[]
[] [firmabil.no] []

Kia med Porsche-hekk


Øivind Skar
Tekst og Foto



PRØVEKJØRT: Når du kjører bak en Kia ProCeed er det lett få inntrykk av at bilen foran er en Porsche.

Studer bildet av Kia ProCeed bakfra. Se på lysstripen som binder baklysene sammen, se på utformingen av bakluken og lyktene, tell antallet bokstaver – og dvel litt ved min påstand om at dette nærmer seg Porsche Panamera-plagiat.

Uansett: Kia har i det minste valgt en vakker bil å hente elementer fra til selskapets flotteste modell. For det skal ProCeed ha at den helt klart løfter inntrykket av Kia.

Vise seg fram-bil
Og nettopp det er hele poenget med ProCeed. For hvorfor skal en volumprodusent som Kia ellers gjøre en upraktisk firedørs kupeliknende stasjonsvogn – la oss kalle det Shooting Brake, for å bruke Mercedes-språket – av en ellers praktisk stasjonsvogn om det ikke hadde vært for å vekke oppsikt?

Det er lett å føle seg vel i Proceed, og særlig i GT-utgaven med 204 hk som tar deg til 100 km/t på 7,5 sekunder. Om de 64 hestekreftene opp i forhold til standard ProCeed er verd 40.000 kroner kan diskuteres. Jeg mener det.

Pristillegget fra Ceed stasjonsvogn på 26.500 kroner er jeg ikke i tvil om at ProCeed er verd, vel og merke om det er plass nok bak i bilen til å dekke transportbehovene.

Utstyret
Kia har stappet ProCeed med utstyr. Ikke bare gjelder det GT, men også de mer motorsvake GT-Line-variantene (140 hk bensin og 136 hk dieselmotor).

Med røde elementer på siden og i fronten ser ProCeed mye dyrere ut enn den faktisk er. De røde elementene går også igjen i seter, dørpaneler og ratt – og med tydelig GT-emblem i seteryggen.

Instrumenteringen er overraskende klassisk med en liten skjerm mellom de to hovedklokkene. Her kan blant annet turbotrykket og momentuttaket avleses, men med så liten skrift at verdiene ikke alltid er like lette å lese.

ProCeeds påkostede interiør grenser opp mot premium, setene foran er svært gode å sitte i, og til tross for karosseriformen overrasker takhøyden bak positivt. Å sitte bak i ProCeed gir helt klart mindre klaustrofobifølelse enn å sitte bak i Mercedes CLS Shooting Brake, som utvendig er så godt som identisk like stor.

Kia garanterer ProCeed i sju år.

Fakta Kia Porceed GT

Pris

fra kr 411.400

Testbil

kr 457 390

Motor

1591 ccm R4, turbo bensin

Effekt

204 hk/265 Nm

Drivlinje

7A, forhjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

7,5 sek

Toppfart

225 km/t

Forbruk

0,62 l/mil (NEDC)

CO2-utslipp

142 g/km

NOx

8,4 mg/km

Dimensjoner

461/180/142 cm (L/B/H)

Bagasjerom

594-1545 liter

Bakkeklaring

12,8 cm

Egenvekt

1363 kg

Tilhengervekt

1410 kg

LIKER

  • Tøff å se på

LIKER IKKE

  • Takhøyden bak

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: