[]
[] [firmabil.no] []

Seat på døra


Terje Ringen



Den norske Seat-organisasjonen har siden reetableringen solgt biler via Internett, men du har fått den utlevert hos en forhandler. Til nå.

Nå lanserer Seat Norge muligheten for hjemlevering av biler til kunder.

– Med attraktive elbiler i porteføljen har vi gode forutsetninger for å være med å drive utviklingen videre i bilbransjen. Hjemlevering av en ny elbil på døra tror vi tas imot med stor interesse i markedet, sier salgssjef Jonas Berthelsen i Seat Norge.

Siden den spanske VW-armen gjorde comeback i det norske markedet i 2018, har de opplevd stor vekst internasjonalt. Salgsrekorden fra 2018 ble slått allerede i november 2019.

Også i det norske markedet har Seat bitt godt fra seg gjennom 2019, hvor særlig elbilen Mii electric med leveringsstart i 2020 har vært ettertraktet.

Hittil i år er det ifølge OFV registrert 414 nye Seat, og det later til at mange benytter seg av finansieringsløsninger – 97 prosent av bilene er nemlig registrert på næring.

Nå kan Seats kunder fremover få tilbud om hjemlevering på døra. Tjenesten er et norsk initiativ, og importøren har inngått en avtale med transportselskapet Autotransport, som skal sikre logistikken. Navnet på tjenesten blir Seat Straka.

– «Straka veien hjem» skaper positive assosiasjoner, samtidig som det ganske enkelt beskriver tjenesten. Vi tilbyr oss å levere bilen rett hjem til kunden, uten unødvendige stopp på veien. Det blir enklere og mer fleksibelt for kunden, sier Berthelsen.

Det er ikke tilfeldig at det er Seat som først ruller ut et slikt konsept i det norske markedet:

– Seat skal utforske nye konsepter og muligheter, slik at oppsettet vårt er best mulig tilpasset hva kundene ønsker seg. Levering hjem er et konsept vi tror oppleves som attraktivt, særlig siden det også kan bidra til at kundene får bil raskere, sier Berthelsen.

Seats rolle, både i Volkswagen-konsernet og hos importøren Harald A. Møller AS, er å utforske nye konsepter og muligheter som gjør mobilitet både enklere og mer tilgjengelig for kundene. Det er Straka et nytt eksempel på.

 – Vi er utfordrer i en fortsatt tradisjonell bransje, hvor vi ikke er bundet opp av hvordan ting alltid er blitt gjort. Vi er klare for å utforske og utnytte mulighetene som ligger i å kunne tenke helt nytt. Vi tror den tradisjonelle måten å utlevere på kan forbedres, og Seat Straka er vårt forslag, sier Berthelsen.

Med bilabonnementet Seat Frii traff bilmerket en nerve i det norske markedet – ikke akkurat uventet når de tilbød en elbil med service og forsikring inkludert til under 2000 kroner.

Det planlegges for at suksessen fremover kan videreføres med nye modeller. Med Seat Straka strekker merket seg enda lenger for å tilby fleksibel oppfølging av kundene. 

– Du kan i prinsippet bestille bilen enkelt på Seat.no, og få den levert på døra. Samtidig skal vi sørge for å gi kundene våre en best mulig personlig oppfølging, og vi legger selvsagt til rette for gode løsninger for at kundene skal bli godt kjent med bilen, enten vi leverer den hos kunden eller hos en forhandler, sier Berthelsen.

Seat Straka blir tilgjengelig for kunder allerede på nyåret, og avtales direkte med dem som venter på å få bilen sin utlevert. Neste steg er at nye kunder enkelt kan velge ved bilbestillingen hvor og hvordan bilen ønskes utlevert.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: