Volvo og Scania med hver sin utklassingsseier
Sjelden har vi sett noen gjøre så rent bord på salgsstatistikken som Scania gjorde med lastebiler og Volvo med busser i 2019. De senere årene har Scania og Volvo knivet helt frem til lunta på nyttårsfyrverkeriet er tent, i kampen om å bli det største lastebilmerket i Norge. Kun en liten håndfull biler har skilt de to svenske erkefiendene fra hverandre ved årsskiftene. Men sånn ble det ikke denne gangen. Og det er slett ingen overraskelse, for Scania tok tidlig ledelsen og de har bare økt på gjennom fjoråret. Makan til maktdemonstrasjon er det lenge siden vi har sett. Stor forskjell Scania har med sine 2.398 registreringer en fremgang på 35,1 prosent fra 2018, mens Volvo med sine 1.672 biler har en nedgang på -5,6 prosent. Mercedes-Benz beholdt tredjeplassen med god margin, med 877 registreringer og en vekst på 1,9 prosent. MAN på fjerde med sine 519 lastebiler må notere seg for en nedgang på -2,8 prosent. Hos Volvo Norge gleder de seg nok derimot over at Renault Trucks øker med pene 18,6 prosent til 140 lastebiler i 2019. Iveco registrerte 115 lastebiler, ned -14,2 prosent, mens DAF havnet fire biler under 100-grensen og hadde en nedgang på -5,9 prosent. Rekordmange busser 2019 var et av tidenes største registreringsår for buss i Norge med totalt 2.330 busser. Med rekordmange 601 registreringer var Volvo tilbake i posisjon som klar markedsleder. Nærmeste konkurrent på merkestatistikken var Iveco med sine 353 registreringer – altså et lite hav unna topplasseringen. Deretter følger Mercedes-Benz med 313 busser, MAN med 282, Scania med 206, Setra med 114, Volkswagen med 64, VDL med 59, Van Hool med 58, BYD med 42 og Solaris med 38. Deretter følger en skog av ulike merker, i hovedsak minibussleverandører. Legger du sammen Mercedes-Benz og Setra, er det imidlertid riktig å si at Bertel O. Steen er nummer to blant bussimportørene - med totalt 427 busser. **I YrkesBil nr. 1 - 2020 som kommer til abonnentene senere i januar finner du detaljerte oversikter over registreringer i 2020, analyser og intervju med de store nyttekjøretøyimportørene om året som gikk og året som kommer.** Artikkel fra www.firmabil.no URL: |