Stor oversikt: Disse elektriske varebilene er norgesaktuelle
Flere og større modeller, økt rekkevidde, mer nyttelast og et saftig tilskudd fra staten kan få fart i salget av elektriske varebiler. Her er modellene som er i salg nå og modeller som kommer snart. YrkesBils oversikt viser store forskjeller i ytelser, ladeløsninger og lastebegrensninger som er verdt å merke seg. Samtidig som salget av elektriske personbiler har «skutt i været» i Norge de seneste årene, har omsetningstakten for elektriske varebiler gått tråere. Elvarebilene utgjør ikke mer enn 5,0 prosent av registreringene hittil i år og 5,3 prosent i september, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Enova-boost I tillegg er det mindre å hente økonomisk på å kjøpe elektrisk fremfor fossilmotor i varebil – kontra personbil. Dette fordi varebiler er unntatt myndighetenes avgiftsregime, og dermed finnes ikke de samme kjøpsinsentivene – som fritak fra engangsavgiften. Fritak fra/reduserte bompenger, bruk av kollektivfelt og gratis parkering på offentlige P-plasser nyter imidlertid også eiere av elektriske varebiler godt av. Myndighetene har signalisert at noen av de norske elbilgodene skal fases helt eller delvis ut etter hvert som elbilandelen øker. Men statlige Enova innførte 17. august i år en støtteordning på opptil 50.000 kroner per elvarebil. Siden den gang er det utlevert 228 elvarebiler, 86 i august (i perioden 18. til 31. august) og 141 i september. Enova har imidlertid gitt støtte til 2.656 elvarebiler siden ordningen ble innført, ifølge OFV. Det vil si at det er flere elvarebiler i bestilling. Mye på gang fra billeverandørene Med hjelp fra de norske bilimportørene har YrkesBil laget en oversikt over hva som finnes av elektriske varebiler på det norske markedet i dag, og hva som kommer hit i nær fremtid (se oversikt nederst i artikkelen). Studerer du de tekniske dataene vil du oppdage betydelige forskjeller i ytelser, ladeløsninger og lastebegrensninger som er verdt å ta med i betraktningen ved valg av elvarebil. Ikke minst er det avgjørende å ha avklart eget behov og bruksmønster. Her er en liten statusrapport for de ulike merkene med elektriske varebiler i porteføljen eller på gang: Fiat Ford Iveco MAN Maxus Mercedes-Benz Nissan Importøren har ingen konkret informasjon om nye elvarebiler de kan gå ut med, men kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen hos Nissan i Norge forteller følgende: – Som et ledd i vår såkalte mid-term plan M.O.V.E to 2022, så er en videre elbil-satsing blant målsettingene til Nissan. Det betyr at det vil komme flere hel- eller del-elektrifiserte modeller i flere segmenter. Noen av disse har allerede vært vist i form av konsepter på ulike bilustillinger, men vi er ikke så langt unna at det snart vil bli vist ferdige biler. Jeg kan dessverre ikke være mer konkret enn dette foreløpig. PSA (Peugeot, Citroën og Opel) At Citroën Jumpy, Peugeot Expert og Opel Vivaro også kommer i elversjoner har vært kjent en stund, og nå bekrefter importøren at lanseringstidspunkt i Norge blir sommeren 2020. – Disse bilene har så langt ikke vinterpakker og er derfor ikke aktuelle for Norge – men vi ser selvsagt på ulike løsninger her. Det samme gjelder en conversionversjon av Movano – men vi kommer nok til å ha fokus på de mellomstore – og etter hvert også de små varebilene, sier PR og informasjonssjef Citroën og Opel, Stein Pettersen, til YrkesBil. Renault Toyota Volkswagen Kommunikasjonssjef Anita Svanes hos Volkswagen Nyttekjøretøy opplyser at importøren fortsatt er i vurderingsfasen når det gjelder om de skal ta inn ABT e-Caddy. StreetScooter **Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil 8-2019. Ikke abonnent? Bli det her, og få de viktigste sakene og eksklusive reportasjer fra nyttekjøretøynæringen først** Elvarebiler i salg nå:Mercedes-Benz eVito (lengde A2 og A3)
Motor: 85 kW, opp til 300 Nm Drivhjul: Forhjulsdrift Batterikapasitet (kWh): 41,4 Ladefart «hjemmelader» (kW): 7,4 Ladefart hurtiglading (kW): Ikke tilgjengelig Rekkevidde: 150 km WLTP Nyttelast (kilo): Cirka 1.000 (A2) og 985 (A3) Lastevolum (kubikkmeter): 6,0 (A2) og 6,6 (A3) Egenvekt (kilo): 2.200 (A2) og 2.215 (A3) Tilhengerkapasitet: Ikke tilgjengelig Muligheter for bakseter: Ja, som eVito Tourer personbil, opp til 9 seter * Pris som varebil: Fra kr. 476.500,- (A2) og 483.000,- (A3) Pris som personbil: Fra kr. 538.600,- (A2) og 547.400,- (A3) (* Tilgjengelig som short range i dag. Long range med hurtiglader kommer i 2020. EQV (V-Klasse) personbil med hurtiglader og opptil 8 seter kommer også i 2020.) Kilde: Bertel O. Steen, Mercedes-Benz Nyttekjøretøy
Nissan e-NV200
Motor: 80 kW og 254 Nm Drivhjul: Forhjulsdrift Batterikapasitet (kWh): 40 Ladefart «hjemmelader» (kW): Opptil 21,5 timer med 10A-kurs. Ladefart hurtiglading (kW): 40-60 minutter (50 kW) Rekkevidde: 280 km NEDC / WLTP 200 km Nyttelast (kilo): 742 Lastevolum (kubikkmeter): 4,2 Egenvekt (kilo): 1.498 (fra) Tilhengerkapasitet: Inntil 450 kilo Muligheter for bakseter: Ja, personbilvarianten e-NV200 Evalia med 5- eller 7-seter. Pris som varebil: Fra 288.990 Pris som personbil: Fra 322.840 Kilde: Nissan Nordic Europe
MAN eTGE
Motor: 100kW og 290 Nm Drivhjul: Forhjulsdrift Batterikapasitet (kWh): 36 Ladefart «hjemmelader» (kW): 5 t. og 20 min. (Wallbox 7.2kW) Ladefart hurtiglading (kW): 40 minutter (opptil 80%) Rekkevidde: 173 NEDC Nyttelast (kilo): 1.000 Lastevolum (kubikkmeter): 10,7 Egenvekt (kilo): 2.500 Tilhengerkapasitet: Ikke mulig Muligheter for bakseter: Nei Pris som varebil: 683.190 Pris som personbil: Ikke mulig Kilde: MAN Truck & Bus Norge
Volkswagen e-Crafter
Motor: 100kW og 290 Nm Drivhjul: Forhjulsdrift Batterikapasitet (kWh): 35,8 Ladefart «hjemmelader» (kW): 7,2 Ladefart hurtiglading (kW): 40 Rekkevidde: 173 NEDC Nyttelast (kilo): Ca. 975 (avhengig av ekstrautstyr) Lastevolum (kubikkmeter): 10,7 Egenvekt (kilo): Ca. 2.450 Tilhengerkapasitet: Ikke mulig Muligheter for bakseter: Nei Pris som varebil: 651.900 Pris som personbil: Ikke mulig Kilde: Harald A. Møller AS, Volkswagen Nyttekjøretøy
Peugeot Partner Electric Mester
Motor: 49 kW og 200 Nm Drivhjul: Forhjulsdrift Batterikapasitet (kWh): 22,5 Ladefart «hjemmelader» (kW): 15, 12 eller 8,5 timer. Avhengig av kontakt. Ladefart hurtiglading (kW): 30 minutter (opptil 80%) Rekkevidde: 170 NEDC Nyttelast (kilo): 620 Lastevolum (kubikkmeter): 3,3 (L1) og 3,7 (L2). Pluss 0,4 m3 på begge ved bruk av skillevegg med luke. Egenvekt (kilo): 1.589 (L1), 1.628 (L2) Tilhengerkapasitet: Ikke mulig Muligheter for bakseter: Ja, tre seter (fem totalt). Pris som varebil: 230.000 (L1)/238.000 (L2) Pris som personbil: Partner Tepee: 223.500 (kun Lengde 1 som personbil) Kilde: Bertel O. Steen, PSA
Citroën Berlingo Electric Proff
Motor (kW og Nm): 49 kW og 200 Nm Drivhjul: Forhjulsdrift Batterikapasitet (kWh): 22,5 Ladefart «hjemmelader» (kW): 15, 12 eller 8,5 timer. Avhengig av kontakt. Ladefart hurtiglading (kW): 30 minutter (opp til 80%) Rekkevidde: 170 NEDC Nyttelast (kilo): 620 Lastevolum (kubikkmeter): 3,3 (L1) og 3,7 (L2). Pluss 0,4 m3 på begge ved bruk av skillevegg med luke. Egenvekt (kilo): 1.589 (L1), 1.628 (L2) Tilhengerkapasitet: Ikke mulig Muligheter for bakseter: Ja, tre seter (fem totalt). Pris som varebil: 225.000 (L1)/233.000 (L2) Pris som personbil: Berlingo Multispace: 223.500 (kun Lengde 1 som personbil) Kilde: Bertel O. Steen, PSA
Renault Kangoo Z.E.
Motor: 44kW, 225Nm Drivhjul: Forhjulsdrift Batterikapasitet (kWh): 33 Ladefart «hjemmelader» (kW): Cirka 6 timer fra tom til fulladet med 7 kW/32A. Ladefart hurtiglading (kW): Leveres ikke. Rekkevidde: 270 (NEDC) Nyttelast (kilo): 625 Lastevolum (kubikkmeter): 3 m³ (kort) og 4 m³ (Maxi) Egenvekt (kilo): 1.505-1.735 Tilhengerkapasitet: 374 Muligheter for bakseter: Ja, tre seter (totalt 5 seter i bilen). Pris som varebil: 259.900 (kort 2-seter), 269.900 (Maxi 2-seter)*** Pris som personbil: 279.900 (Maxi 5-seter)*** (***Hjemmelader (Wallbox) er inkludert i prisen på bilen.) Kilde: RBI Norge AS, Renault-importør Maxus EV80
Motor: 100 kW/320 Nm Drivhjul: Forhjulsdrift Batterikapasitet (kWh): 56 Ladefart «hjemmelader» (kW): 8,5 timer Ladefart hurtiglading (kW): 1 time (20-80%) Rekkevidde: 192 NEDC Nyttelast (kilo): 950/980 Lastevolum (kubikkmeter): 10,2-11,5 (planbil) Egenvekt (kilo): 2.615 Tilhengerkapasitet: 1.250 Muligheter for bakseter: Ja, 7 seter (9 totalt) Pris som varebil: fra 499.900 (planbil), 529.900 som kassebil Pris som personbil: fra 689.900 (9 seter) Kilde: RSA , Maxus-importør
Iveco Daily Electric
Motor: 60-80 kW Drivhjul: Bakhjulsdrift Batterikapasitet (kWh): 28-85 Ladefart «hjemmelader» (kW): 10-24 timer (3,5kW). Ladefart hurtiglading (kW): 2 timer (22kW). Rekkevidde: 70-200 kilometer NEDC Nyttelast (kilo): 600-1.100 Lastevolum (kubikkmeter): 7,3-19,6 Egenvekt (kilo): 2.400-2.900 Tilhengerkapasitet: Ikke tilgjengelig Muligheter for bakseter: Ja, minibuss. Pris som varebil: 838.000 – 1.423.900 kroner Pris som personbil: Ikke oppgitt Kilde: Iveco Norge
Ford Transit Custom Plug in Hybrid
Motor: 92 kW Drivhjul: Foran Batterikapasitet (kWh): 13,6 Ladefart «hjemmelader» (kW): 5 timer Ladefart hurtiglading (kW): 3 timer (32A) Rekkevidde: 50 km (NEDC) Nyttelast (kilo): 1.000 (uten fører) Lastevolum (kubikkmeter): 6 Egenvekt (kilo): Ikke kjent Tilhengerkapasitet: Ubesvart Muligheter for bakseter: Ja, 8 seter (6 bak) Pris som varebil: Ikke kommunisert Pris som personbil: Ikke kommunisert Kilde: Ford Motor Norge
Elektriske varebiler som kommer:Renault Master Z.E.**
Motor: 57 kW – 225 Nm Drivhjul: Forhjulsdrift Batterikapasitet (kWh): 33 kWh, 400V Ladefart «hjemmelader» (kW): 7,4kW: 6,0 t/ 3,7kW: 11,0 t/ 2,3kW: 17,0 t Ladefart hurtiglading (kW): Ikke tilgjengelig Rekkevidde: 200 NEDC *** Nyttelast (kilo): 975 – 1.128 (med forbehold om COC) Lastevolum (kubikkmeter): 8 til 13 Egenvekt (kilo): 2.300 (estimert) Tilhengerkapasitet: Ikke tilgjengelig Muligheter for bakseter: Nei Pris som varebil: Ikke klar Pris som personbil: Foreløpig ikke tilgjengelig Forventet/planlagt lansering i Norge: 4. kvartal 2019 (** Renault Master importeres av både Renault Trucks (Volvo Norge) og Renault Norge (RBI Norge AS), og begge opplyser til YrkesBil at de skal selge Master Z.E. ***Data gjelder «non-cold climate»-versjon. Oppdaterte WLTP-tall for «cold climate»-varianten foreligger snart. «Non-cold climate»-varianten vil ikke bli tilgjengelig i Norge.) Kilde: Volvo Norge AS (Renault Trucks) og RBI Norge AS (Renault)
Volkswagen ABT e-Transporter
Motor: 82 kW (Nm ikke tilgjengelig) Drivhjul: Forhjulsdrift Batterikapasitet (kWh): 37,3 kWh Ladefart «hjemmelader» (kW): 7,2 kW Ladefart hurtiglading (kW): 40 kW Rekkevidde: 220 NEDC Nyttelast (kilo): Cirka 1.000 Lastevolum (kubikkmeter): 6,7 Egenvekt (kilo): Cirka 2.100 Tilhengerkapasitet: Ja, men ikke fastsatt kilogrense. Muligheter for bakseter: Nei, ikke i Norge Pris som varebil: Ikke bestemt ennå. Pris som personbil: Nei Forventet/planlagt lansering i Norge: 1. kvartal 2020 Kilde: Harald A. Møller AS, Volkswagen Nyttekjøretøy
Maxus EV30
Motor: 85/250 Drivhjul: Forhjulsdrift Batterikapasitet (kWh): 35 kW/t eller 52,5 kW/t Ladefart «hjemmelader» (kW): 5 timer Ladefart hurtiglading (kW): 30 min (20-80%) Rekkevidde: Opptil 320 NEDC Nyttelast (kilo): Inntil 1.000 Lastevolum (kubikkmeter): 4,8-6 Egenvekt (kilo): Ikke data ennå Tilhengerkapasitet: Ja, men kapasitet ikke oppgitt Muligheter for bakseter: Ikke avklart Pris som varebil: Ikke fastsatt Pris som personbil: Ikke fastsatt Forventet/planlagt lansering i Norge: Våren 2020 Kilde: RSA, Maxus-importør
Fiat Ducato Electric
Motor: 90 kW / 280 Nm Drivhjul: Forhjulsdrift Batterikapasitet (kWh): 47-79 Ladefart «hjemmelader» (kW): Ikke kjent Ladefart hurtiglading (kW): Ikke kjent Rekkevidde: 220-360 (NEDC) Nyttelast (kilo): 1.100-1.900 Lastevolum (kubikkmeter): 10 til 17 Egenvekt (kilo): Ikke kjent Tilhengerkapasitet: Ikke kjent Muligheter for bakseter: Ja, opptil 13-14 (personbil/minibuss) Pris som varebil: Ikke kjent Pris som personbil: Ikke kjent Forventet/planlagt lansering i Norge: 2. halvår 2020 Kilde: FCA Norway AS
Mercedes-Benz eSprinter
Motor: 85 kW, opp til 300Nm Drivhjul: Forhjulsdrift Batterikapasitet (kWh): fra 41kWt (3 batteripakker) til 55kWt (4 batteripakker) Ladefart «hjemmelader» (kW): 7,2 kW Ladefart hurtiglading (kW): 80 kW Rekkevidde: 150 WLTP (4 batteripakker) Nyttelast (kilo): 1.000 Lastevolum (kubikkmeter): 10,5 m3 Egenvekt (kilo): 2.460kg (3 batteripakker) og 2600kg (4 batteripakker) Tilhengerkapasitet: Ikke tilgjengelig Muligheter for bakseter: Ikke tilgjengelig Pris som varebil: Ikke fastsatt Pris som personbil: Ikke tilgjengelig Forventet/planlagt lansering i Norge: 2020 Kilde: Bertel O. Steen, Mercedes-Benz Nyttekjøretøy
Toyota Proace EV
Motor: Ikke klart Drivhjul: Ikke klart Batterikapasitet (kWh): 50/75 Ladefart «hjemmelader» (kW): Ikke klart Ladefart hurtiglading (kW): Ikke klart Rekkevidde: 200 / 300 WLTP * Nyttelast (kilo): 1000 kg* Lastevolum (kubikkmeter): 4,6-6,1 Egenvekt (kilo): Ikke klart Tilhengerkapasitet: 1000 kg* Muligheter for bakseter: Ikke klart Pris som varebil: Ikke klart Pris som personbil: Ikke klart Forventet/planlagt lansering i Norge: 3./4. kvartal 2020 - L1 (Medium) (*= TBC To Be Confirmed) Kilde: Toyota Norge AS
Toyota Proace City EV
Motor: Ikke klart Drivhjul: Ikke klart Batterikapasitet (kWh): Ikke klart Ladefart «hjemmelader» (kW): Ikke klart Ladefart hurtiglading (kW): Ikke klart Rekkevidde: Ikke klart Nyttelast (kilo): Ikke klart Lastevolum (kubikkmeter): Ikke klart Egenvekt (kilo): Ikke klart Tilhengerkapasitet: Ikke klart Muligheter for bakseter: Ikke klart Pris som varebil: Ikke klart Pris som personbil: Ikke klart Forventet/planlagt lansering i Norge: 4. kvartal 2021 Kilde: Toyota Norge AS
Peugeot Expert
Motor: 136 hk Drivhjul: Foran Batterikapasitet (kWh): 50/75 Ladefart «hjemmelader» (kW): Inntil 3-fase 11 kW Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW Rekkevidde: >200 / >300 WLTP Nyttelast (kilo): 1000* Lastevolum (kubikkmeter): 5,1 - 6,6 Egenvekt (kilo): Ikke klart Tilhengerkapasitet: Ja Muligheter for bakseter: Inntil 9 seter Pris som varebil: Ikke kjent Pris som personbil: Ikke kjent Forventet/planlagt lansering i Norge: Sommeren 2020 (*= TBC To Be Confirmed) Kilde: Bertel O. Steen, PSA
Opel Vivaro
Motor: 136 hk Drivhjul: Foran Batterikapasitet (kWh): 50/75 Ladefart «hjemmelader» (kW): Inntil 3-fase 11 kW Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW Rekkevidde: >200 / >300 WLTP Nyttelast (kilo): 1000* Lastevolum (kubikkmeter): 5,1 - 6,6 Egenvekt (kilo): Ikke klart Tilhengerkapasitet: Ja Muligheter for bakseter: Inntil 9 seter Pris som varebil: Ikke kjent Pris som personbil: Ikke kjent Forventet/planlagt lansering i Norge: Sommeren 2020 (*= TBC To Be Confirmed) Kilde: Bertel O. Steen, PSA
Citroën Jumpy
Motor: 136 hk Drivhjul: Foran Batterikapasitet (kWh): 50/75 Ladefart «hjemmelader» (kW): Inntil 3-fase 11 kW Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW Rekkevidde: >200 / >300 WLTP Nyttelast (kilo): 1000* Lastevolum (kubikkmeter): 5,1 - 6,6 Egenvekt (kilo): Ikke klart Tilhengerkapasitet: Ja Muligheter for bakseter: Inntil 9 seter Pris som varebil: Ikke kjent Pris som personbil: Ikke kjent Forventet/planlagt lansering i Norge: Sommeren 2020 (*= TBC To Be Confirmed) Kilde: Bertel O. Steen, PSA
Citroën Berlingo
Motor: 136 hestekrefter Drivhjul: Forhjulsdrift Batterikapasitet (kWh): Ikke kjent Ladefart «hjemmelader» (kW): 3-fase 11 kW Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW Rekkevidde: Ikke kjent Nyttelast (kilo): Ikke kjent Lastevolum (kubikkmeter): Inntil 4,4 kubikkmeter Egenvekt (kilo): Ikke kjent Tilhengerkapasitet: Ja Muligheter for bakseter: Inntil 5 seter Pris som varebil: Ikke kjent Pris som personbil: Ikke kjent Forventet/planlagt lansering i Norge: 2021 Kilde: Bertel O. Steen, PSA
Peugeot Partner
Motor: 136 hestekrefter Drivhjul: Forhjulsdrift Batterikapasitet (kWh): Ikke kjent Ladefart «hjemmelader» (kW): 3-fase 11 kW Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW Rekkevidde: Ikke kjent Nyttelast (kilo): Ikke kjent Lastevolum (kubikkmeter): Inntil 4,4 kubikkmeter Egenvekt (kilo): Ikke kjent Tilhengerkapasitet: Ja Muligheter for bakseter: Inntil 5 seter Pris som varebil: Ikke kjent Pris som personbil: Ikke kjent Forventet/planlagt lansering i Norge: 2021 Kilde: Bertel O. Steen, PSA
Opel Combo
Motor: 136 hestekrefter Drivhjul: Forhjulsdrift Batterikapasitet (kWh): Ikke kjent Ladefart «hjemmelader» (kW): 3-fase 11 kW Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW Rekkevidde: Ikke kjent Nyttelast (kilo): Ikke kjent Lastevolum (kubikkmeter): Inntil 4,4 kubikkmeter Egenvekt (kilo): Ikke kjent Tilhengerkapasitet: Ja Muligheter for bakseter: Inntil 5 seter Pris som varebil: Ikke kjent Pris som personbil: Ikke kjent Forventet/planlagt lansering i Norge: 2021 Kilde: Bertel O. Steen, PSA
StreetScooter Work / Work XL Box
Motor: 38 kW permanent ytelse, 48 kW i kortere perioder. Drivhjul: Forhjulsdrift. Batterikapasitet: 20 / 40 kWh. Ladefart «hjemmelader»: 0-80 %: 4,5 / 8 timer. 0-100 %: 7 / 10 timer. Lader: max. 16 A. Ladefart hurtiglading: Hurtiglader leveres ikke. Rekkevidde: 118 kilometer (NEDC). Nyttelast: 720 / 895 kilo. Lastevolum: 4,3 / 8 m3. Egenvekt: 1.460 / 1.695 kilo. Tilhengerkapasitet: Hengerfeste leveres ikke. Muligheter for bakseter: Nei. Pris som varebil: Fra 40.400 Euro i Tyskland. Pris som personbil: Leveres ikke. Planlagt lanseringstidspunkt: Uvisst om den skal lanseres i Norge. Kilde: StreetScooter YrkesBil tar forbehold om at priser, tekniske data og andre opplysninger mottatt fra bilimportørene kan være endret etter publiseringstidspunkt, uten at dette er oppdatert i denne artikkelen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |