Golf 8: Viktig for Volks-wagen, men ikke i Norge
Når ny Golf lanseres tidlig i 2020 blir den fortsatt VWs viktigste bilmodell og ganske sikkert en bestselger i Europa. Men i Norge overtar elektriske ID.3 der Golf slipper. Alle har hørt om VW Golf, svært mange har på et eller annet tidspunkt eid en Golf og drøyt 271.000 nordmenn har siden 1974 kjøpt ny Golf og gjennom 45 år gjort den til landets i særklasse mest foretrukne bilmodell. Selv om Golf fortsetter som VW-konsernets klart viktigste bil og i Europa trolig som bestselger også i 2020, er denne snertne kompaktbilen på vei inn på de historiske motorveiene sett med norske øyne. Parallelt med at Golf 7 fases ut som elektrisk bilmodell i første halvår av 2020, erstattes den i praksis av elektriske ID.3. Kun et begrenset antall varianter av Golf 8 tas til Norge, og forklaringen er å finne i at den ikke blir elektrisk. Dette er Golf 8 i Norge:
Legendariske Walter de Silva, tidligere leder for Volkswagen Design Group, sa om Golf at den var konsernets vanskeligste bil å redesigne på grunn av dens historikk. Det var så mange hensyn å ta for ikke å støte bort kjernekundene. Sånn sett er det ikke vanskelig å trekke linjene fra første Golf i 1974 til åttende generasjon som tar storselgeren inn i 2020-årene. Jeg husker godt den første Golfen og jeg har kjørt dem alle siden, og i de aller fleste varianter. Utvendig skiller det så lite mellom utgående og inngående Golf at det på 50 meters avstand vil være vanskelig å skille dem uten detaljkunnskap om bilene. Aldri sosialt feil Golf-eiere skal kjenne seg igjen og identifisere seg med bilens historie. Men stopp litt: innvendig er knapt noe til å kjenne igjen. Alle tradisjonelle instrumenter, knotter og brytere er erstattet av skjermer og skjermbetjente funksjoner. Dette er smarttelefonen og iPad overført til bil. Nå skal jeg være forsiktig med å felle en entydig dom etter en dags møte med bilen, men umiddelbart fikk jeg ikke samme intuitive bruksopplevelsen som da jeg første gang satte meg inn i Tesla Model 3. Samtidig er det nettopp slike løsninger som VW her kjører fram som får UP til å vifte med pekefingeren og vinke inn ivrige teknologiopptatte sjåfører til prikk- og bøtebelastning for uoppmerksomhet. Stemmestyring Jeg frykter likevel at denne brutale digitalovergangen kan skremme mange av Golfs godt voksne og trofaste kunder. DSG-girkassen betjenes ikke lenger av en stor spak som også har gjort det mulig å gire med. Nei, nå er det kun en liten bryter, mindre enn den i glass som Volvo har i sine biler. All manuell giring skjer heretter på rattet. Maksimerer utstyr Firehjulsdrift derimot blir bare å få på varianten med 190 hk, eller på toppmodellen R. Alt annet trekker på forhjulene. Volkswagen har avgjort at Golf nå er stor nok. Fra Golf 6 til Golf 7 vokste bilen i lengden fra 4,20 meter til 4,26 meter. Nå vokser den til 4,28 meter, mens høyden på 1,45 meter bare er få millimeter lavere enn forgjengeren Golf-klasssen Det generelt lave støynivået gjør baksetet til et godt alternativ i Golf. Plassen er riktignok ikke like overdådig som i Skoda Octavia, men god nok til å bekymre mange av konkurrentene. Golf kjører bra, men ikke oppsiktsvekkende. Vekten ligger på komfort, men forskjellen i oppsett mellom normal og sport merkes tydeligere enn på utgående modell.
Hva Golf skal koste i Norge er ikke klart. Prisene slippes til salgsstart i januar. Derimot er et klart at utslippet reduseres såpass mye med mildhybridteknologien (eTSI) at avgiften reduseres med et sted mellom 10.000 og 20.000 kroner. De første bilene med 150 hk vil være i Norge i mars. Andre varianter følger etter sommerferien. Både lanserings- og innstegsmodellen har mildhybridteknologi som standard. Utenom ladehybrid Golf mener jeg 150 hk varianten vil være det mest fornuftige alternativet, ikke minst med tanke på fremtidig bruktverdi.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |