[]
[] [firmabil.no] []

Volvo på japansk


Jon Winding-Sørensen



Det går nok en og annen ekte Volvo i Japan. Men de har jo også sine egne Mack der. UD heter Volvos japanske produsent. De var på Tokyo Motor Show med en konseptbil som var så tøff i trynet at hadde du skrudd på en bulldogg i fronten hadde den virkelig kunne vært en Mack!

Mange husker nok navnet Nissan Diesel. Den ble jo solgt her en stund – 3.000 stykker omtrent. Produsert her hjemme også faktisk, i hvert fall montert sammen.

For 12 års tid siden syntes ikke Nissan det var no’ gøy med så tungt mer, så Volvo lastebiler overtok det hele. Og i 2010 skiftet de navn fra Nissan Diesel til UD Trucks.

Og akkurat det navnet hefter det en liten feigis ved. For UD var egentlig initialene til en ganske smart to-takts diesel som de startet opp i 1955 og døpte Uniflow Diesel.

Men nå er de blitt så fine på det at de ikke vil ha noen med noe så primitivt som to-taktere å gjøre mer. Spør du hjemmesiden deres nå, betyr UD Trucks plutselig Ultimate Dependability.

Nesten verre enn Build Your Dreams.

Hele poenget med denne korte, konsise og presise innledningen er å nevne at UD hadde en ganske tøff konseptbil på årets Tokyo Motor Show.

Riktignok hadde de mye som var ment for ramme alvor også, Fujin og Raijin konseptene for eksempel som er modeller som viser eldrift, eller hybrid eller autonomi – særlig autonomi er det mange som tar på alvor. Man regner med å mangle 240.000 tungbilsjåfører der i 2027.

Men det var 202X som virkelig sørget for at publikum sperret øynene opp.

Selvfølgelig ikke antydning av informasjoner, jeg aner ikke engang hvor høyt over havet den raget, men med den brede kromstripen rundt det store gapet i front virket den helt amerikansk.

UD gjorde stort vesen av at dette var den mest oppkoblede trucken ever, men samtidig at den føyde seg godt inn i familiehistorien. Volvo Gruppen, fortalte de, hadde nettopp feiret oppkoblet nummer 1 million. Biler, busser eller anleggsmaskiner. Og UD Trucks hadde bidratt med 60.000 av dem.

Pluss altså 202X som hadde tatt det hele et skritt videre. Og selvfølgelig er det når man samler, og utnytter, data fra denne teknologien at man har muligheter til å bedre produktiviteten, øke uptime og heve sikkerhetsnivået, samtidig som man minsker utslipp og støy.

Med andre ord en klassisk showstopper med – først og fremst – masse stil, men så å si uten innhold.

Og det er jo nettopp noe av det som er spesielt med Tokyo Motor Show. Her er det ikke bare drømmer i Dinky Toy-størrelser. Her får også både motorsykler og tunge biler lov til å boltre seg. Det er denne unike blandingen som gjør at Tokyoutstillingen fremdeles har en helt spesiell posisjon.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: