BMW X7 xDrive30d
PRØVEKJØRT: Det er noe svært unorsk over enorme BMW X7. Det er egentlig rart at BMW ikke har kommet opp med en stor syv-seter før nå (selv om X5 kan leveres med to ekstra seter). Vanligvis pleier BMW og Mercedes-Benz fylle temmelig nøyaktig de samme segmentene og nisjene. X7 kommer 12 år etter Mercedes-Benz GL. Om X7 kommer sent, kommer den i det minste godt. X7 er bilmodellen som får X5 til å se liten ut, noe som i seg selv er en bragd. «Size matters» der hvor X7 har sine hovedmarkeder, det være seg USA, Russland, Kina eller Midt-Østen. Kjører du X7 i Norge gjør du deg noen refleksjoner, for eksempel om normer for størrelse på parkeringsplasser. Du skal rett og slett tenke deg godt om før du tar med deg bilen over alt. Skulle du bevege deg inn på virkelig ville veier kan redningen imidlertid være at bilen «husker» siste kjørte 50 meter og automatisk kan rygge like langt i nøyaktig samme spor. Når man konfigurerer bilen er det ett valg jeg gjerne skulle sett. På listen over ekstrautstyr og opsjoner skulle det stått «BMW i3». Det kunne vært hverdagsbilen, mens X7 forbeholdes langturene og de plasskrevende fritidsaktivitetene. Komfort i høysetet Kommer det noen svinger endrer du oppsettet til «Sport», noe som strammer opp bilen. Det er fortsatt ingen sportsbil. X7 er «egentlig» også en offroader. Bakkeklaringen stilles enkelt i midtkonsollen. Luftfjæringen sørger for at bilen kan rage høyt over bakken. Hvor mange som utsetter X7 for så mye større utfordringer enn en snøbelagt hyttevei, er vel usikkert. Men det er greit å ha i bakhånd. Rett med diesel Motoren står veldig bra til bilen, og har et herlig bunndrag. Maksimalt dreiemoment er på 620 Nm. X7 er ingen sprinter, men vit at 0-100 km/t går unna på høyst anstendige 7,0 sekunder. Ønsker du mer futt kan du vurdere M50d-motoren på 400 hk. For rundt en kvart million ekstra får du dermed 140 ekstra Nm til rådighet og kutter 0-100-tiden med 1,6 sekunder. Det finnes også to bensinalternativer, for deg som lar politikk styre bilvalget. For sju BMW X7 er praktisk, hvis man ser bort ifra eventuelle manøvreringsutfordringer. Punktum.
Syv seter er standard. På bakerste rad har du det faktisk ganske så bra, dersom du først har klart å klatre inn. Takhøyden er for en gangs skyld tilpasset oss over 1,80 meter, og plassen til knærne er ok så fremt rad to ikke er skjøvet i bakerste posisjon. X7 har til og med tilegnet siste rad en femte klimasone. Det finnes uendelige mange knapper for å justere baksetene. Regn med å trykke feil noen ganger før det sitter. Det er greit med et «grunnfag» i «baksete» før du skal frakte noen der første gang. Med alle syv seter i bruk er det faktisk plass til en del bagasje. Se for deg bagasjerommet på en Golf, så er du der nesten. Den store bakluken er som på X7 todelt. Big is beautiful BMW har en utmerket app som blant annet viser siste parkeringsposisjon. Den er litt overflødig i X7, da det skal mye til for å unngå å se den svære bilen på en hvilken som helst parkeringsplass.
X7 er «grillkongen». Det er noe «pimp my ride» over oppsynet av bilen. Diskresjon er ikke nødvendigvis noen dyd. I likhet med siste generasjon 7-serie er det noe overdimensjonert ved «nyrene» foran på bilen. Kundene vil nok ha det, ikke minst i Asia og Midt-Østen. På hjemmebane på Autobahn er det utvetydige signalet «flytt deg»! For de få Målgruppen her hjemme blir snever, men så blir dette aldri en storselger heller. Noe mer «unorsk» skal du lete lenge etter, men det er kanskje et kompliment?
LIKER:
LIKER IKKE:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |