Dette er den nye Peugeot e-208
LISBOA: Nå for tiden velges en ny bil med fornuft, batterikapasitet og rekkevidde, men nye Peugeot e-208 byr i tillegg på bilglede. Batteripakken yter 50 kWt. Rekkevidden er 340 kilometer netto (WLTP). Ladesystemet er CCS. Om bord-laderen har en kapasitet på 6,6 kW. Det tar en halvtimes tid å lade bilen fra null til 80 prosent med hurtiglader på inntil 100 kW. Lader du hjemme tar det 5 timer og 15 minutter med 11 kW eller 8 timer med 7 kW boks. Peugeot e208 starter på 249.500 kroner. Duket for norsk suksess Peugeot e-2008 – den høyreiste versjonen – kommer med bedre plass allerede våren 2020. Plattformen og innholdet er det samme. Dermed kan kundene selv velge størrelse. Utstyret du trenger Nye e208 har varmepumpe som standard for å spare litt på bruken av 100 kW, eller oversatt fra fortiden, 136 hestekrefter. 0-100 km/t tar 8,1 sekunder på landeveien, noe mange vil klare med bruk av den sømløse fremdriften. Tre modi ECO-modus bød ikke på særlig glede, det blir mer en sparemodus når du begynner å bli redd for ikke å nå frem til stikkontakten. Normal blir det normale valget, for sport er ikke egentlig så veldig sportslig til tross for at toppnivået for den nye 208-serien er GT og modellen blir kun levert i elektrisk versjon. At toppfarten er begrenset til 150 km/t betyr ikke så mye i Norge. Og selv ved 120 km/t er forbruket høyt, men det var under prøvekjøringen i Portugal ingen grunn til å ta det med ro, for det ikke var tid til det. Dermed ble det kjørt ganske raust, og mine dashbordmålinger vil ikke være representative for norske forhold, med et mulig unntak for vinterforbruket. Liten og tung Det er mulig at denne meningen må revurderes under kjøring på norske veier, for de portugisiske hadde usedvanlig mye ujevnheter. Likevel skal det nevnes at kjøreegenskapene hverken er dårligere eller bedre enn i de fossildrevne, og jeg kjørte både diesel og bensinvarianten, som i tyngste utgave er 250 kilo lettere. Men, bilen er lettkjørt i alle varianter. Styringen er også lett. Bremsene er lett doserbare, og det er lett å like setene. Kjørestillingen er derimot ikke like fin for alle. Når jeg skal justere det ganske stilige lille rattet til en høyde som passer, forsvinner utsikten til dashbordet, og det er litt dumt for Peugeots oppgraderte versjon av iCockpit med hologramutførelse der instrumentene ligger lagvis, gir bilen et fremtidsrettet utrykk og inntrykk. Mer i vente Volkswagen e-Up og Renault Zoe er typiske konkurrenter. Den kommende Opel Corsa-e, bygget på samme plattform vil også konkurrere ganske raskt. Peugeot 208 er en fin bil, men definitivt finest som elektrisk. Den kommer faktisk ikke til Norge med diesel. De første bilene leveres fra begynnelsen av desember. Flere hundre har forhåndsbestilt og de har grunn til å glede seg til julaften. Dette liker vi:
Dette liker vi ikke:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |