[]
[] [firmabil.no] []

Formel 1 innfører nye regler fra 2021


Jon Winding-Sørensen
Rendering: FIA



Vi har hørt det før: de som bestyrer Formel 1 kommer opp med nye tekniske regler for at vi skal få «litt mer spennende racing».

Jeg skal ikke klage. Det har vært et par Grand Prix løp i år med noe spenning.

Men også de krevde at du fulgte med. At du visste hvem som hadde fått så mange sekunders straff underveis, eller hvem som hadde dummet seg ut med dekkvalg, eller hvorfor han som fikk best tid på kvaliken plutselig startet aller bakerst.

Akkurat dette er greit i de fleste idretter: den som er først er best og vinner.

Ikke i Formel 1.

Dessuten har du at det er dårlig med forbikjøringer, at en spesiell engelsk bil (som riktignok har en stjerne som logo) stadig vinner, og – men dette går det vel ikke an å si høyt – at vi ikke har gladiatorfaktoren her mer.

Det er svært liten sjanse for at noen kjører seg i hjel.

Si hva du vil, hvis du tør, men det er ikke tvil om at dette var en viktig faktor for publikumsappellen for 30-40 år siden.

Så skylder mange på Mercedes nå som fremdeles er så overlegen. Men halve vitsen med disse løpene er vel fremdeles at den beste skal vinne. Det er ikke Mercedes sin skyld at de andre kommer bak. Men det er litt Mercedes sin skyld at de ikke har sørget for litt mer gnister internt.

De store GP sesongene hadde alltid dramatisk kniving mellom dramatiske personer. Hamilton/Bottas er ikke akkurat en italiensk opera. Jeg vet jeg blir klisje når jeg minner om gode gamle osv., men i 1988 vant McLaren alt – hvert eneste løp.

Jeg husker ingen som klaget over at det var kjedelig.

Vi visste jo aldri hvilken McLaren som kom først til mål, Senna eller Prost. Og det var helt åpenbart at de hatet hverandre.

Det finnes ikke teater i dagens Formel 1, bare glatte kjøremaskiner som snakker PRsisk – og helst så lite som mulig. 

Derfor er jeg, som æresmedlem i F1-skeptikernes forening, litt tilbakeholden med å applaudere det som Chase Carey, mannen som eier (!) Formula 1 (bare det er jo en fornærmelse mot alle fans) kaller en omveltning.

«Nå skal vi kutte avstanden mellom de lagene som kjemper om mesterskapet og de som ligger der bak. Vi skal sørge for bedre og mer engasjerende racing”, sier han.

(For bare å illustrere forskjellen mellom de beste og de ikke beste. To sekunders avstand i kvalifikasjonstiden fra den beste ville gitt deg tredje startposisjon i 1988. Nå ville to sekunder bak plassere deg på 18. plass. Det er nesten ingen forskjell – før det blir konkurransedag).

(saken fortsetter)

Carey lovte at endringene, som stort sett gjelder bilen, respekterer sportens DNA, og han vet jo selv at han er nødt til å bedre innholdet på banen. Slik det er nå mister han betalende tilskuere og betalende TV-sendinger så det virkelig blør.

De nye tekniske reglene ser i det minste ut til å gjøre bilene litt penere igjen. Og det er kommet bestemmelser om flere standard-deler som vil gjøre bilene tyngre og treigere. (Det siste har vi hørt før, men det har aldri skjedd). 

Og så er det aero da, der det visstnok er tatt skikkelige grep. Problemet i dag er at luftstrømmen ødelegger så skikkelig for bilen som kommer bak deg at du mister så mye marktrykk at forbikjøring slett ikke er aktuelt.

De nye aeroreglene skal rydde opp i luftstrømmen slik at bilen bak skal kunne svinge ut uten at den skal ha samme problemer som i dag.

Hjulene vil også bli større, og man regner med at det hele vil gå inntil tre sekunder seinere per runde. 

Samma det – dersom det skjer noe på runden.

Så blir det lagt tak på hvor mange penger som kan brukes:

Inntil 175 millioner dollar per sesong. (I dag har noen budsjetter på 500 millioner.)  Denne summen inneholder riktignok ikke førernes beskjedne honorarer, markedsføring og lønnen til tre av teamets øverste sjefer.

Men man skulle vel tro at et par milliarder kroner burde være nok til å få tjue biler til å kjøre rimelig fort et par timer, noenogtjue søndager hvert år?

Det er selvfølgelig metoder for å overvåke for eksempel budsjetter, men er det noe Formel 1 er kjent for, så er det å omgå regler.

Jeg skal ikke dømme dette nye forsøket nord og ned, og en av grunnene til at jeg har en viss tro på dette er at det er Ross Brawn, Managing Director, i F1 som har utarbeidet grunnlaget.

Til dere som ikke husker, vet, eller egentlig er interessert: Ross Brawn var racingsjef da Michael Schumacher feide bordet rent med Benetton og Ferrari.

I 2008 ble han sjef for racingteamet til Honda – men tidlig i sesongen trakk japanerne seg plutselig og uventet ut. Han klarte å holde liv i et haltende Honda-team hele året.

Året etter døpte han det om til Brawn Grand Prix, og på et meget magert budsjett vant han både konstruktørmesterskapet og førermesterskapet (med Jenson Button).

Enestående i Formel 1 historien.

Så solgte han hele greia til Tyskland og fortsatte noen år som topp i Mercedes-teamet, både med Schumacher og med starten på Hamilton.

Åtte konstruktør-VM og åtte fører-VM har den mannen vært med på. Og som han selv har fortalt har han nok vært med på å strekke regelstrikken litt lenger enn ønskelig nå og da, han også.

Med andre ord, den mannen har full kontroll på både miljø og teknologi, og er en ekte racer av natur. Skal noen greie å spore dette i riktig retning, må det være han. 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: