Dette frykter vi klart mest i trafikken
Én ting skiller seg dramatisk ut når norske bilister blir spurt om hva de frykter mest i trafikken. Over halvparten av de spurte trekker fram utenlandske vogntog som sin største frykt i en undersøkelse YouGov har utført for Frende Forsikring. – Når vi ser at utenlandske vogntog kjører seg fast på fjellet med sommerdekk, stoppes i kontroller eller tar fyr i tunneler er det klart det setter spor hos folk, sier Roger Ytre-Hauge, fagsjef på motor i Frende Forsikring. Dekk som er uegnet for norsk vinterføre samt manglende erfaring på glatt føre gjør at mange vogntog havner i grøftekanten hver vinter. – Vi vet at mange kjører med hjertet i halsen i møte med vogntogene og er redde for at det skal skje ulykker, sier kommunikasjonssjef i NAF, Camilla Ryste. En NAF-undersøkelse viser at hele 72 prosent er bekymret for tilstanden til vogntog som ferdes på norske vinterveier, mens nesten halvparten (45 prosent) sier at de så vogntog som sto fast eller kjørte av veien forrige vinter. – Kontrollrutiner og godkjenningskrav er ikke like bra i utlandet som i Norge. Dårlige dekk og teknisk stand spiller inn. Det kan gjøre at bremser blir varme og i verste fall svikter når vogntoget starter nedkjøring etter en av fjellovergangene, sier fagsjefen i Frende Forsikring. En annen faktor han trekker fram er sjåfører som ikke er vant med svingete, smale og glatte veier. Myndighetene skjerper kravene
– Skjerpede krav til vinterdekk på vogntog og penger til flere kontroller er gode tiltak, sier Roger Ytre-Hauge. NAF har etterlyst skjerpede lovkrav på disse områdene i lengre tid. Fører til dødsulykker – At nesten en av fem dødsulykker havner i denne kategorien viser hvor viktig det er å sette fokus på dette. Vi håper de nye kravene vil bidra til å få tallet ned, sier Ytre-Hauge i Frende. Hva mer frykter vi? – Dyr i veibanen og vogntog med dårlige dekk har ett fellestrekk: du har liten eller ingen påvirkning på dem når du ferdes på veien. Det eneste du kan gjøre for å øke sannsynligheten for at du klarer å bremse opp eller svinge unna er å tilpasse farten etter kjøreforholdene, sier Camilla Ryste. FAKTA: Dette er vi mest redd for i trafikken
Kilde: YouGov for Frende Artikkel fra www.firmabil.no URL: |