størrelsesorden tre millioner kroner. For å kunne yte de unge alpinistene best mulig service til en grei kostnad, har det vært helt nødvendig med sponsorer. MAN er en av disse. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |