Volvo satser elektrisk også i de tyngre segmentene
Skal teste elektrisk tippbil i anleggskjøring og elektrisk trekkvogn i tung regionaltransport. Salget av de lettere elektriske lastebilene, FE Electric og FL Electric er så vidt i gang, blant annet med tre biler til DB Schenker i Oslo, før Volvo nå forteller at de mener batterielektriske lastebiler også er aktuelt i flere segmenter. – På litt lengre sikt ser vi stort potensial for tunge elektriske lastebiler innen regionaltransport og anlegg, sier Roger Alm, president for Volvo Trucks, i en presseuttalelse. YrkesBil er i dag på plass i Gøteborg når produsenten viser frem sine første elektriske konseptlastebiler innenfor de nevnte segmentene. Testes av kunder – Med disse konseptbilene kan vi utforske og demonstrere ulike løsninger for fremtiden, samtidig som vi kan få en pekepinn på interessen for dette i markedet og samfunnet for øvrig, sier Alm. Han understreker at dersom etterspørselen etter elektriske lastebiler skal øke, må ladeinfrastrukturen utvides og forbedres hurtig. – Samtidig må insentivene for de transportørene som ønsker å gå foran som pionerer ved å velge kjøretøy med ny miljøvennlig teknologi bli bedre, fortsetter Volvo-toppen. Ifølge Lars Mårtensson, direktør for Miljø og Innovasjon i Volvo Trucks, er det «et enormt antall» lastebiler i Europa som ikke kjører mer enn 80.000 kilometer i året. – Det innebærer at økt bruk av elektriske kjøretøy for regional transport vil gi signifikant effekt på klimaet, så lenge strømmen er produsert fossilfritt, sier Mårtensson. Dieselmotoren er ikke død – Det er nødvendig å sikre at regionale energinettverk kan levere tilstrekkelig kapasitet på lang sikt. Volvo er samtidig påpasselige med å understreke at elektrifiseringen de nå har startet på ikke fullt ut vil erstatte forbrenningsmotoren. «Pågående forbedringer av forbrenningsmotoren vil fortsette å spille en nøkkelrolle for langtransporten i mange år fremover», skriver selskapet. Du kan lese mer fra Electric-arrangementet i Gøteborg i bladet YrkesBil og på YrkesBil.no litt senere. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |