[]
[] [firmabil.no] []

Slik kan du bli gjeldsslave


Terje Ringen



Du får ikke registrert en bil som ikke er forsikret. Likevel ruller det 30.000 kjøretøy uten forsikring på norske veier.

Trafikkforsikringsforeningen (TFF) kjører for tiden en kampanje rettet mot dem som ikke betaler bilforsikringen i tide, og forteller hvilken risiko de løper med det.

For å synliggjøre hvor galt det kan gå, er det blant annet plassert en bulket bil inne i avgangshallen på Oslo S med påskriften «Norges dyreste bil» og det svimlende beløpet 11. 418.481,-.

De som dropper å betale forsikringen tar store sjanser. De risikerer å bli gjeldsslaver resten av livet hvis de skader noen. Enkelte skylder mange millioner kroner når erstatningsoppgjøret er klart.

Hvis en uforsikret bil ender opp med å skade noe eller noen, sørger Trafikkforsikringsforeningen for at de skadelidte får full erstatning.

Deretter må den uforsikrede bileieren tilbakebetale hele erstatningen for alle skader.

– I gjennomsnitt er uforsikrede kjøretøy involvert i to hendelser hver eneste dag året gjennom, sier Roger Stenseth, leder i Trafikkforsikringsforeningen (TFF).

Flere av dem som kjører uten lovpålagt ansvarsforsikring har dårlig økonomi. Men hvis du har råd til å kjøpe bil, må du ta høyde for utgiftene til forsikring også.

– Det er ufattelig at noen tar sjansen på å kjøre uten den lovpålagte forsikringen. Store økonomiske problemer kan da komme i tillegg til den følelsesmessige belastningen det er å skade noen, sier Stenseth i Trafikkforsikringsforeningen.

– Kjøp forsikring samtidig som du kjøper bil. Hvis du kjøper bil på en fredag, ikke vent til over helga. Da kan det allerede være for sent, opplyser TFF.

I 2017 var i gjennomsnitt tre prosent av den totale bilparken uten gyldig forsikring. I desember det året vedtok Stortinget å innføre et gebyr fra 1. mars 2018.

De som ikke har en gyldig forsikring får en regning på 150 kroner per dag for personbil, og kr 250 per dag for lastebil og buss.

Vi ser av statistikken at antall uforsikrede kjøretøy har sunket fra over 110.000 ved inngangen til 2018, til nåværende nivå på ca. 30.000 som fortsatt er altfor høyt.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: