[]
[] [firmabil.no] []

Alt på ett sted hos BEVOLA Norge





Effektiv logistikk og dyktige fagfolk får kundene til å trives.

Vår hydraulikkleveranse handler ofte vel så mye om rådgivning og bistand med problemløsning som selve komponentene som skal leveres.

Det sier Runar Larsen, Bevola Norges dedikerte hydraulikkmann, som har spilt en viktig rolle i de siste årenes intensiverte hydraulikksatsing hos komponentleverandøren med norsk hovedkontor i Larvik.

Hydraulikk er riktignok ikke noe nytt for Bevola Norge, men tidligere har dette stort sett handlet om egenproduserte tanker fra fabrikken i Danmark. Selskapet er blant de største leverandørene av hydraulikktanker til tippbiler i Norge.

Nå er saken en ganske annen, og bedriften ser allerede meget gode resultater av den satsingen som ble innledet for få år siden, med en dedikert hydraulikkmann med lang erfaring i faget, og med en utvidelse av lageret på ca. 1.000 kvm.

Begge deler har vært viktige forutsetninger for å lykkes med utvidet satsing mot mer komplette systemer og å kunne tilby forprosjektering av hele det hydrauliske anlegget i ulike lastebiler.

 

Agenturer

Også for kundene har det vist seg å være veldig interessant å kunne få alt på ett sted i en komplett løsning, fremfor å shoppe litt her og litt der.

Runar Larsen har neppe hydraulikkolje i årene, men at det sitter dypt i beinmargen oppdager man raskt. Han har en bakgrunn som strekker seg fra landbruksverksteder til offshore-hydraulikk – pluss litt til.

- Så har jeg alltid vært klåfingra, og fått anledning til å være med på mye forskjellig, forteller han.

De siste årene har han blant annet vært med på å finne og sikre selskapet en rekke nye agenturer. Nå fører Bevola Norge blant annet Parker filtre, pumper, kjølere, måleutstyr og hurtigkoblinger. Penta tipp sylindre fra italienske Interpump Hydraulics. Sentraler, ventiler, sylindere og power packs fra søsterselskapet Contarini, og sentraler og ventiler fra svenske Nimco. Selskapet forhandler også kundespesifikke løsninger fra Danfoss, foruten tipp sylindre og pumper fra Edbro.

 

Aktivt med på problemløsning

I tillegg til egne hydraulikktanker, tilbyr Bevola også pulverlakkerte ståltanker og tanker i rustfrie materialer fra Dalbarco. Produksjonen av egenproduserte tanker er nå helautomatisert og hundre prosent maskinell.

- Når en påbygger har fått krav fra en lastebileier, som byr på utfordringer, blir jeg ofte delaktig med problemløsing

Det er dette som er mest spennende med jobben, og det er også dette som gir den beste kundekontakten, sier Runar Larsen. Han legger til at det alltid starter med hva kundene trenger.

 

Optimaliserer

- Det handler om å komme frem til gode løsninger med en pris som kundene aksepterer.

I vårt tilfelle handler det om lastebil, semitrailer og hengere, og til disse utvikles produktsortimentet hele tiden.

Vi optimaliserer alltid løsningen etter hva kunden etterspør, og jobber aktivt for alltid å ha varene som trengs på lager. Dette er en krevende målsetting, og her gjør lager og logistikksjef Morten Lindtvedt en flott jobb for å sikre at alt er på lager til rett tid, understreker Larsen.

Det brede sortimentet av hydraulikk produkter kan kundene selvsagt finne på webshopen –www.bevola.no/webshops/.

BEVOLA har også en nettbasert katalog som omfatter hele produkt sortimentet -www.bevola.no/dokumenter/produktkatalog/

Selskapet har også en egen hydraulikk katalog tilgjengelig, men her har det kommet mye nytt, og ny katalog vil bli publisert om et par måneder. - www.bevola.no/media/brochure/file/h/y/hydraulik_no_web.pdf

- Denne omfatter «det hele» - fra hydraulikktanker via forskjellige filtre, pumper, oljekjølere, måleutstyr, hurtigkoblinger og støvhetter til monoblokk sentraler og velgerventiler, hydraulikk motorer og hydraulikksylindre.

 

Godt samarbeid

- Hvor mye av tiden din går med til å finne produkter og få dem på plass – og kontakt med leverandører?

- Rundt en tredjedel bruker jeg på dette. Vi har høy prioritet hos våre hydraulikkleverandører i Italia. Hos dem har vi økt aktiviteten så mye, de siste årene, at de stiller opp veldig kjapt hvis det trengs.

- Samarbeidet med kundene fungerer også veldig godt. Kundene har stor tillit til Runar, og at han finner de produktene som skal til for å løse deres utfordringer. 

 

Høy kundelojalitet

Ofte får han spørsmål om «hvordan får vi det til å virke slik vi ønsker?» Da hender det at Runar må samarbeide med leverandøren for å finne en god løsning. Og dette er et samarbeid som fungerer veldig godt.

Gode kunderelasjoner bygges best på at det er enkelt å få tak i folk når det trengs hjelp, og at man får de svarene man trenger fort. At kundene stadig oftere tar kontakt med oss, tar vi som et klart signal om at vi lykkes godt her. Vi gleder oss generelt over å ha veldig mange trivelige kunder, som er imøtekommende og som gjerne deler erfaringer med oss. 

- Kundelojalitet er en annen side av samme sak?

- Ja, og den er høy hos oss, takket være at kunden får alt på ett sted levert med en gang og til rett pris. Dette kommer ikke av seg selv, men krever god logistikk og dyktige folk på kundeservice, sier Runar Larsen.

 

Rett løsning!

- Min jobb går mye ut på å finne løsninger når noe ikke er i orden, eller når noe må bygges om. Da må vi vite om vi har komponentene som skal til, eller hvor disse eventuelt kan skaffes.

Et godt eksempel på hva som av og til kreves, er forespørselen vi fikk om å montere hydraulikkpumpe i en lastebil. Men der satt det allerede en fabrikkmontert pumpe med lukket system som ikke kunne fjernes.

Det ble noen telefoner til leverandøren: «Vi har fått en jobb på en lastebil med styre oljepumpe – hva gjør vi?»

Jo, det løste Penta/Interpump Hydraulics med å lage et adapter som sparte oss og kunden for ekstra jobb og bekymringer!

Da den fabrikkmonterte styreoljepumpen ikke kunne fjernes, ble dette adapteret fra Penta en glimrende løsning.

 

Det kunden trenger – når han trenger det

- For BEVOLA Norge er det et overordnet mål å ha det kunden trenger på lager til enhver tid, og å kunne tilby alt på ett sted. Leveringsdyktighet er et av våre viktigste konkurransefortrinn, sammen med den betydelige kompetansen som finnes hos våre erfarne medarbeidere, sier daglig leder Per Egil Holm.

 - Vi erfarer at det er den høye bransjekunnskapen vår som gjør at kundene trives med å handle her hos oss. Når kunden kjøper våre produkter, får de kunnskap om hvorfor og hvordan med på kjøpet, sier Holm.

- Vår satsing på hydraulikk er et godt eksempel på dette. Her fungerer hydraulikk-eksperten vår Runar Larsen som en dyktig problemløser og samtalepartner for våre kunder.

 

 

Om Bevola

Siden 1968 har Bevola tilbudt kvalitetsprodukter til oppbygging av lastebiler og hengere. I tillegg til et globalt innkjøpskonsept som omfatter mer enn 6.500 artikler, har Bevola en egen teknisk utviklingsavdeling og produksjon av spesialtilpassede produkter og løsninger til det nordiske markedet.

BEVOLA Norge AS har en jevn og sterk vekst og er en ledende leverandør i markedet.

 

Bevola Norge AS

Øye 49 (Lågaveien 9B)

3262 Larvik

Tlf.: 33 12 17 00

E-post: office@bevola.no


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: