[]
[] [firmabil.no] []

Bertel O. Steen størst på varebil i 2019


Brede Høgseth Wardrum
Foto: Knut Moberg d.e.



Mens Volkswagen ble største varebilmerke for 15. året på rad, er det en annen bilimportør som er størst på varebil i 2019.

Fra år 2000 til og med 2004 var Toyota det største varebilmerket i Norge, med salgssuksessen Hiace.

Men fra og med 2005 har Volkswagen ligget på topp hvert eneste år. Det klarte de også i 2019, med 10.603 registrerte varebiler og en markedsandel på 28,1 prosent, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Men det betyr ikke at Harald A. Møller ble største varebilimportør i fjor. Med fire varebilmerker i porteføljen gikk den seieren til Bertel O. Steen, som på bildet over er representert ved Roy Erik Johnsen, merkesjef for PSAs varebiler og Pål Bergstad, salgsdirektør for Mercedes-Benz varebil.

Peugeot (4.214), Mercedes-Benz (3.977), Citroën (2.112) og Opel (901) registrerte 11.204 grønnskiltede biler i 2019, og oppnådde en samlet markedsandel på 29,7 prosent. I tillegg registrerte Bertel O. Steen-merket Kia 19 varebiler.

Svak økning totalt
Totalt ble det registrert 37.701 varebiler i 2019, ifølge OFV. En økning på 1,3 prosent fra året før.

Totalmarkedet ble dermed en del høyere enn de norske varebilimportørene anslo ved da BilNytt/YrkesBil spurte dem ved årsskiftet 2018-2019. Deres gjennomsnittlige anslag var da på 36.038 biler.

Mens Ford beholder en klar andreplass på merkestatistikken, tross -6,6 prosent nedgang, er det interessant å merke seg at Peugeot med 11,9 prosent vekst har inntatt pallen. Dermed skjøv de Mercedes-Benz, fra samme importkonsern, ned til fjerdeplass.

Opel øker mest
Blant de ti største varebilmerkene er det Opel som har hatt størst vekst i 2019, med 59,2 prosent.

– 2019 er Bertel O. Steens første fulle år med Opel, og det er gledelig å se at merket nesten dobler antall registreringer i forhold til 2018, sier Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen.

Bertel O. Steen hevdet på samme tid i fjor at de også var størst på varebil i 2018, men som YrkesBil kunne påpeke var det en sannhet med modifikasjoner.

Mercedes-Benz Vito er enkeltmodellen med flest registreringer fra Bertel O. Steen med 3031 enheter. Slår man sammen PSA-trillingene Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo, ble det registrert totalt 4 756 av dem i 2019.

Fortsatt lav el-andel
Det ble registrert 2.010 elektriske varebiler i 2019, en økning på 13,7 prosent fra året før.

Direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV påpekte at Enova-støtten som ble lansert i august har hatt lite synlig effekt i registreringstallene foreløpig.

I 2019 utgjorde elektriske varebiler fortsatt bare 5,3 prosent av totalmarkedet for varebiler.

Vil tilbake på topp
BilNytt/YrkesBil har også spurt Volkswagen Nyttekjøretøy og Bertel O. Steens varebilmerker hvordan de ser på varebilmarkedet i 2020.

Importørene er enige om at totalmarkedet vil ende på 36.500 varebiler, og slik svarer de om sin egen markedsandel i 2020:

Bertel O. Steen:

  • Mercedes-Benz: 10,3 %
  • Peugeot: 10 %
  • Citroën: 6 %
  • Opel: 3 %
  • Totalt: 29,3 %

Harald A. Møller:

  • Volkswagen Nyttekjøretøy: 30,5 %

Ut fra disse tallene er det ingen ting som tyder på at Harald A. Møller har planer om å la Bertel O. Steen bli størst på varebil i 2020. Men det er også interne kamper på gang: Som du ser har Mercedes-Benz planer om å klatre forbi Peugeot igjen.  

TABELLEN UNDER: Varebilsalget, Topp 10 i Norge, 2019. Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: