Bertel O. Steen størst på varebil i 2019
Mens Volkswagen ble største varebilmerke for 15. året på rad, er det en annen bilimportør som er størst på varebil i 2019. Fra år 2000 til og med 2004 var Toyota det største varebilmerket i Norge, med salgssuksessen Hiace. Men fra og med 2005 har Volkswagen ligget på topp hvert eneste år. Det klarte de også i 2019, med 10.603 registrerte varebiler og en markedsandel på 28,1 prosent, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Men det betyr ikke at Harald A. Møller ble største varebilimportør i fjor. Med fire varebilmerker i porteføljen gikk den seieren til Bertel O. Steen, som på bildet over er representert ved Roy Erik Johnsen, merkesjef for PSAs varebiler og Pål Bergstad, salgsdirektør for Mercedes-Benz varebil. Peugeot (4.214), Mercedes-Benz (3.977), Citroën (2.112) og Opel (901) registrerte 11.204 grønnskiltede biler i 2019, og oppnådde en samlet markedsandel på 29,7 prosent. I tillegg registrerte Bertel O. Steen-merket Kia 19 varebiler. Svak økning totalt Totalmarkedet ble dermed en del høyere enn de norske varebilimportørene anslo ved da BilNytt/YrkesBil spurte dem ved årsskiftet 2018-2019. Deres gjennomsnittlige anslag var da på 36.038 biler. Mens Ford beholder en klar andreplass på merkestatistikken, tross -6,6 prosent nedgang, er det interessant å merke seg at Peugeot med 11,9 prosent vekst har inntatt pallen. Dermed skjøv de Mercedes-Benz, fra samme importkonsern, ned til fjerdeplass. Opel øker mest – 2019 er Bertel O. Steens første fulle år med Opel, og det er gledelig å se at merket nesten dobler antall registreringer i forhold til 2018, sier Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen. Bertel O. Steen hevdet på samme tid i fjor at de også var størst på varebil i 2018, men som YrkesBil kunne påpeke var det en sannhet med modifikasjoner. Mercedes-Benz Vito er enkeltmodellen med flest registreringer fra Bertel O. Steen med 3031 enheter. Slår man sammen PSA-trillingene Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo, ble det registrert totalt 4 756 av dem i 2019. Fortsatt lav el-andel Direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV påpekte at Enova-støtten som ble lansert i august har hatt lite synlig effekt i registreringstallene foreløpig. I 2019 utgjorde elektriske varebiler fortsatt bare 5,3 prosent av totalmarkedet for varebiler. Vil tilbake på topp Importørene er enige om at totalmarkedet vil ende på 36.500 varebiler, og slik svarer de om sin egen markedsandel i 2020: Bertel O. Steen:
Harald A. Møller:
Ut fra disse tallene er det ingen ting som tyder på at Harald A. Møller har planer om å la Bertel O. Steen bli størst på varebil i 2020. Men det er også interne kamper på gang: Som du ser har Mercedes-Benz planer om å klatre forbi Peugeot igjen. TABELLEN UNDER: Varebilsalget, Topp 10 i Norge, 2019. Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken Artikkel fra www.firmabil.no URL: |